כספים חסיני עיקולים

ביהמ"ש המחוזי ביטל עיקול על כספים שהועברו למועצה מקומית במסגרת תוכנית הבראה

משלת ישראל מקצה כספים, בין היתר לרשויות מקומיות, שנקלעו למצוקות תקציביות. פרק ד'1 של חוק יסודות התקציב קובע הוראות שעה לגבי רשויות מקומיות שזוכות לתקציב הבראה ממשלתי במסגרת תוכנית הבראה שאושרה להן ע"י שר הפנים (ובאמצעות ועדת הכספים של הכנסת).

החוק מבקש לגונן על כספים שהוקצו לרשות מקומית במסגרת תוכנית הבראה. הוא מונע (בנסיבות המתוארות בו) את האפשרות לשעבד אותם, להמחותם או לעקלם, והכל במטרה לקדם את מטרות התקציב מלכתחילה, מטרות הבראת הרשות בעיקרן.

הוראות מיוחדות נקבעו בחוק בהקשרים שונים, בכללן לעניין כספים שהועברו לרשות מקומית לצורכי פיתוח (לפירוט ההוראות, ראו בטבלה). כמו כן, החוק מונע עיקול או שיעבוד של כספים שהועברו לרשות מקומית בגין חובות כספיים שלה שבטרם היום הקובע.

חברת כרמים בעמק ייזום והשקעות הטילה עיקול על כספים שמחזיק בנק אוצר השלטון המקומי בעבור המועצה המקומית סאג'ור. לטענת החברה, היא ביצעה עבור מועצת סאג'ור עבודות פיתוח, נוצר חוב כספי לזכותה, ולפי סעיף 31ד'(ז') לחוק ניתן לעקל את כספי הפיתוח של המועצה. העיקול הוטל בחודש מרץ 04'; ואילו כניסתה של מועצת סאג'ור למסגרת תוכנית ההבראה חלה בחודש אוגוסט 04'.

ראש ההוצאה לפועל בחדרה נעתר לבקשת העיקול. מועצת סאג'ור ביקשה לבטלו, אך בקשתה נדחתה. ראש ההוצאה לפועל קבע, בלשון לא ממש מנומקת, כי הוא לא מצא שמימוש העיקול נעשה שלא כדין או בניגוד לחוק. המועצה הגישה בקשת רשות ערעור לבית המשפט המחוזי בחיפה (בפני השופט כמאל סעב).

במסגרת העיקול עוקלו שלושה מחשבונותיה של מועצת סאג'ור, אשר לשיטתה, כל שלושת החשבונות חסינים ומוגנים מפני עיקולים, וזאת מכוח סעיף 31ד'(ז') לחוק. לטענתה, מותר לעקל כספים מחשבונות הפיתוח רק כאשר כספי הפרויקט או העבודה הקונקרטיים נשוא החוב הועברו לחשבון זה, דבר שלטענתה לא אירע במקרה הנוכחי.

השופט סעב קיבל את ערעור המועצה וביטל את החלטת ראש ההוצאה לפועל. "לטעמי, היה ראוי לערוך בירור עובדתי ביחס לסוגי החשבונות, על מנת להחליט באם הוראות החוק חלות על חשבון מסוים או על כולם ובעיקר לבחון את השאלה באם על חשבונות אלו, ניתן להטיל עיקול? עוד היה על ראש ההוצל"פ לבחון את סוג החוב הנדון? האם הוא נכלל בחשבונות הפיתוח ובאם לאו?", קבע בפסק דינו.

מתברר שהצדדים הקדישו את עיקר טענותיהם לפן המשפטי, והחסירו מראש ההוצאה לפועל את העובדות החיוניות להכרעה. מה טיב הכספים המצויים בחשבונות? מה ההבחנה בין כל חשבון וחשבון? מה סך יתרת החוב שחבה המועצה לחברה? שאלות אלו ואחרות לא זכו לליבון מספיק.

"אין חולק על כך, כי החוק אסר הטלת עיקול על הכנסות הרשות שנמצאת בתהליכי הבראה. הכנסות שהן בעצם העברות מאת המדינה לרשות והבחין בין הקצבות, מענקי איזון וכספי הבראה", הוסיף וקבע השופט סעב.

לפיכך, לא היה מנוס, אלא להשיב את הדיון לראש ההוצאה לפועל, לבחינת השאלות העובדתיות החיוניות (ובכללן אלו שצויינו). לבינתיים, ועד להכרעת ראש ההוצאה לפועל, הורה השופט סעב על הותרת העיקול לגבי חלק מהכספים שעוקלו.

(בר"ע מחוזי חיפה 533/05 מועצה מקומית סאג'ור נ. כרמים בעמק, פס"ד מ-1.5.05. השופט כמאל סעב).