העליון אישר לשופט לפסול עצמו מלדון בתיק עקב היכרות עם נאשם

דחה ערעור על הפסילה בקובעו שהאינטרס של המערערים ייפגע פחות מהאינטרס שבקיום משפט הוגן

נשיא בית המשפט העליון, אהרן ברק, אישר היום (ד') את פסילתו של שופט בית משפט השלום בטבריה, שאהר אטרש, מלדון בתיק של אדם וחברה, אשר היו הלקוחות שלו.

מדובר בחברה בשם ה.ס. חקלאי הצפון ואליאס אבו-שקארה, אשר נגדם הוגש כתב אישום בעבירות מס, ובכלל זה אי-הגשה במועד של דו"חות ניכויים לפקיד השומה ואי-העברה במועד של מס הכנסה שנוכה מהעובדים.

כתב האישום הוגש בנובמבר 2001. לאחר מכן החלו מגעים מול רשויות המס, במטרה להגיע להסדר מוסכם לתשלום החוב. לקראת סוף 2002 הורשעה החברה ובעליה, על-פי הודעתם. בתוך כך, נמשכו המגעים כדי להסדיר את החוב, על מנת שהתשלום יהווה שיקול להקלה בגזר דינם.

באוקטובר 2004, כשלוש שנים לאחר הגשת כתב האישום, הודיע השופט אטרש כי החליט לפסול את עצמו מלהמשיך ולדון בתיק בשל סיבות אישיות. על כך ערערו הנאשמים לבית המשפט העליון.

השופט ברק קבע, כי אין להתערב בהחלטתו של השופט אטרש שלא לדון בתיק לאור תחושתו הסובייקטיבית, המלווה בנתונים אובייקטיביים בדבר קשר קודם עם בעל הדין.

לעניין הפגיעה לה טוענים המערערים אם הדיון יועבר לשופט אחר אומר ברק, כי הם לא ייפגעו משמעותית, שכן ביכולתו של שופט אחר להתרשם אף הוא מהמגעים בינם לרשויות המס.

בכל מקרה, האיזון בין האינטרס של המערערים לבין האינטרס בקיום משפט הוגן וצודק הוביל למסקנה, כי יש להשאיר את החלטת השופט לפסול עצמו על כנה. את הנאשמים ייצג עו"ד מוסה נעים ואת המדינה עו"ד נעמי כץ. (ע"פ 11875/04).