אילן בן דב, השותף החדש של עופר נמרודי: "אני מאחל רק אושר וברכה לכל הצדדים"

ירדן מחזיקה כ-19.4% ממניות הכשרת היישוב, בבעלות משפחת נמרודי * אחזקות ירדן בהכשרת היישוב שוות כ-100 מ' ש' ברוטו

חמש שנים לאחר שרועי גיל ואיתן אלדר נכנסו להשקעה בהכשרת היישוב , השקעה שכמעט ומוטטה אותם, הם יכולים היום לנשום לרווחה. חברת ירדן השקעות , שבשליטת קבוצת גבור ספורט שבעלותם ואשר מחזיקה בחבילה של כ-19.5% ממניות הכשרת היישוב, תימכר לאילן בן דב, בעל השליטה בחברת סאני הבורסאית. המכירה תבוצע באמצעות הקצאת 90% ממניות ירדן השקעות לבן דב, בתמורה לכ-5 מיליון שקל במזומן.

בנוסף, משחררת העסקה את גבור ספורט, המחזיקה בשליטה בירדן, מערבויות בהיקף של כ-20 מיליון שקל. בשלב מאוחר יותר יתבקש בן דב להעמיד ערבות נוספת בהיקף של 10 מיליון שקלים - ערבות בה עדיין נושאת גבור ספורט.

שווי השוק של אחזקת ירדן בהכשרת היישוב עומד על כ-100 מיליון שקל (נכון לשערי הפתיחה הבוקר) וכנגד מניות אלו עומד חוב בנקאי בהיקף של 134 מיליון שקל, מה שאומר שעודף ההתחייבויות על ההשקעה במקרה של הכשרת היישוב עומד על כ-34 מיליון שקל. אלא שבן דב לא רוכש רק את המניות בהכשרת היישוב אלא את ירדן עצמה, שלה נכס נוסף: 25.68% ממניות חברת מטעי הדר, ששווי השוק שלהן עומד על כ-14 מיליון שקל.

מנגנון פיצוי לגבור

העסקה מגלמת בתוכה מנגנון פיצוי לחברת גבור ספורט במקרה שבו תמכור ירדן את מניותיה בהכשרת היישוב. מנגנון זה קובע כי במקרה שבו ימכרו מניות הכשרת היישוב, מקצתן או כולן, בתוך כ-4 שנים לפי מחיר שעולה על 30 שקל למניה, תהיה גבור זכאית לקבל מהמשקיע 5% מהתמורה שעולה על מחיר של 30 שקל למניה. כדי שזה ייקרה, צריכה מניית הכשרת היישוב לזנק בכ-64% ממחיר הפתיחה שלה הבוקר, וכמובן שברמות המחירים הללו יימצא לחברה משקיע.

זה המקום לציין כי ההשקעה בהכשרת היישוב רשומה בספריה של ירדן השקעות לפי שווי של 79 מיליון שקל בלבד. שווי זה נגזר מהערכת שווי שנערה להכשרת היישוב על ידי המשרד זינגר את אבן ואשר נקב בתג מחיר של 490.9 מיליון שקל לחברה. על שווי זה ניכה מעריך השווי כ-15% וכך הגיע לשווי של 79 מיליון שקל לחבילת מניות הכשרת היישוב המוחזקות על ידי ירדן. שווי זה הינו לאחר שביצעה ירדן הפחתות מצטברות נטו בהיקף של 183 מיליון שקל במהלך השנים 2002-2003 בגין ההשקעה בהכשרת היישוב. בנוסף, הפרישה גבור ספורט כ-40 מיליון שקל בעת שמכרה את מניות הכשרת הישוב לירדן בשנת 2001.

הפחתות אלו מדגימות כיצד ניתן על ידי השקעה כושלת אחת, למוטט שורה ארוכה של חברות שנכללו תחת קבוצת גבור ספורט. ניתן להצהיר היום בוודאות, כי המשמעות הכלכלית של מכירה זו מבחינתם של רועי גיל ואיתן אלדר, בעלי השליטה בחברת גבור ספורט, הינה היפטרות מהחוב הכבד של ירדן בגין רכישת מניות הכשרת היישוב. חוב זה היה אחד הגורמים המרכזיים לקשיים אליה נכנסה קבוצת גבור ספורט ולפיכך אין ספק כי מכירתה של ירדן שיחררה הרבה לחץ שרבץ על צמד הפיננסיירים.

בעקבות המכירה צפויה גבור ספורט לרשום רווח הון של 33-44 מיליון שקל, זאת בהתאם לתנאים הסופיים בהם תיסגר העסקה. כבר בתחילת ינואר השנה, הצליחו גיל ואלדר להיפטר מחלק מהאחזקה בהכשרת היישוב לאחר שבית ההשקעות אקסלנס רכש כ-1.3 מיליון מניות של הכשרת היישוב במטרה להפיצם לצד שלישי, בתמורה כוללת של 19.5 מיליון שקל. לבית ההשקעות ניתנה אופציה לרכוש מניות נוספות ולהפיצם, אולם אופציה זו לא מומשה. מכירה זו לאקסלנס, בתחילת 2004, בוצעה במחיר של 15.7 שקל למניה, לעומת, כאמור, מחיר של כ-21 שקל בעסקה היום.

מה יוצא לבן דב?

מצדו של בן דב מדובר בתעלומה לא קטנה: ההשקעה הנוכחית בהכשרת היישוב נסמכת ,כך נראה, על ההערכה כי שוויה הכלכלי של חברת הכשרת היישוב גבוה בלפחות 40%-50% משוויה כיום. אחרת, לא ברור מהיכן רואה בן דב את האפסייד בעסקה, לאור יחס ההתחייבויות לנכסים שקיים בירדן.

אפשרות אחרת שניתן להעלות כאן היא כי בן דב רואה לנגד עינו את ירדן כפלטפורמה לתיק ההשקעות שלו בעתיד, שכן הוא אמר לא אחת כי בכוונת סאני לנצל את יתרות המזומנים שבידה כדי לבצע השקעות פיננסיות במניות של חברות בהן היא מאמינה.

העסקה זו היא העסקה הפיננסית הגדולה השנייה אליה נכנס בן דב בשנתיים האחרונות. במהלך שנת 2004 רכש מניות של קבוצת אי.די.בי והפך לבעל עניין בקונצרן, עם אחזקה של 7.6%. במהלך דצמבר 2004 מכר בן דב כ-2.7% ממניות אי.די.בי לנוחי דנקנר, בעל השליטה בקונצרן, תמורת כ-98 מיליון שקל וסאני ירדה לאחזקה של 4.9% מהמניות. בכך שם בן דב סוף לספקולציות לגבי מאבקי שליטה אפשריים בינו לבין נוחי דנקנר, ורשם לטובת סאני רווחי הון שיוכרו בדו"חות השנתיים שתפרסם החברה החודש. בן דב עצמו סרב להגיב לפרטי העסקה והסכים לנדב משפט אחד: "אני מאחל רק אושר וברכה לכל הצדדים בעסקה".