הנפקת ח.ל.ל: למעלה ממחצית ההזמנות המוסדיות הגיעו מגופים שקשורים בחתמים

המכרז הציבורי צפוי להתקיים ביום שני הבא ובו תנסה החברה לגייס 160 מיליון שקל

בימים אלו נערכת ח.ל.ל תקשורת להנפקה ראשונה של מניותיה בבורסה בתל אביב. המכרז הציבורי צפוי להתקיים ביום שני (7 במארס), ובו תנסה החברה לגייס 160 מיליון שקל באמצעות הנפקת אג"ח להמרה, מניות ואופציות.

בשבוע שעבר קיימה ח.ל.ל את המכרז המוסדי בהנפקה, שמהווה 80% מסך ההנפקה. מפירוט ההזמנות בתשקיף ההנפקה עולה, כי למעלה ממחצית מההזמנות המוסדיות, הגיעו מגופים שקשורים בשני חתמי ההנפקה המובילים איפקס וכלל פיננסים חיתום.

בסך הכל מציעה ח.ל.ל את הניירות בהנפקה ב-460 אלף חבילות במכרז המוסדי, כשההנפקה כולה תעשה ב-575 אלף חבילות. מהתשקיף עולה, כי גופים הקשורים באייפקס (כגון קרנות הנאמנות, ההשתלמות וקופות הגמל של איפקס, יובלים ודש), הזמינו בסך הכל 118,342 חבילות. הגופים שקשורים בכלל (כמו הפוליסות של כלל ביטוח, החברה-האם, וכן קרנות הנאמנות וקופות הגמל של כלל ועוד) הזמינו 118,678 יחידות.

כלומר, הגופים שקשורים בשני החתמים המובילים הזמינו בהנפקה 51.5% מכלל החבילות בהנפקה. עם זאת, חשוב לציין, כי הגופים הללו הזמינו את החבילות בריבית הגבוהה בין הגופים המוסדיים בהנפקה (המכרז נעשה במחיר קבוע ועל ריבית האג"ח), קרי 4.5% (ריבית המקסימום במכרז - 5%), כך שהזמנות אלו הן האחרונות שיענו, והן למעשה מהוות "כרית ביטחון" להצלחת ההנפקה כולה.

בעבר נמתחה לא מעט ביקורת על גופים הקשורים בחתמים, שהזרימו למכרז המוסדי הזמנות גדולות במחירי המינימום, שלכאורה נועדו להיות "כרית ביטחון" בהנפקות החתמים להם הם קשורים. בין הגופים ששמם הוזכר במקרים דומים היו אלטשולר שחם, איפקס ובנק לאומי, שקופות וקרנות מקבוצתם היו דומיננטיים מאוד בהנפקות שנוהלו על ידם.