הנקראות ביותר

משפחת ברוניצקי מוכרת השליטה במנועי בית שמש לכלל תעשיות ולמנכ"ל אבנר שחם

העסקה תבוצע לפי שווי של 20 מיליון דולר * דו"חות מנועי בית שמש חושפים: אזהרת רווח לרבעון הראשון של 2005, ירידה של 2.5 מיליון דולר בהכנסות ומעבר להפסד * ההכנסות והרווחים בשנת 2005 לא יהיו נמוכים משמעותית מאלו של 2004 > גולן פרידנפלד

כלל תעשיות ואבנר שחם, מנכ"ל חברת מנועי בית שמש, רכשו היום את אחזקות משפחת ברוניצקי ואורמת (45%) בחברת מנועי בית שמש, בתמורה ל-9 מיליון דולר ולפי שוו חברה של כ-20 מיליון דולר, מחיר ששיקף פרמיה של כ-12% על שווי החברה בבורסה ערב ההודעה על העסקה.

כלל תעשיות, שהחזיקה ערב העסקה בכ-21% ממניות מנועי בית שמש, תחזיק מעתה כ-36% מהחברה ואילו אבנר שחם, שרכש 30% ממניות החברה, יחזיק מעתה כ-35% ממנה.

קבוצת אורמת נכנסה להשקעה במנועי בית שמש בשנת 1994, לאחר שבשנת 1992 מסקה לה המדינה את ניהול המפעל, שנקלע למשבר. אורמת רכשה את מניות המפעל מידי המדינה (60%) תמורת מיליון דולר ומפראט אנד וויטני (40%) תמורת 5 מיליון דולר.

מאז העברת המפעל לבעלות אורמת ומינויו של אבנר שחם למנכ"ל החברה בשנת 1992, עברה החברה מהפך עסקי, שהתבסס בין היתר על הגדלת פעילותה בשוק התעופה האזרחי, תוך הקטנת משקלו של השוק הצבאי. בשנת 1997 חולקו מניות מנועי בית שמש כדיבידנד בעין לבעלי המניות של אורמת, למעט חבילת המניות שנשארה בבעלות אורמת.

יהודה ברוניצקי, יו"ר אורמת, מסר כי אחרי למעלה מעשור בבעלות ובשותפות בניהול במנועי בית שמש (יהודה ברוניצקי מכהן כיו"ר בית שמש וימשיך לשמש בתפקיד בשלב זה), נמכרת חבילת מניות אורמת וברוניצקי לידיים טובות, שיוכלו להצעיד את החברה להמשך שגשוג גם בעתיד.

חוזה מהותי עם MTU

בסוף חודש דצמבר 2004, דיווחה חברת מנועי בית שמש על חוזה מהותי עליו חתמה עם חברת מנועי הסילון הגרמנית MTU, בהיקף של 50 מיליון דולר. מנועי בית שמש סיכמה עם החברה הגרמנית על הסכם מסגרת ל-7 שנים לאספקת חלפים למנועי סילון. חלפים אלה כוללים דיסקים ב-15 מיליון דולר ולהבים ב-35 מיליון דולר.

הדיסקים מיועדים למנועי ה-PW306 וה-PW545 שמיוצרים על ידי פראט אנד וויטני קנדה עבור שוק מטוסי המנהלים שלהם עד 14 מושבים. מכירת הלהבים כוללת בתוכה הזמנות קודמות שנעשו על ידי MTU, בהיקף של כ-10 מיליון דולר, שאמורות להיות מסופקות עד שנת 2006, אולם הזמנות אלו שוייכו להזמנה הקיימת משום שמחיריהן עודכנו כלפי מעלה, בשל התייקרות חומרי הגלם.

בינתיים, עד שפירות ההסכם יבואו לידי ביטוי באופן מלא בדו"חותיה הכספיים של החברה, הציגה מנועי בית שמש מחזור הכנסות של 178 מיליון שקל, ששיקף צמיחה של 6.6% לעומת שנת 2003. הרווח התפעולי של החברה עמד על 10.6 מילין שקל ושיקף עלייה של 45% לעומת שנת 2003.

הרווח הנקי עמד על 9.4 מיליון שקל - גידול של 30% לעומת שנת 2003. צבר ההזמנות של החברה לשנת 2005 עומד על 171 מיליון שקל. משנת 2006 ואילך עומד צבר ההזמנות שלה על 366 מיליון שקל.

אך בדו"חותיה של החברה מופיעה גם אזהרת הרווח: החברה צופה כי ברבעון הראשון יקטנו הכנסותיה בכ-2.5 מיליון דולר לעומת הרבעון המקביל ב-2003. לכן, היא עלולה לעבור להפסד ברבעון זה.

הירידה במכירות מיוחסת לשינויים ודחיות מועדי האספקה על ידי לקוחות מצד אחד, ומצד שני עיכוב בהגעת חומרי הגלם למפעל, שנגרם כתוצאה מגידול חד בביקוש העולמי לחומרי גלם ממתכות שונות.

למרות זאת, החברה צופה כי הכנסות לשנת 2005 כולה לא תהיינה נמוכות משמעותית מהכנסות שנת 2004. גם בשורת הרווח הנקי השנתי לא מצפה החברה להפתעות. להערכתה, הרווח בשנת 2005 לא ייפול משמעותית מזה שנרשם בשנת 2004. *

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא הסיפורים הגדולים של השבוע?
אני מאשר/ת קבלת תוכן פירסומי מגלובס
נושאים נוספים בהם תוכל/י להתעדכן
נדל"ן
גלובס טק
נתוני מסחר
שוק ההון
נתח שוק
דין וחשבון
מטבעות דיגיטליים
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
עקבו אחרינו ברשתות