הנשיא אהרון ברק: "לא יודע איך נעביר את הקודקס האזרחי בכנסת"

פרופ' מיגל דויטש, מחבר הספר "פרשנות הקודקס האזרחי": "הקודקס ישפר את הוודאות המשפטית"

לא בכל יום יוצא ספר המפרש דבר חקיקה, שטרם נחקק פורמאלית. באחרונה התפרסם הספר "פרשנות הקודקס האזרחי" של פרופ' מיגל דויטש מאוניברסיטת ת"א, המתייחס לפרויקט הצעת חוק דיני ממונות, המשלבת 24 חוקים קיימים בתחום המשפט האזרחי לחוק אחד, שיהיה הקודקס של המשפט האזרחי הישראלי.

הצעת החוק עוסקת רק במשפט האזרחי ה"טהור", ולא נכללו בה ענפי משפט קרובים, כגון חוזה עבודה, דיני תאגידים ופשיטת רגל, דיני מעמד אישי והגנת הצרכן. פרופ' דויטש מעריך, כי 80% מבין 850 סעיפי הקודקס, עורכים שינוי משמעותי בנוסח החקיקתי לעומת החוקים הקיימים כיום.

פרופ' דויטש, ששמו הוזכר בעבר וגם באחרונה כמועמדו של הנשיא ברק לכהונת שופט בבית המשפט העליון, מילא את תפקיד החוקר הראשי של ועדת הקודיפיקציה, בנוסף להיותו חבר בה. הוועדה, בראשה עמד ברק, ישבה על המדוכה 20 שנים. לפני כשנה פורסם תזכיר הצעת החוק, ובמשרד המשפטים הקימו צוותי משנה כדי לבחון את ההערות שהוגשו. במשרד מעריכים, שעד סוף השנה תפורסם כבר הצעת החוק ברשומות, לאחר דיון בוועדת השרים לענייני חקיקה ואישור בקריאה ראשונה.

"אני לא יודע איך נעביר את הקודקס הזה בכנסת", אמר הנשיא ברק בערב ההשקה של הספר שנערך בסוף השבוע, ובו השתתפו שופטים בעליון ובמחוזי בהווה ובעבר, קולגות מהאקדמיה ועורכי דין רבים. ואכן, לאחר הפרסום ברשומות תעבור ההצעה לוועדת החוקה, וכנהוג בהצעות חוק בהיקף גדול, צפוי שתוקם ועדת משנה שתדון בה. ייתכן שדו"ח הוועדה יאומץ ככזה, מבלי להיכנס לכל סעיף וסעיף, אלא רק להערות שיתקבלו מהח"כים או מגורמים חיצוניים, אך מצד שני החשש הוא, שיו"ר ועדת המשנה יחליט לקיים דיון על כל סעיף וסעיף, מה שצפוי לעכב את העסק בצורה ניכרת.

פרופ' דויטש אומר, כי הקודקס ישפר את הוודאות המשפטית, וגם שיקול הדעת השיפוטי יהא קל יותר לצפייה, משום שהקודקס מאפשר תפיסה של המשפט האזרחי כמכלול נורמטיבי בעל מבנה אנליטי ורציונאלי, המונח על בסיס יציב. לדבריו, "המתכון הבטוח ביותר לוודאות משפטית איננו פרטנות-יתר, אלא שיטתיות".

קודיפיקציה מהפכנית, שאינה באה בדרך של חקיקה אורגנית איטית, עשויה להציב בעיה בפני השופטים ועורכי הדין, שייאלצו "לעכל" את הקודקס תוך כדי עבודה. פרופ' דויטש אומר לגלובס, כי "הקודקס הגיוני מאוד, משום שהוא בנוי על תפיסות יסודיות של תורת המשפט האזרחית, ואינו מנוגד לאינטואיציות משפטיות שקיימות היום". לכן, לדבריו, "הוא לא יהיה מאוד קשה לעיכול. גם כשעברו בזמנו מהמשפט העותמאני לחקיקה האזרחית היה קשה, אבל כאן לא מדובר במצב שנשלח שוב אנשים ללמוד משפטים". בכל מקרה, הוא אומר, תהיה תקופת הסתגלות מסויימת, בין חקיקת החוק ועד שייכנס לתוקפו, ומן הסתם יקיימו השתלמויות לכל הגורמים הרלוונטיים.

גם ספרו של דויטש עשוי לסייע להסתגלות, משום שהוא כולל הסברים לגבי מבנה הקודקס החדש וכן בחינה של היחס בין החידושים ובין הדין הקיים. דויטש סבור, כי להצעת הקודקס משקל רב כבר עתה בדין הפוזיטיבי, כאמצעי המסייע לפרשנות החוק, כאשר בתי המשפט משלבים את הדין הרצוי אל תוך זה המצוי.

"בכמה פסקי דין בעליון ובמחוזי כבר החלו בתי המשפט להיעזר בהצעת הקודקס", אומר דויטש. כמה מהשופטים אף הציעו לצוותי המשנה הערות משלהם, אותן כתבו בפסקי הדין, תוך התייחסות לספרו של דויטש.