צו מניעה זמני אוסר שימוש בסימן המסחר של מרצדס

השופטת סירוטה קבעה, בניגוד לעמדת ביהמ"ש בהליך הפלילי, כי אין לראות בסמל חלק חילוף - אלא סמל סטטוס וביטויו של סימן המסחר

לבקשת דיימלר-קרייזלר, יצרנית הרכב הגרמנית, הוציא ביהמ"ש המחוזי בתל-אביב צו מניעה זמני, האוסר על חברת החלפים ק.נ.ר ובעליה, אליהו רייסבאום (ארזי) ויצחק קהת, שימוש בסימן המסחר של מרצדס. השופטת, שרה סירוטה, קבעה, כי הסמלים שבידי המשטרה יושמדו תוך 30 יום, אלא אם תסכים התובעת, שהנתבעים ישתמשו בחומר הגולמי.

התובעת הגישה בדצמבר 2000 תלונה למשטרה נגד הנתבעים, בגין שיווק הסמלים המזויפים. במארס 2001 תפסה המשטרה בחצרי הנתבעים עשרות אלפי סמלים ואמצעים לייצורם. המדינה הגישה כתב אישום לעבירה על פקודת סימני מסחר, אך הנתבעים זוכו מכל אשמה. הם טענו שהסמלים חלופיים ולא מזויפים, וכך גם נקבע בפסק הדין הפלילי. לדבריהם, בדומה לשאר חלקי חילוף, זכותם של הלקוחות לבחור אם לרכוש סמל מקורי או חלופי.

סירוטה קבעה, כי אין צורך במדיניות שתהפוך הסרת סימן רשום ללגיטימית. סמל התובעת מוגן, ואין שום חריג שיאפשר ייצורו ללא הרשאתה. לדבריה, בניגוד לעמדת ביהמ"ש בהליך הפלילי, אין לראות בסמל חלק חילוף, מאחר שאינו רכיב הכרחי ברכב, ואם הוא נגנב או נפגם אין חובה להחליפו.

הסמל מטרתו קישור הרכב עם התובעת, והינו סמל סטטוס וביטויו של סימן המסחר. לדבריה, יש דמיון חזותי בין סמלי התובעת לסמלי הנתבעים, וחשש להטעיית הציבור, כי סמל הנתבעים הוא מתוצרת התובעת. סירוטה קבעה, כי התובעת הוכיחה הפרת סימן רשום, וחייבה את הנתבעים בהוצאות של 15 אלף שקל. (ת.א 1896/03).