פורום CFO נגד לשכת רו"ח: "ביקורת עמיתים" תחשוף סודות מסחריים של חברות

"לא ייתכן שרו"ח המייצג חברה אחת יעיין בתיקה של מתחרה וייחשף לחומרים השמורים ביותר שלה"

פורום CFO תוקף את הליך "ביקורת עמיתים" שיזמה לשכת רואי החשבון, שבמסגרתו, טוען הפורום, תיקי החברות במשרדי רו"ח יהיו פתוחים בפני רו"ח של מתחרים, לקוחות וספקים, "מהלך שיביא לחשיפת סודות מסחריים של החברות במשק".

נגה קינן, יו"ר פורום CFO, המאגד את מנהלי הכספים של החברות הגדולות במשק, אמרה כי לא ייתכן שדווקא לשכת רואי החשבון תיזום מהלך שבמסגרתו מבקרים רו"ח זה את זה, תוך פתיחת תיקי לקוחות משרד בפני רואי חשבון ממשרדים אחרים.

בפורום טוענים, כי הליך ביקורת העמיתים קובע שלכל משרד רו"ח ייקבע צוות בודק המורכב מרואי חשבון פעילים במספר משרדים אחרים, שיהיה רשאי לפתוח את תיקי הלקוחות במשרד. על-פי החלטת לשכת רו"ח, כל החברות, לקוחות המשרד, צריכות לחתום על ויתור סודיות ולאפשר את עריכת הביקורת.

עוד טוען הפורום, כי ללקוח אין זכות לסרב לפתיחת תיקו, גם במקרה שעורך הביקורת מייצג בשגרה את מתחרהו (ועל-פי רוב גם לא יידע בפני מי נפתח תיקו). עקב כך, טוענת קינן בפנייה שהעבירה לנשיא לשכת רו"ח, עופר מנירב, "הפורום מתנגד נחרצות להליך ורואה בו פגיעה חמורה בחברות במשק, העלול להביא לחשיפת סודות מסחריים ונזקים עצומים לחברות".

עוד טוענת קינן, "לא ייתכן שרו"ח המייצג חברה אחת, יוכל לעיין בתיקה של חברה מתחרה ולהיות חשוף לחומרים השמורים ביותר שלה, גם אם יתחייב שלא לעשות בכך שימוש לטובת לקוחותיו".

קינן אף תוקפת את מה שהיא מכנה "האיום להודיע לרשות לני"ע על סירובה של חברה לחתום על המסמך המאפשר לרו"ח זרים לפתוח את תיקה, כאילו מדליק הדבר נורה אדומה לגביה".

בפורום מציינים, כי לפי חוות דעת משפטית שקיבלו, אין למנהל כספים של חברה חבות משפטית "לחתום על ויתור סודיות העלול לפגוע בחברה באמצעות חשיפת סודותיה". בסקר שקיים הפורום בימים אלה, התברר כי חברות מעטות בלבד חתמו עד כה על המסמך ורוב של מנהלי הכספים מתנגדים נחרצות לחתום על ויתור הסודיות.

פורום CFO הודיע כי הוא מתנגד גם להצעת לשכת רו"ח, שלפיה ידווח עורך הביקורת לרשות ני"ע על ליקויים לכאורה בתיקה של החברה שבדק. שכן, נטען, "הסקר נועד לביקורת עמיתים ושיפור איכות הדיווח ולא ליצירת מסלול דיווח עצמאי נוסף לרשות ני"ע".

בתגובה מסר רו"ח עופר מנירב: "חבל שבמקום לדאוג לאינטרסים החשובים ביותר למנהלי הכספים והחברות - שהם איכות הביקורת, לצד הגנה על ציבור המשקיעים, על החברות ועל מנהלי הכספים עצמם - בוחר הפורום להלך אימים, כאילו סקירת העמיתים חושפת מידע סודי.

לדבריו, "מכוח עבודת הביקורת חלה על המבקר חובת סודיות על כל החומר המועלה בפניו, שאם יעבור עליה, יימצא עצמו עובר עבירה פלילית. לעניות דעתי, רשאים משרדי רו"ח לעביר את נתוני החברות לסוקרים, גם ללא הסכמת החברות, מתוקף חובתם כרו"ח לדאוג לביקורת הטובה ביותר, והמבקרים מטעם המוסד חותמים על הצהרת סודיות מפורטת, זהה לזו של רו"ח המבקרים".

מנירב מוסיף: "קשה לי להשתחרר מההרגשה שמי שעומד מאחורי דרישת C.F.O הם אלה שהיו מעדיפים שיבקרו פחות את דו"חותיהם. הנחינו את רואי החשבון להחתים את החברות כדי שיידעו מה שנעשה. הטענה שהלשכה מאיימת שחברה שלא תסכים לחתום תדוּוח לרשות ני"ע נכונה, אך אינה מהווה איום, שכן התחייבנו לכך לפני חודשים רבים, וגם ארגון C.F.O ידע את זה. לכן, איני מבין מדוע הצעקה קמה כרגע. לדעתי יש לבחון את חוקיות ההנחיה שהוציא הפורום לחבריו שלא לחתום על הצהרת הסודיות, אבל זה כבר לא תפקידי".