אי.די דיזיין ומנהליה הורשעו בהעסקת עובדים יהודים בשבת בחנות בצומת ירקונים בפ"ת

ביה"ד לעבודה בעקבות בג"ץ: האיסור על העבודה בשבת אינו סותר את חוק יסוד חופש העיסוק

בית הדין האיזורי לעבודה בת"א הרשיע את מנהלי חנות אי.די דיזיין בצומת ירקונים בפתח תקוה, בהעסקת עובדים יהודים בשבת בניגוד לחוק. השופטת שרה מאירי הרשיעה את אייל פישמן, אבי מאיר ויעקב בן-עזרא, מנהלי החברה המפעילה את חנות הרהיטים.

כתב האישום הוגש בספטמבר 2000, והוא התבסס על שני ביקורים שערכו מפקחי משרד העבודה והרווחה. בביקורים התברר, כי בחנות הועסקו עובדים יהודים בשבת. הנאשמים טענו בין היתר, כי הגבלת העסקת עובדים יהודים בשבת מנוגדת לחוק יסוד חופש העיסוק.

מאירי דחתה טענה זו וקבעה, בדומה לפסיקת בג"ץ בשבוע שעבר, כי האיסור על העסקת עובדים יהודים ביום השבת הולם את ערכי המדינה גם בהקשר הסוציאלי וגם בהקשר הדתי-לאומי.

תכלית החוק היא להגן על העובד ואף על המעביד, כך שהכל יהיו במצב שוויוני ויידרשו ליום מנוחה מסוים על-פי ההשתייכות הדתית-לאומית. "ככל שפוגע החוק בחופש העיסוק, משמגשים החוק את תכליתו באופן מידתי, עומד הוא איפוא בפיסקת ההגבלה", היא אומרת.

עוד דחתה מאירי את טענת הנאשמים לאפליה פסולה, שהועלתה בנימוק שבחנויות אחרות לא נעשו ביקורי פיקוח. לדברי מאירי, העובדה חנויות אחרות לא פוקחו ולא הוגשו נגדן כתבי אישום, אינה יכולה ללמד על אפליה.

מאירי מציינת, כי ישנם עסקים מסוימים להם ניתן היתר מיוחד על-פי החוק להעסקה בשבת. עוד קבעה לעניין האחריות האישית של מנהלי החנות, כי הוכח מעבר לכל ספק, כי הנאשמים היו מנהלי החברה במועדים בהם התרחשה העבירה.

לדבריה, לא נדרשת הוכחה לפיה מנהלי החנות הם אלה שהורו לעובדים לעבוד בשבת, וזאת מכיוון שהחוק מטיל עליהם את האחריות בעניין זה. (ת.פ 00/1168)

אי.די דיזיין נמצאת בבעלות אליעזר פישמן, בעל השליטה ב"גלובס".