משרד הבריאות לבג"ץ: נפרסם מכרז לרכישת השירותים לקשישים סיעודיים ותשושי נפש

הודעת המשרד לבג"ץ נמסרה במסגרת דיון בשתי עתירות נגד הרפורמה המתוכננת ע"י משרד הבריאות בנושא

משרד הבריאות מתכוון להוציא למכרז את רכישת השירותים לקשישים סיעודיים ותשושי נפש. כך הודיע משרד הבריאות לבג"ץ בדיון בשתי עתירות נגד הרפורמה המתוכננת על-ידי משרד הבריאות בנושא.

העתירה הראשונה היא של ארגון בתי החולים הפרטיים לחולים כרוניים. העתירה השנייה היא של קבוצה של בתי אבות המקיימים מחלקות סיעודיות.

העתירות הוגשו במהלך שנת 2002, לאחר שמשרד הבריאות הודיע, כי בכוונתו לקיים רפורמה בנושא. ארגון בתי החולים הפרטיים טענו באותה עת באמצעות עו"ד אילן שביט, כי ברפורמה ביקש משרד הבריאות לדרוש תשומות נוספות ללא תשלום. וזאת, באמצעות העלאת תקן הרופאים והאחיות.

העותרים טענו, כי ההחלטה על הרפורמה והליך הביצוע התקבלה חד-צדדית. מאז שהוגשו העתירות, נכנס משרד הבריאות למשא ומתן עם שני ארגוני העותרים, קיבל את ההערות שלהם, ולמעשה החל בהליך נאות של תכנון הרפורמה.

מאז הגשת העתירה ביקש המשרד מספר פעמים לדחות את הדיון, לאור התפתחויות שחלו. באחרונה ציין המשרד, באמצעות עו"ד חני אופק מפרקליטות המדינה, כי התעורר הצורך בהפקת לקחים מהתדיינות המתקיימת בבית הדין לחוזים אחידים בעתירה שהגיש איגוד בתי האבות נגד הסכם האחזקה של משרד הרווחה עם מעונות לזקנים.

בהקשר זה ציינה פרקליטות המדינה, כי משרד הרווחה הודיע למשרד הבריאות, שהרשות להגבלים עסקיים קבעה ביחס לאיגוד בתי האבות, כי על פניו מדובר בהסדרים כובלים אסורים. לפיכך ראוי שמשרד הרווחה לא ינהל משא ומתן עם אותם איגודים.

במקביל, נערכה במשרד הבריאות חשיבה מחדש, שבמסגרתה מקיים משרד הבריאות דיונים חוזרים בהצעות חלופיות להסדרת רכישת השירותים לקשישים סיעודיים. במסגרת זו נבחנה שיטת המכרזים.

אתמול (ד') הודיעה המדינה, כי משרדי הבריאות והאוצר סיימו את הכנת המתווה הדרוש למכרז, וב-22 למארס נבחר על-ידי ועדת המכרזים יועץ כלכלי שתפקידו להציע מודל כלכלי למכרז שיענה על מטרותיו.

נראה, שבמצב זה קיימים חילוקי דעות בין משרד הבריאות לבין משרד האוצר, כאשר משרד הבריאות עדיין דוגל בהחלתה של הרפורמה, שתוכננה קודם לכן.

במסגרת הדיונים בבג"ץ, הציע ארגון בתי החולים לחולים כרוניים למשרד הבריאות הסכם של מתן שירותים סיעודיים למבנה מחירים ליום אשפוז. המדינה הודיעה היום, כי המשרד פועל לקידום הרפורמה, תוך ניסיון להגיע להסכמות עם נציגי העותרים.

משרד הבריאות בוחן את הצעת ארגון בתי החולים. מאידך, מציין המכרז, כי ההכנות להוצאות התחום למכרז - הסתיימו. עם זאת, מציינת המדינה באמצעות עורכת הדין דנה בריסקמן, כי שני האפיקים הללו טרם הגיעו למיצוי. לכן מבקשת המדינה דחייה נוספת בדיון בעתירה, על-מנת להגיע למסקנות.

בא כוח ארגון בתי החולים הפרטיים, עו"ד אילן שביט, הודיע לאור הודעת המדינה, כי בתי החולים מתנגדים לרעיון המכרז, וכי רעיון זה מטרפד את הנהגת הרפורמה, ומוריד לטמיון שנים של עבודה דו-צדדית בין הגורמים. (בג"ץ 3493/02).