קנס אישי חריג של 100 אלף שקל למנהל לפידות שירותי רפואה בגין הטעיית צרכנים

מנהל החברה, מיכאל שפירו, הורשע בסירוב לבטל הסכמי רוכלות, שימוש בחוזה אחיד שאותיותיו קטנות מהמינימום הנדרש בחוק ואי מתן זכות עיון בחוזה לצרכן לפני חתימתו

בית המשפט הטיל על מנהל חברת לפידות שירותי רפואה, מיכאל שפירו, קנס אישי בגובה חריג של 100,000 שקל בגין הטעיית צרכנים. ממשרד התמ"ת נמסר, כי שופטי ביהמ"ש המחוזי בחיפה, שמואל ברלינר, יגאל גריל יצחק דר הטילו השבוע, לראשונה, קנס גבוה זה, כקנס אישי על מנהל חברה עקב הרשעה בעבירות הטעיית צרכנים, סירוב לבטל הסכמי רוכלות, שימוש בחוזה אחיד שאותיותיו קטנות מהמינימום הנדרש בחוק (אותיות טל ומטר) ואי מתן זכות עיון בחוזה לצרכן, לפני חתימתו.

בערכאה קודמת גזר בית המשפט קנס של 27,000 שקל על שפירו, קנס של 50,000 שקל על החברה וחיוב לפצות שלושה מתלוננים. זאת, בעקבות האשמת התמ"ת כי סוכני חברת לפידות, שעסקה במכירת מנויים לשירותים רפואיים פרטיים, נהגו להגיע לבתי אזרחים, בעיקר קשישים, ולאחר הסברים ושכנוע, החתימו אותם על חוזה אחיד הכולל 26 סעיפים (ועוד סעיפי משנה). החוזה הודפס באותיות שגודלן אינו עולה על 1 מילימטר. כן הוחתמו הלקוחות על עסקאות קרדיט באלפי שקלים, שהקנו להם את הזכות להזמין לביתם רופא כללי בתקופת המנוי, בתוספת 26 שקל לכל ביקור.

בכתב האישום נכללו תלונות של שמונה מנויים, אשר כמה מהם העידו שקיבלו את העתק החוזה לביתם רק שבועיים לאחר החתימה, אז גילו כי התנאים שונים מהותית מאלו שסוכמו לכאורה בע"פ. חלקם הספיקו לבקש את ביטול ההתקשרות תוך 14 יום, דבר שהצרכן זכאי לו בעסקת רוכלות (או עסקה מרחוק) מכוח סעיף 14(א) לחוק הגנת הצרכן.

משרד התמ"ת הגיש ערעור באמצעות עו"ד רחל בורנשטיין על פסק הדין שניתן בבית משפט השלום. ואמנם, בית המשפט המחוזי החמיר בעונשו של המנהל וגזר עליו קנס אישי בסך 100,000 שקל, כאמור, או 10 חודשי מאסר וכן פיצוי לארבעה מתלוננים נוספים.

ביהמ"ש המחוזי התייחס בפסק דינו, בין היתר, לאופיים הפגיע של צרכני השירותים אליהם פנתה חברת לפידות, ואמר כי "לקוחות אלה, אף אם אינם מהשכבה הכלכלית החלשה ביותר, הם בגיל מבוגר, מצב הבריאות של רובם אינו שפיר...אלה הצרכנים הראויים להגנה בפני גופים כמו החברה ואנשים כמו שפירו"

כן הוטל השבוע בבית משפט השלום בחדרה, קנס של 20,000 שקל על רשת הריבוע הכחול, בגין הטעיית צרכנים. השופט מוחמד מסראווה, הטיל על הרשת גם התחייבות כספית בגובה זה, לשלוש שנים.

הרשת הורשעה בשימוש במילה "מבצע" כאשר בפועל מחירי המוצרים לא היו במבצע, ובאישום שני, לפיו בהצגת מחיר "מבצע", לא הוצג המחיר הרגיל שקדם למבצע או שיעור ההנחה.

בית המשפט קבע כי מועד התחלת ההתחייבות יהיה מ-1 במאי, כדי לאפשר למנהלי הרשת לערוך תיקונים באופן הצגת מחירי המוצרים בכלל סניפי הרשת.