מריל מתפשטת מזרחה

אבל ב-1995 החלה ה"התפשטות מזרחה", כמו שקורא לה סילברמן. נא לזכור, מזרחה מארה"ב זה אירופה. בתחילה רכשו את חברת הברוקרים הגדולה Smith New Court PLC על מנת להתבסס בבריטניה ובאירופה המערבית. ב-1996 רכשה החברה חלקים מ-FG Inversiones Bursatiles, חברת השקעות ספרדית מובילה, ומ-Carnegie Italia, חברת ברוקרים איטלקית.

בו-זמנית נכנסה החברה לסדרה של שותפויות עם חברות ברוקרים מובילות בדרום-מזרח אסיה. ב-1997 פתחה את חברת Merrill On Line, חברה בת שנותנת שירותי קנייה ומכירה בלבד בסגנון חברות הדיסקונט של ארה"ב, חברה שדומה מאוד לחברת הדיסקונט צ'ארלס-שוואב.

ב-1997 גם הרחיבה החברה את מאחזה באירופה כשרכשה את חברת הברוקרים-ניהול השקעות הבריטית הגדולה Mercury Asset Management ב-5.3 מיליארד דולר. בתחילת השנה רכשה מריל 30 משרדים ומעל 2000 ברוקרים של חברה הברוקרים היפנית הגדולה ימאיצ'י, ולפני כחודש נכנסה לשוק הקנדי, שם רכשה את חברת הברוקרים מידלנד ווייבליין.

כשקנתה מריל את סמית ניוקורט ב-1995, קיבלה, כחלק מהרכישה, %49 מחברת ההשקעות-ברוקרים המובילה של דרום-אפריקה. לפני כשנה רכשה מריל את יתרת האחוזים בחברה.

הכניסה, ב-1995, לאירופה סימנה מפנה חשיבה בהנהלת מריל. לדבריהם של היימן ומרקס, אירופה זה המקום הטוב להשקעות כאשר האיחוד האירופי יתחיל לעבוד, ובנוסף לונדון היא קרש הקפיצה המתאים למזרח התיכון, מזרח אירופה "ואולי אפילו אפריקה".

ההערכה היא שהיום כ-%30 מהכנסותיה של מריל מגיעים מהמשרד הלונדוני. אם אפשר ללמוד משהו על מדיניותה של ענקית השקעות זו, אז זאת הכניסה לכל אזור שנעשתה לאחר לימוד ממושך, ובאמצעות רכישה, מלאה או חלקית, של בית השקעות מקומי. זה, ללא ספק, מה שיקרה בסוף בישראל, במיוחד אם תהליך השלום והליברליזציה יימשכו.

אנחנו לא רואים את מריל קונה את פועלים או דיסקונט או בל"ל כדי להיכנס לשוק ההון הישראלי, אבל בהחלט סביר שאם יגלו שיש כאן מספיק ביזנס, יש עוד איזה 10-5 מועמדים לקנייה. זו דעה אישית שלנו מהסתכלות על צורת הפעילות שלהם.

מלונדון, כאמור, תתבצע הכניסה למזרח התיכון. בינתיים, בכל הנוגע לישראל, הם אינם קופאים על השמרים. את הנפקת היורו-שקל הראשונה בהיסטוריה עשתה מריל לינץ'. מריל היתה החברה שעשתה את הדירוג למדינת ישראל לצורך הנפקות אגרות החוב. החברה כבר מעורבת בישראל מזה 10 שנים, ומעורבותה הולכת וגדלה.

אנחנו מניחים שהם כאן, בין השאר, כדי לבדוק אפשרות של העסקתם כיועץ להנפקת אל-על או משהו דומה. מרקס והיימן לא באו לישראל כדי להסתכל על הכותל, ולבטח לא כדי לדבר עם שלמה גרינברג. הם יסתובבו כאן, יבדקו, ויחזרו ללונדון לסכם. אם בדרך ישיגו איזו הפרטה נאה או איזה דיל גדול להנפקה, המרחק לפתיחת משרד ישראלי יתקצר.

מייקל מרקס הוא היו"ר האקזקוטיבי של האופרציה באירופה, המזרח התיכון ואפריקה. ג'ון היימן הוא היו"ר הגלובלי של המוסדות הפיננסיים (ולשעבר המפקח על המטבע של ארה"ב), ושניהם, כאמור, יושבים בוועדה האקזקוטיבית של הנהלת מריל לינץ'. שניים כאלו לא באים לביקור בשום ארץ בשביל הנימוס