מטוס המנהלים גלאקסי של תע"א קיבל רישוי ממינהל התעופה האזרחית בארה"ב

החברה מתחילה בשלב העיקרי של מכירת מטוסים ללקוחות; עד כה הוזמנו 23 מטוסים

מטוס המנהלים החדש של התעשייה האווירית, "גלאקסי", קיבל הבוקר (ד') רישיון מטעם מינהל התעופה האזרחית בארה"ב (FAA) - התנאי לתחילת אספקתו ללקוחות.

הנהלת תע"א ושותפתה בשיווק המטוס, גלאקסי איירוספייס מארה"ב, מעריכות, כי עתה תחול עלייה חדה במכירות המטוס, ויסוכמו עיסקות עם לקוחות שהביעו התעניינות, אולם לא מימשו אותה לפני קבלת הרישוי. צופים, כי מכירות ראשונות יבוצעו גם בשוק הישראלי - הפחות מפותח בתחום מטוסי המנהלים.

הרישוי בשם המינהל האמריקני ניתן ע"י ראש מינהל התעופה האזרחית במשרד התחבורה, עו"ד אבנר ירקוני, המורשה לכך מטעם ה-FAA. הרישוי הוא האות לסיום תהליך פיתוח המטוס, אישור לכשירותו לטיסה ברחבי העולם ובכל הנתיבים, ולכך שהמערכות המותקנות בו עומדות בסטנדרטים הטכניים הבינלאומיים.

תהליך רישוי המטוס בוצע בתוך שנה בדיוק. לטענת תע"א, מדובר בתקופה קצרה משמעותית מרישוי מטוסים מקבילים. טיסת הבכורה נערכה ב-25 בדצמבר 97', ובמהלך הטיסות צברו מטוסי האבטיפוס כ-750 שעות טיסה ב-250 טיסות בארץ ובחו"ל. הטיסות האחרונות היו בסקוטלנד בתנאי קרח.

בשלב הייצור הסדרתי תרכיב תע"א את המטוסים ללא צבע או עיצוב פנים. גימור המטוס ייעשה בארה"ב עפ"י דרישות כל לקוח. מחיר "גלאקסי" הוא 16.5 מיליון דולר. הוא מסוגל לשאת עד 19 נוסעים, ובתצורה קלה מסוגל אף להגיע לטווח של כ-3,600 ק"מ ולחצות בטיסה את האוקיינוס האטלנטי.

ייצורו של המטוס יבוצע במפעלי חברת סוג'רמה הצרפתית, לאחר שהתברר כי הייצור בארץ יעלה את המחיר. המתחרות העיקריות של תע"א הן ריית'און האמריקנית, ססנה וקנדאייר.

מנכ"ל גלאקסי איירוספייס, בריאן בארנטס, מסר כי הוזמנו 23 מטוסים, וכי צבר ההזמנות הוא בהיקף 350 מיליון דולר לשנתיים הקרובות. לדבריו, ב-99' יסופקו 8 מטוסים, ועד לשנת 2000 יסופקו 15 מטוסים נוספים. הערכותיו ניתנו לפני הרישוי, וצפוי שקצב ההזמנות יוגבר.

הגלאקסי פותח בעקבות הווסטווינד והאסטרה, והתהליך נתקל בקשיים לאחר ביטול הייצור בחברת יאקובלב ברוסיה. הזרמת 50 מיליון דולר ממשפחת פריצקר האמריקנית, לאחר סירוב האוצר להזרים כספים נוספים, היא שהחייתה את הפרוייקט.

תע"א מכרה ב-97' מטוסים ומערכות ב-307.5 מיליון דולר, לעומת 260 מיליון דולר בשנת 96'. במכירות לייצוא חל גידול של %12.3, מ-170 מיליון דולר ל-191 מיליון דולר. צבר ההזמנות עמד בסוף 97' על 304 מיליון דולר, לעומת 290 מיליון דולר בסוף השנה הקודמת. עיקר המכירות התמקדו במטוסי אסטרה-SP ואסטרה-SPX, שנמכרו למימשל האמריקני, לחיל הים של הודו ולאנשי עסקים בארה"ב, קנדה ומכסיקו