בתי הדין הרבניים מעורבים פחות בהליכי גירושין מבתי המשפט לענייני משפחה

כך עולה מנתוני שנתון סטטיסטי שמפרסם מרכז רקמן לקידום מעמד האישה בפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר-אילן

חלקם היחסי של בתי הדין הרבניים, בכל הסוגיות בהן יש סמכות מקבילה גם לבתי הדין הרבניים וגם לבתי המשפט לענייני משפחה, יורד בהדרגה לאורך השנים. מדובר בסוגיות כמו מזונות, משמורת ילדים, אישור הסכמים וחלוקת רכוש בין בני זוג. כך עולה מנתוני שנתון סטטיסטי, שמפרסם מרכז רקמן לקידום מעמד האישה בפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר-אילן.

עוד עולה מהשנתון, שפורסם לקראת יום האישה הבינ"ל, כי אחוז גבוה מאוד (77%) של תביעות המשמורת בבתי הדין הרבניים ב-2003, הוגשו ע"י גברים. ראש מרכז רקמן, ד"ר רות הלפרין-קדרי, המתמחה בדיני משפחה ובביקורת פמיניסטית של המשפט, מעריכה, כי מטרת התביעות היא סחיטה של הבעלים את נשותיהם, בכדי להשיג ויתורים שונים תמורת הגט.

זוגות המתקרבים לשנה השלישית לנישואיהם צריכים להיזהר, משום שלפי השנתון, זו השנה בה אחוז הגירושין הוא הגבוה ביותר. גם בשנתיים הראשונות לנישואין יש אחוז גירושין גבוה, אולם הוא הולך ויורד לאורך שנות הנישואין. שכיחות המתגרשים גבוהה יותר, ככל שגילם של בני הזוג צעיר יותר.

במרכז רקמן מצאו, כי גברים פנויים בראשית שנות ה-50 לחייהם, יוכלו לבחור בת זוג מבין שתי נשים פנויות. לגברים הפנויים מגיל 65 ומעלה הבחירה מתרחבת, משום ששיעור הנשים הפנויות בגיל זה הוא פי-4 מהגברים. נכון לשנת 2002, כ-97% מתושבי ישראל נישאו לפחות פעם אחת ושיעורי הרווקות צנחו באופן חד לקראת גילאי השלושים. כמעט כל הישראלים מתחתנים, אך לפי השנתון הם עושים זאת בגילאים מאוחרים יותר מבעבר, גם בקרב הלא יהודים באוכלוסיה.

בהתאם לכך, גילן הממוצע של היולדות נמצא בעליה בכל הדתות, וכך גם גיל היולדות בלידה ראשונה. עם זאת, היהודיות עדיין יולדות מאוחר יותר (גילאים 25-34) לעומת בנות שאר הדתות, אצלן שיעורי הפריון גבוהים במיוחד בגילאי 20-29. הנשים המוסלמיות, אגב, היו אחראיות בשנת 2003 לרבע מהלידות בישראל, בעוד היהודיות "נטלו אחריות" רק ל-69% מהן. כאשר בוחנים נתון זה לאורך כמה שנים, שב ועולה ה"שד הדמוגרפי": ניכרת עליה באחוז הלידות של המוסלמים מקרב כלל הלידות.

נתון מפתיע יחסית, מצביע על עליה במספר הלידות של נשים רווקות. הן פוריות במיוחד, אגב, בגילאי 30-40. אבל לא רק לידות יש בארץ. מספר הפסקות ההריון בישראל נמצא בעליה, אולם שיעורן פוחת ביחס למספר הלידות.

השנתון מפתיע בנתון נוסף, לפיו מספר התלונות המוגשות למשטרה בכל שנה על עבירות אלימות בין בני זוג נמצא בירידה מאז שנת 2000. מרבית התלונות הללו מוגשות על ידי נשים נגד בני זוגן. התלונות שמגישות נשים מתגבשות לידי תביעה יותר מאשר תלונות של גברים נגד נשותיהם. 12.9% מהמשפחות בישראל (נשים או ילדים) חוו אלימות פיזית מצד הגבר, וכמעט 57% מהמשפחות חוו אלימות מילולית מצידו.

בשנת 2003 נעצרו 4,141 גברים ו-129 נשים עקב תלונות שהוגשו ע"י בני הזוג, בעיקר בגין תקיפה וגרימת חבלה. בשנת 2003 נרצחו 19 נשים ע"י בני זוגן, המספר הגבוה ביותר בעשור האחרון. בעשר השנים האחרונות נרצחו כ-14 נשים בממוצע כל שנה ע"י בני הזוג. על-פי השנתון, בשנת 2003 שהו במקלטים לנשים מוכות ברחבי הארץ 522 נשים ו-809 ילדים.