נשיא לשכת רו"ח: הסדר כובל לכאורה בפעילות פורום מנהלי הכספים נגד ביקורת העמיתים

מנירב משיב לקינן: עולה מחשבה עגומה מיהם הגורמים החוששים מגילוי פעולות ומחדלים, ולכן מתנגדים לביקורת

נשיא לשכת רואי חשבון, עופר מנירב, רומז לאפשרות של הסדר כובל בלתי חוקי בפעילות פורום מנהלי הכספים נגד ביקורת העמיתים של רואי החשבון. בכך מגיב מנירב לטענות שהעלתה יו"ר הפורום, נוגה קינן, נגד פעילות הביקורת.

הלשכה מפעילה מאז תחילת השנה ביקורת עמיתים, בתיאום עם רשות ניירות ערך, לבדיקת הרמה המקצועית של עבודת הביקורת שעורכים חבריה. בשלב הראשון מתמקדת הבדיקה בחמשת המשרדים הגדולים, המבקרים את הרוב המכריע של החברות הציבוריות.

קינן טענה, כי במסגרת ביקורת העמיתים ייחשפו הבודקים - גם הם רואי חשבון - למידע עסקי חסוי של החברות אותן מבקרים עמיתיהם. היא קראה לחברי הפורום לסרב לחתום על ההרשאה לרואי החשבון למסור את ניירות העבודה לבדיקה זו.

בתשובה ששיגר לקינן, אומר מנירב שהעיתוי המאוחר בו בחרה להעלות את טענותיה, מלמד שאין המדובר בבעיות של ממש. לטענתו, מטרתה האמיתית היא לפגוע בעבודת הרשויות ולמנוע ביקורת ראויה של חברות, בהן משמשים חברי הפורום כמנהלי כספים האחראים על הכנת הדו"חות.

מנירב סבור, כי אין אפשרות למצוא סודות מסחריים בפרט זה או אחר של הדו"חות, ומציין, כי בכל מקרה - רואה חשבון שיחשוף פרט שכזה, יימצא עובר עבירה פלילית. לדעת מנירב, רואי החשבון המבקרים רשאים ממילא להעביר את הפרטים לסוקרים, גם ללא הסכמת החברות.

עוד מציין מנירב, כי גם בארה"ב קיימת ביקורת כזו, אשר אף עוגנה בחקיקה, אך לשיטתה של קינן - גם הביקורת האמריקנית פסולה. הוא טוען, כי השגותיה על הביקורת מהווה הטחת דופי ביושרם של רואי החשבון.

מנירב דוחה על הסף את הצעתה של קינן לסייע בבניית מערכת ביקורת חילופית. לדבריו, דומה שהיא רוצה לפסול את כל תקינת הביקורת הקיימת בישראל ובעולם, רק משום שהפורום לא שותף בעיצובה.

עוד אומר מנירב, כי מנהלי כספים רבים החברים בפורום, הביעו תמיכה בעמדת הלשכה ותמיהה על עמדתה של קינן. הוא גם דוחה את האשמתה, כאילו ביקורת העמיתים תיצור מסלול בו "ילשינו" רואי החשבון על החברות בפני רשות ני"ע.

הוא מוסיף: "לנוכח מצב זה, עולה מחשבה עגומה מיהם אותם הגורמים החוששים מעריכת הסקירה, ואולי אף מגילוי של פעולות או מחדלים אשר הם הסיבה והאינטרס להתנגדות, לכאורה, לפעילות המוסד לביקורת עמיתים".

בסיום מכתבו אומר מנירב: "מפאת כבודו של הפורום, החלטתי שלא להיכנס לפרטי המשמעות של פעילותכם המגעת אף כדי הפרת האיסור להסדר כובל, פעילות שבעקבותיה מסרבים חלק מחברי הפורום לחתום על מכתב ההסכמה תוך שהם נתלים ונאחזים בפנייתך".