לא ליפול לרשימת TAL

זקוקים לאשרה לארה"ב? אל תבקשו אותה בלי ייעוץ מהחברה שלכם. הבדיקה הביטחונית לפונה הפרטי עלולה לגרום קשיים לעסק שלכם. רשימת העצות המלאה למבקשי אשרה

תהליכי גלובליזציה מואצים, התאוששות השווקים בחו"ל, התחזקותה מחדש של תעשיית ההיי-טק העולמית ועוד כמה סיבות, מאלצים ישראלים רבים לנסוע לארה"ב למטרות עסקיות. אלא שנסיעה כזו כרוכה בקבלת אשרה, מה שלא תמיד כל-כך פשוט.

לדברי עו"ד ליעם שוורץ, ממשרד עוה"ד קן-תור שוורץ, הפועל בתחומי ניוד עובדים ובקשות אשרה לארה"ב, קיימת תופעה שכיחה ובעייתית בתהליך קבלת האשרות לארה"ב, שלפיה עובד ישראלי המבקש אשרה באופן פרטי לנסיעה לארה"ב, עלול להזיק שלא במודע לתהליכי אישור וקבלת אשרות לעובדים אחרים בארגונו, לרבות בקצב הנפקת אשרות לעובדים בכירים בחברה.

* איך זה קורה?

"עובדים רבים פונים באופן עצמאי לקבלת אשרות תייר, או מבקר עסקי, ללא עדכון מחלקות משאבי-אנוש וללא תדרוך מוקדם. הפנייה עלולה לחשוף חברות - ללא מעורבותן - לסדרה של תחקירים ביטחוניים ופיננסיים, ולהעמיד אותן בסיכון מול הרשויות האמריקניות".

* מדוע בעצם?

"כאשר עובד מבקש אשרה באופן פרטי, הוא מגיע לראיון אצל הקונסול ונשאל: 'במה אתה עוסק?' ו'במה עוסקת חברתך?' בלי להיות מודע לכך שהוא מייצג גם את החברה שבה הוא מועסק. תשובות בלתי מושכלות של העובד עלולות לחבל בעתיד בתהליכי הנפקת האשרות של עמיתיו בארגון. לדוגמה, טיפלתי בחברת טכנולוגיה שפעלה גם בארה"ב, ונדרשה לשלוח לשם אנשי מקצוע באופן מזדמן. אחד מהעובדים פנה באופן עצמאי לקונסוליה בבקשה לקבל אשרת תייר, כדי לנסוע עם משפחתו לדיסנילנד. תשובותיו בראיון לא הניחו את דעתו של הקונסול, והוא העביר את הבקשה לבדיקות ביטחוניות מעמיקות. מאוחר יותר התברר, כי עמיתיו לעבודה, שנשלחו לארה"ב לנסיעות עסקיות, מצאו כי תהליכי אישור הוויזות שלהם עוכבו שלושה חודשים ויותר, רק משום שהם עבדו באותו מקום עבודה של העובד שביקש קודם להנפיק לו ויזת תייר".

* בבדיקות הביטחוניות מבדילים בין האשרות?

"לא. הבדיקות הביטחוניות זהות לכל סוגי האשרות, גם על אשרות כמו השתלמות, לימודים או עבודה".

* כיצד מטפלת הקונסוליה האמריקנית בבקשות?

"עם קבלת הבקשה, חייבת הקונסוליה לבצע סידרה של בדיקות ביטחוניות, שחלקן הן חובה, כמו טביעת אצבעות, ושחלקן נקבע על-פי פרמטרים, כמו מוצא ו/או עיסוק. הבדיקה הבעייתית יותר מנקודת מבטם של עסקים וחברות בישראל, נקראת בדיקת TAL, ראשי-תיבות של TECHNOLOGY ALERT LIST.

הממשל בארה"ב מוטרד מאוד מדליפה של ידע מקצועי טכנולוגי. בדיקת tal היא בדיקה ביטחונית, שמתייחסת לאנשים בעלי השכלה או תעסוקה בתחומי היי-טק, ביוטכנולוגיה, מדעי החיים, מדעי המחשב, תעשיות הביטחון וכדומה. הבעיה המרכזית בבדיקה הזו היא, שאם חברה או עסק ישראלי צורפו לרשימת TAL של הממשל, הרי שצפוי כי בדיקה מחמירה כזו תחול על כל עובד כמעט של העסק או החברה".

* מהי הבעייתיות של בדיקה ביטחונית מסוג tal לחברה שהיא בסדר? האם הוויזה לארה"ב תעוכב לה?

"על-פי הנהלים, הקונסול מנוע ממתן אשרה לזרים, שעלולים להיחשף לטכנולוגיה אמריקנית חדשה, עד להשלמת הבדיקה הביטחונית הנערכת בארה"ב. בדיקה כזו יכולה להתמשך על פני תקופות ארוכות במיוחד. הממוצע עשוי לנוע בין שלושה שבועות לתשעה חודשים. אבל יתר על כך וחמור מכך, לא ניתן להמשיך בתהליך הנפקת האשרה עד לסיום בדיקת TAL, באמצעות סוכנויות מודיעין בתוך ארה"ב.

"כלומר, לקונסול המקומי כבר אין למעשה כל השפעה על משך הבדיקה, ואין לו אפשרות לזרז אותה. המשמעות העסקית והפיננסית מבחינת הארגון עלולה להיות קריטית. הרי לא ניתן לומר לשותף עסקי בארה"ב משהו בנוסח, 'נשלח אליך את העובד שלנו בתוך שלושה שבועות עד תשעה חודשים', ולבסס על כך שיתוף-פעולה ראוי".

* אם חברה יכולה לפנות לשגרירות ולעשות משהו אחרי שעובד שלה פנה באופן עצמאי בבקשה לקבל אשרה כדי למנוע פגיעה?

"לא. היא תהיה חייבת להמתין לתוצאות הבדיקה. במקרה שבו מופעל נוהל TAL על-פי שיקול הדעת של הקונסול, לא תהיה לחברה הזדמנות לטעון ולהוכיח, כי הנוהל הזה לא אמור לחול עליה. כי במקרים שמופעל נוהל tal, גם הפונה העצמאי וגם עובדים אחרים מטעם הארגון, יחויבו לעבור סדרה ארוכה של בדיקות ביטחוניות, כדי לאשר שאינם מהווים סכנה לארה"ב ולטכנולוגיה שלה".

"חברות ישראליות צריכות להפנים את התובנה, שסיווגן הביטחוני כחברת TAL יכביד באופן מיידי על כל עובד שלהן, בין אם הוא ירצה לקבל אשרת מבקר בדיסנילנד ובין אם ירצה לבקר או לעבוד בארה"ב מטעם הארגון שלו. ההשלכה עלולה לעתים להיות גורפת: כל עובד של החברה, לרבות המנכ"ל, הנשיא, אנשי שיווק ופיתוח, שיבקשו אשרה, באופן פרטי או במסגרת העבודה, יחויבו לעבור את הבדיקה המחמירה".

* על רקע הבעייתיות הזו, מה מוצע לעשות?

"לעובדים המבקשים אשרה לארה"ב, בעיקר עובדי חברות טכנולוגיה, אני מציע להיפטר מההרגל הישראלי של 'אני מעדיף לפעול לבד ומהר', ולעבור לשיטת עבודה 'לפי הספר'. לפנות בתיאום עם הארגון".

* ומה בנוגע למנהלים?

"מומלץ לחברה, באמצעות מחלקת משאבי-אנוש שלה, להודיע לכל העובדים, כי עקב הבדיקות המחמירות של הממשל בתהליכי אישור הוויזות, עליהם לפנות לקבלת תדרוך. אני ממליץ לקבוע מדיניות במחלקות משאבי-אנוש, שלפיה אף עובד של החברה לא יבקש ויזה מכל סוג לארה"ב, בלי לתאם זאת עם הארגון".

* אז מה צריך לומר בראיון עם הקונסול כדי להימנע מבדיקת tal מחמירה?

"יותר קל להתייחס לשאלה זו מן הצד של 'ממה להימנע ומה לא לומר'. כלל ראשון, שאני נותן למבקשי אשרות הוא עימות קצר וקולע, ולהימנע מלנדב מידע בניסיון להרשים את הקונסול בהישגים שלך ושל חברתך. זוהי טעות נפוצה, שנובעת מתכונת הישראלי הטיפוסי, להרשים. ישראלים סבורים בטעות, שאם יפגינו הישגים מקצועיים, הם ימצאו חן בעיני הקונסול, ייתפסו כפחות מסוכנים, וכיותר שייכים לעולם המערבי. בפועל זה עובד ממש הפוך.

"עוד עצה טובה היא להתלבש בצורה שהולמת את התפקיד שלך בארגון, רצוי בלבוש מחויט ועסקי. קשר-עין מאוד חשוב גם הוא, כי הוא מחזק את המהימנות של מגיש הבקשה. ישראלים עדיין לא תופסים, ששלוש הדקות שבהן הם מופיעים לפני הקונסול, כמוהן כמבחן שתוצאותיו קריטיות. שיקול הדעת לבצע מבחני tal נתון לקונסול בלבד, והוא נקבע באותן שלוש דקות".

* ואם אחד העובדים כבר נחשף לבדיקת tal, האם מחלקת משאבי-אנוש בארגון תוכל להיערך לכך?

"כן. החברה תצטרך להכין אסמכתאות שיבהירו את הגדרות התפקיד והטכנולוגיה שלה באופן כזה שתימנע פרשנות שגויה על היחס והקירבה שלה לטכנולוגיה ביטחונית. מסמכים כאלו עשויים לסייע לגורם המבצע את הבדיקות הביטחוניות להחיש אותן".

* קרה שלמרות שלנוסע הייתה אשרה חוקית, כניסתו בשדה-התעופה עוכבה, עקב שיקול-דעת של קצין המכס והגבולות. איך להימנע מכך?

"להצטייד במכתב מהמעביד, שמעיד על תעסוקה קבועה בישראל. להימנע מהצגת כרטיס-ביקור עם כתובת החברה בארה"ב, אלא להציג כרטיס-ביקור ישראלי. לספק בכתב לוח-זמנים צפוי של מסע הביקור בארה"ב. מסמך כזה מחזק את המהימנות. לערוך תיאומים מראש עם הסניף בארה"ב, ולנתב שיחות בירור משדה התעופה לאדם אחד בארגון, שיידע לענות. חברות שמקורן ברוסיה, בסין ובישראל עוברות הכי הרבה בדיקות. ההחמרה הזו קשורה בחלקה ליחסים בין ישראל לסין". *