צורי דבוש מוותר על 21% מקליל כדי לממן פרעון חוב לבעלי האג"ח

קבוצת משקיעים הכוללת את גל ארז ויואב חרל"פ תזרים 11 מיליון שקל לקליל, במחיר למניה הנמוך ב-75% מזה ששילם דבוש תמורת השליטה בחברה

פחות מחודש נותר למועד הפירעון הראשון (מבין ארבעה) של סדרת האג"ח שהנפיקה חברת קליל במארס 2002. קליל, שהתריעה בסוף נובמבר על חוסר במקורות לפירעון החוב - כ-11 מיליון שקל - מדווחת היום כי את הסכום הנדרש תזרים לה קבוצת משקיעים פרטיים, כנגד הקצאה של כ-21% ממניות החברה. מחיר המניות בהקצאה משקף לקליל שווי של 51 מיליון שקל לפני הכסף ו-40 מיליון שקל לפניו.

עבור בעל השליטה בקליל, צורי דבוש, מדובר בהליכה לקנוסה. דבוש רכש את השליטה בקליל מדסק"ש לפני כארבע שנים לפי שווי של 150 מיליון שקל. כעת מסתבר, שהוא איננו מעוניין להשקיע בחברה כספים נוספים לאחר שראה כיצד השקעתו הולכת ומתפוגגת.

קבוצת משקיעים חדשים

מניות קליל יוקצו לקבוצת המשקיעים במחיר הדומה למחיר השוק, הנמוך בכ-75% מהמחיר שבו רכש דבוש את השליטה בקליל. דבוש, שמחזיק ערב ההקצאה ב-82% מהון החברה, ידולל בעקבותיה ל-55.6%.

קבוצת המשקיעים החדשים בקליל כוללת את גל ארז, עופר אמיר ויואב חרל"פ. ארז, המוביל את הקבוצה, היה מעורב לאחרונה במספר רכישות של חברות בורסאיות, בדרך כלל במצב צבירה של שלד, לצד זאב ברונפלד ואייל שרצקי (ביוסל, די מדיקל, טים די.סי.אל). יואב חרל"פ, מהמשפחה השולטת ביבואנית הרכב כלמוביל, ועופר עמיר, כבר הצטרפו להשקעה קודמת שהוביל ארז, בחברת די מדיקל.

קליל מציינת, כי השלמת ההקצאה לשלושה מותנית בקבלת אישור מצד בנקים מסוימים, וזאת כנראה מאחר שהחברה התחייבה כי תמורת ההנפקה תיועד לתשלום הפירעון הקרוב לבעלי האג"ח. קבוצת המשקיעים ודבוש הסכימו על הצבעה משותפת באסיפה הכללית של קליל.

בדו"חות הרבעון השלישי של 2004, שפורסמו בסוף חודש נובמבר, דיווחה קליל, כי היא "פועלת להגדלת מצבת המזומנים שברשותה, לצורך ביצוע תשלום קרן וריבית האג"ח בחודש פברואר, בהיקף של 11 מיליון שקל. החברה פועלת במספר מישורים, ובהם ניהול מו"מ למימוש יתרת חלקה בנכס נדל"ן בקריית מוצקין, וכן מו"מ עם הבנקים לחידוש והגדלת מסגרות האשראי".

בסה"כ הנפיקה קליל אג"ח ב-36 מיליון שקל, העומדת לפירעון בארבעה תשלומים שנתיים שווים ב-28 בפברואר של השנים 2005-2008. ההרעה שחלה במצבה של החברה מאז אותו גיוס, מתבטאת גם בכך שקליל מתקשה לגייס את הסכום שנדרש לפירעון האג"ח מהבנקים המממנים את פעילותה, מאחר ואיננה עומדת בהתניות פיננסיות שנקבעו ע"י הצדדים. קליל דיווחה בעבר, כי במסגרת מאמציה להגדלת יתרות המזומנים שלה לצורך פירעון האג"ח, היא מנהלת מו"מ לרה-ארגון מקיף של חובותיה, תוך הגדרת תנאים מתלים ויחסים פיננסיים חדשים.

תוכנית התייעלות

את השקעתו בקליל ביצע דבוש במארס 2001. יזם ההיי-טק הצעיר (ממייסדי אמבלייז) רכש את השליטה בחברת האלומיניום ספק כדי לפזר את השקעותיו, ספק כדי להשיב טובה לאחיו הבכור, לוי דבוש, שפעל בעבר בעסקי הבנייה. מאז ראה כיצד היא צוברת הפסדים של כ-100 מיליון שקל ומוחקת את רוב השקעתו. קליל נמצאת כיום בעיצומה של תוכנית התייעלות, שבמסגרתה הוחלט על הקטנת הוצאות החברה בכ-10 מיליון שקל לשנה. במסגרת זו, פרש מתפקידו המנכ"ל לאכי אלפר ובמקומו התמנה לתפקיד מנהל השיווק והמכירות של החברה, אריה ריכטמן.

במוקד ההתייעלות הפסקת פעילותה העסקית של החברה-הבת קליל מוצרי אלומיניום, מקור רוב הפסדיה של קליל בעבר. תהליך הסגירה גרם להפסד של 22.2 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של 2004, בגין השלמת פרויקטים, עלויות תקופת אחריות בגין עבודות שבוצעו ועדכון שווי הנכסים שימומשו במסגרת התוכנית. קליל מעריכה, שתהליך הפסקת הפעילות של החברה-הבת יושלם במחצית שנת 2005.

מהלך משמעותי נוסף שמבצעת קליל לשיפור איתנותה הוא מימוש נכס הנדל"ן ששימש את מפעל קליל מוצרים בקריית מוצקין. בסוף 2002 חתמה החברה על הסכם עם גנדן ואמריקה ישראל למכירת 50% מהזכויות בנכס, שיתוף פעולה לשינוי ייעוד המתחם למגורים וכן לפיתוח, בנייה ומכירה משותפת של יחידות הדיור שייבנו. החברה מעריכה, כי יאושרו כ-500 יח"ד לבנייה, ומכאן שהיקף עסקת המכירה הוא כ-6.9 מיליון דולר ורווח ההון (שבח) המשוער הוא כ-6 מיליון דולר.