מבחן דרכים: אופל וקטרה 99' הפתעה מתחת למכסה

ניתוח לב פתוח בתוך קרבי המנוע והמכלולים, וניתוח פלסטי עדין בחזות החיצונית, מסייעים לה להתגבר על "משבר אמצע החיים". אולם בארץ הווקטרה צריכה להפגין יכולת נוספת: עמידה איתנה מול נחשולי "היסטריית המאזדה"

בשנת 1998 תפסה אופל וקטרה את המקום השלישי במכירות בקטגוריה D באירופה, עם כ-273 אלף יחידות. למקום ה-11 באותה קטגוריה הגיעה משפחתית יפאנית בשם מאזדה 626 עם מכירות של כ-79 אלף יחידות.

באותה שנה תפסה מאזדה 626 את המקום הראשון בישראל במכירות בקטגוריה שלה, עם כ-4,000 מכירות. אופל וקטרה הגיעה אצלנו למקום השמיני עם 331 מכירות. שתי המכוניות דומות במימדיהן החיצוניים והפנימיים, וברוב מדינות אירופה, כמו גם בישראל, הווקטרה יקרה מיריבתה היפאנית בכ-%10.

מה ניתן ללמוד מנתונים אלו? שבכל הנוגע להעדפות הקהל, שוק הרכב הישראלי נותר "אי-בודד" בעל מאפיינים ייחודיים משלו. אומנם יצרני רכב רבים רואים בישראל חלק מהשוק האירופאי, ומבחר דגמי הרכב המוצעים אצלנו דומה עד זהה למבחר באירופה, אבל נקודות ההשקה בינינו לבין שוק הרכב האירופאי הן בודדות.

מסקנה נוספת היא, שהרגישות למחיר בשוק הרכב הישראלי מזכירה יותר שווקים מתפתחים באסיה, מאשר את השווקים הבוגרים והמשוכללים במערב. אם באירופה (ובארה"ב) פער של %10 במחיר של שתי מכוניות מתעמעם מול ערכים כמו מוניטין ונאמנות למותג, אצלנו פער כזה יכול להמליך מותגים חדשים בן לילה, ולהביא אחרים אל סף ההכחדה.

מבחינה זו, עיתוי הגעת האופל וקטרה לישראל, באמצע "היסטריית ה-626" היה רחוק מלהיות אידיאלי, והמכונית הצטרפה לרשימה ארוכה של "קורבנות מאזדה". אולם השנה, הקרב עשוי להיפתח מחדש. היאן היפני מטפס באיטיות כלפי מעלה, המארק זוחל כלפי מטה והווקטרה עברה טיפול נעורים מאסיבי.

הווקטרה II נולדה בשנת 1996, והשינויים שעברה לקראת 99' נועדו לסייע לה לעבור בקלות את "משבר אמצע החיים". כ-%37 מרכיביה עברו שינויים ושיפורים, אם כי במבט ראשון קשה להבחין בכך. ההבדלים העיקריים בעיצוב החיצוני של דגם 99' הם פנסים קדמיים חדשים, גריל בעיצוב שונה, פגושים רחבים יותר עם "חצאיות" צידיות בצבע הגוף, ופנסים אחוריים גדולים יותר. האפקט הכללי הוא של מכונית רכה והרמונית יותר, למרות שנשמרו קווי המתאר השמרניים-מאוד של דגם 96'. הנהנה העיקרי משיפורי העיצוב הוא דגם הסדאן, שנראה כעת רחב ואתלטי יותר.

מימדיה החיצוניים לא עברו שינוי, ובסיס הגלגלים שלה עומד על 2.637 מ' - כשלושה ס"מ יותר ממאזדה 626 ובכ-6 ס"מ פחות מפולקסווגן פאסאט והפיז'ו 406. עם זאת, שוכני הספסל האחורי נהנים כעת ממרווח ברכיים משופר וגדול ב-3 ס"מ, תודות לתכנון מחודש של גב המושבים הקדמיים.

גם עיצוב הפנים שופר. במקום צבעי השחור/אפור המדכאים, שאיפיינו את הדגם הקודם, יכול כעת הלקוח לבחור במספר שילובי צבעים בהירים עבור לוח המחוונים, הריפוד ודיפוני הפלסטיק. גלגל ההגה והמתגים בקונסול המרכזי עברו שידרוג איכותי, ובמקומות שונים בתא נוספו חללים לאיחסון חפצים. תנוחת הישיבה לא שונתה, וטוב שכך, והווקטרה 99' עדיין נהנית מהנדסת האנוש המופתית של קודמתה.

הביקורת, שנמתחה בעבר על מראות הצד המעוצבות של הווקטרה, נותרה בעינה. המראות הללו, המשתלבות בעיצוב הדלת, נראות מצויין אך שדה הראיה שלהן לא מרשים והן יקרות מאד להחלפה במקרה של נזק. אופל אמנם הוסיפה בדגם 99' מנגנון להטיית המראות כלפי מטה בזווית מוגבלת, אך עדיין אין אפשרות לקפל אותן בצורה מלאה.

באגף הבטיחותי, קיבלה הווקטרה שיפור קטן-אך-חשוב בדמות משענות ראש קדמיות עם מנגנון להגנה מפני "צליפת-שוט" בעת התנגשות מאחור. המנגנון הזה "חש" כאשר מופעל לחץ פתאומי ומהיר על גב המושב, ומטה את משענת הראש קדימה, כדי למנוע את תנועת הצוואר החדה. אפשר להמר שבתוך שנה-שנתיים ידרשו חברות הביטוח להתקין מנגנון כזה בכל רכב. שיפור בטיחותי נוסף הוא זוג כריות אוויר צידיות במושבים הקדמיים. באירופה הכריות הללו מוצעות כסטנדרט, אך אצלנו הן יוצעו רק במסגרת חבילת תוספות אופציונלית.

לסידרת הווקטרה נוספו השנה מנוע טורבו-דיזל חדש ומנוע בנזין בנפח 1.8 ליטר. אך לישראל תמשיך להגיע המכונית עם מנוע בנזין בנפח 2 ליטר, המספק 136 כ"ס.

כזכור, בדגם היוצא התאפיין מנוע זה בתהודה טורדנית ונמוכת טונים, שהתחלפה בקולות מחאה מכאניים רמים כאשר הוא נדרש לטפס לסל"ד גבוה ממש. אולם לקראת 99', נכנס המנוע הוותיק לניתוח במחלקה הכירורגית של אופל, ויצא ממנו עם שני גלי איזון פנימיים חדשים, שמטרתם להקטין את הזעזועים והרעש. הניתוח הסתיים בהצלחה.

אלא שזה עדיין לא מנוע חלק כמו משי ורעב לסל"ד, כמו שיודעים לייצר כיום כמה מהמתחרים היפאנים, אך השיפור ברמת הרעש ובאופי פעולתו מוחשי מאוד. על קטע אוטוסטרדה ישר ופנוי דחפנו אותו למהירות הכמעט-מירבית שלו (כ-195 קמ"ש) ועדיין ניתן היה לשוחח שיחה תרבותית בתא הנוסעים, מבלי להרים את הקול. מילה טובה מגיעה גם לגיר האוטומטי של אופל שהיה, ונשאר, אחד מהטובים במשפחתיות האירופאיות. במצב "ספורט" הוא מוכן להוריד הילוך ולהאיץ כמעט בכל מהירות, כולל ב-180 קמ"ש.

נסיעת המבחן נערכה בפורטוגל, במסלול שכלל קטע כמה עשרות קילומטרים של אוטוסטרדה, והרבה כבישים כפריים צרים, מתפתלים, משובשים ומלאים בעיזים שלוחות-רסן ובטרקטורים עתיקים. אם מוסיפים לכך את הגשם השוטף שירד ללא הפוגה, ואת משטחי הבוץ שהצטברו במקומות רבים, מקבלים מבחן חסר פשרות למערכת המתלים של המכונית.

הווקטרה צלחה את מסלול המבחן ברגיעה מופתית. השילדה המשופרת הפגינה תנועות גוף מרוסנות בקטעי האספלט/עפר האיטיים, ולא נכנסה לטילטולים מיותרים על המהמורות הקשות. רק במקרה אחד, שבו הגלגלים "המריאו" באוויר לאחר מעבר מהיר על רמפה חבויה, ספג תא הנוסעים חבטה "יבשה".

מערכת ההיגוי של הווקטרה עברה שיפור מאסיבי, והשינוי מורגש. עם פחות משלושה סיבובים מנעילה לנעילה, ההגה מרגיש כעת "מחובר" יותר לסרן הקדמי, וההיזון החוזר שלו טוב מבעבר. בפיתולים חריפים הוא סייע לשמור על קו פניה הדוק ואלגנטי, ובאוטוסטרדה החדשה ושטופת הרוחות בואכה ליסבון, הוא הפגין יציבות כיוונית טובה.

אחיזת הכביש של הווקטרה על הכבישים החלקלקים היתה גבוהה מאוד, אך ראוי לציין שכל מכוניות המבחן צויידו בחישוקים קלים עם צמיגים ספורטיביים בחתך 55'. הצמיגים הללו מסייעים מאוד לאחיזת הכביש, אך הם אינם כלולים במפרט הסטנדרטי של המכונית. חלק מהקרדיט מגיע גם למערכת בקרת המשיכה האלקטרונית. למרות שפעולתה אינה נסתרת ו"שקופה למשתמש" כמו מערכות מתוחכמות מהדור האחרון (למשל בב.מ.וו סידרה 3), היא מוסיפה הרבה ביטחון בעת נסיעה מהירה בתנאים כאלה.

בסיכום, כמו בפתיחה, חוזרת ועולה שאלת המחיר. הווקטרה 99' עתידה לעלות בישראל כ-129 אלף ש"ח, כולל חבילת איבזור מקיפה ומקובלת (שתי כריות, בלמי ABS, חלונות חשמליים, נעילה וכו'). תוספת של כ-5,000 ש"ח מאפשרת להזמין חבילה הכוללת גם בקרת שיוט, כריות אוויר צידיות, בקרת רדיו על ההגה ועוד.

עם תג מחיר כזה, הווקטרה עדיין יקרה בכ-%10 מהמאזדה 626, אך הפעם היא תצטרך כנראה להתמודד גם בפני תחרות מבית: תמורת 118 אלף ש"ח ניתן לקבל אופל אסטרה 4 דלתות אוטומטית מאובזרת באופן מלא, עם מנוע 1.8 ליטר בהספק 115 כ"ס. האסטרה סדאן קצרה מאחותה הגדולה בכ-20 ס"מ אך היא רחבה יותר ובסיס הגלגלים שלה קצר יותר בסנטימטר וחצי. חומר למחשבה