משפחת דנקנר ופרדי רובינסון במו"מ להקמת טלוויזיה רב - ערוצית ברומניה

ההשקעה הראשונית המתוכננת, שתבוצע עם שותף, תסתכם בכ-5 מיליון דולר * במקביל, מנהלת אלרן השקעות מו"מ עם חברת ניו-פארם לפתיחת חנויות הרשת ברומניה

חברת אלרן השקעות , שבשליטת משפחת דנקנר, מנהלת מו"מ להקמת מיזם טלוויזיה רב-ערוצית בלוויין ברומניה. ל"גלובס" נודע, כי השותף עימו מתנהל המשא והמתן הוא איש העסקים פרדי רובינסון. ההשקעה הראשונית של הגופים צפויה להסתכם בכ-5 מיליון דולר.

ברומניה קיימות כיום 4 חברות כבלים שמשדרות על בסיס אנלוגי, ובאלרן הגיעו למסקנה כי יש מקום להשקתו של ערוץ טלוויזיה לוויני שיעניק לתושבי רומניה שידורים במתכונות דיגיטלית. דורי דנקנר, יו"ר אלרן השקעות, ציין היום כי אלרן תנצל את הידע שצברה בתחום התקשורת בפעילות בישראל ובפולין, וכי הוא רואה במרכז אירופה בכלל, וברומניה בפרט, יעד אסטרטגי עסקי מרכזי של החברה.

רומניה מונה כיום כ-7.5 מיליון בתי אב וכ-22.5 מיליון תושבים, והיא כיום השוק הגדול השני אחרי פולין במרכז אירופה. מנתונים שאספה אלרן עולה, כי קצב הביקושים המקומיים צפוי בשנה הקרובה לעלות בכ-7% והאינפלציה צפויה לרדת מתחת לרף ה-10%. בנוסף, רומניה אמורה להיכנס לשוק המשותף בשנת 2007, מה שעשוי לעודד הגירה של הון לרומניה.

גורמים המקורבים לחברת אלרן ציינו, כי כיום מחוברים לטלוויזיה בכבלים כ-4 מיליון בתי אב, כלומר ישנם כ-3.5 מיליון בתי אב שטרם התחברו לטלוויזיה הרב-ערוצית. עוד ציינו הגורמים, כי אין להשוות בין התוצאות של טלוויזיה לוויונית ברומניה לאלו שהשיגה הטלוויזיה הלוויינית בארץ, שסוחבת חוב כבד שמעלה ספקות בדבר יכולתה להמשיך ולהתקיים כחברה כלכלית. "בזק השקיעה ביס סכומים בלתי פרופרציונליים להיקף ההכנסות שגוף זה מייצר. אנחנו לא מתכוונים להשקיע סכומים שדומים לאלה שהשקיעה יס בארץ, אמר הגורם.

רשת דרגסטורים

זו ההשקעה השנייה תוך שבוע שמתכננת אלרן השקעות לבצע ברומניה, מה שאומר שהיא אכן בונה על תחזיות הצמיחה של מדינה זו. לפני כשבועיים דיווחה אלרן השקעות, כי חתמה על הסכם עם חברת ניו-פארם להקמה והפעלה של רשת חנויות דראגסטור ברומניה, באמצעות חברה משותפת בה תחזיק אלרן השקעות 50% וניו-פארם ב-50% הנותרים.

החברה שתוקם תקבל מימון בסך 4 מיליון אירו, שיועמד על ידי שתי החברות לצורכי הקמה ותפעול בהתאם לתוכנית העסקית שהוכנה. בהמשך הדרך, על פי קצב ההתקדמות של החברה שהוקמה, יעמידו החברות מימון נוסף, אלא אם אחת מהחברות תחליט להפסיק את המימון לחברה החדשה. במקרה שכזה ידוללו החזקותיה של זו בחברה שתוקם. על פי ההסכם המתגבש, תעמיד ניו-פארם שירותי ניהול וייעוץ לחברה שתוקם תמורת דמי ניהול חודשיים.

אלרן השקעות אינה החברה היחידה שזיהתה את הפוטנציאל הטמון בשוק הרומני. אחד המשקיעים הישראלים הפעילים ברומניה הוא פרדי רובינסון בעליה של חברת מילומור הנסחרת בבורסה של תל אביב ושעיקר פעילותה באחזקת הקזינו לוטראקי ביחד עם חברת קוויניקו. אחת מהפעילויות של רובינסון ברומניה היא באמצעות השקעה של 50% בחברה רומנית העוסקת בשיווק של טלפונים סלולריים מתוצרת סמסונג.

מילמור מדווחת בדו"חותיה הכספיים, כי מדובר בסיפור הצלחה שכן בפלח השוק שבו פועלת החברה הרומנית היא מדורגת כמובילה הן בהיבט של ההכנסות והן בהיבט של מספר המכשירים שנמכרו. בתשעת החודשים הראשונים של 2004 מכרה החברה כ-70,400 מכשירי טלפון.

עסקה קודמת בוטלה

בנוסף ציינה מילומור, כי היא בוחנת הקמת מפעל לחיתוך ועיבוד שיש ברומניה, שכבר החל בניסויי הרצה. בסוף שנות ה-90 רכש רובינסון, שלא באמצעות מילומור, בנק רומני שנקלע לפשיטת רגל. מדובר בבנק הרומני "דציה פליקס", שנרכש תמורת 60 מיליון דולר. אז נחשבה ההשקעה של רובינסון לאחת הגדולות שבוצעה.

אין זו הפעם הראשונה שדרכיהם של רובינסון ומשפחת דנקנר נפגשים. לפני כשנה ניהלו הצדדים משא ומתן לכניסתו של רובינסון להשקעה בחברת דור כימיקלים, שבבעלות המשפחה. רובינסון כבר גייס את הכסף שנידרש להשקעה והתכוון לרכוש 28% מהחברה לפי שווי שגבוה מ-100 מיליון דולר. רובינסון גם גייס את הסכום הדרוש להשקעה בשוק ההון, אך עוד בטרם נסגרה העסקה צנח שווייה של דור כימיקלים בעקבות הצמדת הערת עסק חי לדו"חותיה של קבוצת טראופאן, שרכזה כ-95% מהפעילות של דור כימיקלים.