האם תמו השנים הרעות באמפא? האחים נקש רכשו מחצית מהשליטה בחברה

"גלובס" חשף את ההשקעה הצפויה דובר אמפא: בכוונת האחים להשקיע עשרות מיליוני דולרים בעסקי החברה

בעלי השליטה בחברת ההשקעות אמפא , האחים אשר ושלומי פוגל, מקווים כי הגיעו לסיומן 7 השנים הרעות שלהם בחברה. אמפא אישרה היום את הפרסום ב"גלובס", מלפני שבועיים, לפיו רוכשים האחים נקש מחצית מהשליטה בחברה.

פפוס אינטרנשיונל, חברה בבעלות שווה של האחים נקש ושל בעלי השליטה הנוכחיים באמפא, אשר ושלומי פוגל, חתמה אתמול על הסכם לרכישת מניות השליטה מחברת פפוס אחזקות, שבה שלטו האחים פוגל, ואילו לאחים נקש הייתה בה אחזקת מיעוט.

ביצוע העסקה התאפשר לאחר שביהמ"ש המחוזי בת"א דחה השבוע את הבקשה לצו מניעה שהגישה זלמה רובינשטיין, בעלת מניות המיעוט באמפא. דובר אמפא מסר היום, כי בכוונת האחים נקש להזרים עשרות מיליוני דולרים לביצוע השקעות חדשות ע"י אמפא בתחומי הנדל"ן, הפיננסים ותחומים נוספים שבכוונת החברה להיכנס אליהם בשנה הקרובה.

האחים נקש, אבי, רפי וג'ו, המתגוררים בארה"ב, ביצעו את השקעתם באמפא באמצעות חברת ג'ורדש, שהיא גורם מוביל בעולם בייצור ג'ינס ושבין מותגיה המובילים נמנים יו.אס פולו, מוריס ששון, ג'ורדש ועוד. בנוסף, נמסר היום מאמפא, כי האחים פועלים בתחום הנדל"ן, ולאחרונה השלימו השקעות בנכסים בארה"ב לצד שותפים בהיקף של 1.5 מיליארד דולר.

נראה, כי העסקה הנוכחית באמפא מחליפה עסקה שדווחה לפני מספר חודשים, לפיה בכוונת האחים נקש להשקיע 15-20 מיליון דולר בחברה-הבת של אמפא, אמפא נדל"ן (תמורת 50% מהמניות). לאחר השלמת העסקה אתמול, מחזיקה פפוס אינטרנשיונל 70% ממניות חברת נכסי גורדצקי, המחזיקה בבעלות המלאה על אמפא (שהיא חברה פרטית). ביתרת המניות מחזיקים, בחלקים שווים, האחים עודד גורדצקי וזלמה רובינשטיין, ילדיו של מייסד החברה.

כאמור, כניסת האחים נקש לגרעין השליטה באמפא מתבצעת לאחר שנים לא קלות בחברה. 45 מיליון דולר שילמו האחים פוגל ושותפיהם האמריקאים בשנת 1998 תמורת מניות השליטה בנכסי גורדצקי בחברה הוותיקה, שנוסדה באמצע שנות ה-30. עסקה ששיקפה שווי של 80 מיליון דולר לאמפא. על פי ההערכות בשוק ההון, איבדה החברה מאז יותר ממחצית השווי בעקבות הפסדים גדולים בתחומי הנדל"ן, התעשייה וההיי-טק.

בעקבות ההרעה בעסקים, נאלץ בנק הפועלים, המממן את עסקיהם של האחים פוגל ואמפא, לפרוס את חובותיהם - הלוואות של מאות מיליוני שקלים שניתנו ללא ביטחונות למעט הנכסים הנרכשים - לתקופה ארוכה.

ההרעה במצבה של אמפא משתקפת היטב בחברה-הבת הבורסאית, אמפא השקעות, המרכזת את פעילות המימון וההיי-טק בקבוצה. אמפא השקעות צברה הפסדי ענק של 80 מיליון שקל בשנים 2001-2003 ולה גרעון של 37 מיליון שקל בהון העצמי. שווי החברה בבורסה עומד היום על כ-6 מיליון שקל בלבד.

מלבד אמפא השקעות, כוללות כיום אחזקותיה של אמפא בעיקר את אמפא נדל"ן, 50% בחברת אמרז העוסקת בייצור מוצרי אריזה מפלסטיק (שותפות עם קוקה-קולה ישראל), ומחצית הבעלות בחברת תדיראן אמפא, העוסקת ביבוא ושיווק מוצרי חשמל ואלקטרוניקה לשימוש ביתי, כמו גם מתן שירותי תחזוקה למוצרים אלה.