"עזים" בשילוב "גזרים"

ההעלאה הצפויה של שיעורי המס בשוק ההון מוצנעת במסגרת המגמה החיובית להפחתת שיעורי מס החברות ומע"מ

בימים האחרונים נשמעים הדי הדיונים, המתקיימים במשרד האוצר, באשר להקלות מס נוספות במגזרים שונים. על פי הפרסומים, נשקלות, בין היתר, האפשרות להקדמת הפחתת מס החברות ל-30%, כבר, לשנה זו (במקום בשנת 2007), הפחתות שונות במיסוי נדל"ן והפחתת שיעור המע"מ ל-16%. יחד עם זאת, במקביל, נשקלת האפשרות להעלות את שיעור מס רווחי ההון במסגרת מיסוי הבורסה ושוק ההון ולהשוותו, ככל הנראה, לשיעור מס רווחי ההון המקובל במכירת נכסים אחרים.

הפחתת מס גורמת, ככלל, לחששות בלתי מבוטלים במישור המאקרו כלכלי. מהלך כזה, ככל שנועד להגברת ביקושים בשוק המקומי ולדרבון הצמיחה, ובאופן עקיף - להגדלת גביית המס (כתוצאה מהגידול בביקושים), נתפס כמסוכן. החשש המרכזי הוא, כמובן, מפני הגדלת הגירעון ופגיעה ביציבות המשקית.

אולם, על אף כל אותם חששות, נראה, כי מהלכי הפחתות המס, בהם נקט משרד האוצר בשנים האחרונות, סייעו בהוצאת המשק מההאטה בה היה שרוי. סימני ההאטה בפעילות הכלכלית בחודשים אלו דורשים, עם זאת, בחינה נוספת ומחודשת של האפשרות להפחתת המס כזרז לפעילות העסקית. מחד, ייתכן כי הפחתות המס לא הוכיחו את עצמן. מאידך, ייתכן כי נדרשות הפחתות מס נוספות. במכלול הדברים נראה, כי הפחתות שקולות ומדורגות במיסוי, תוך בחינת כל שלב ושלב, תהווינה גורם חיובי.

בבחינת הצעדים השונים הנשקלים במשרד האוצר נראה הרצון להקדים את הפחתת מס החברות לשנה זו כצעד חיובי ראשוני, שעשוי להצדיק את עצמו מהר מן המצופה. הפחתת שיעור מס החברות צפויה להמשיך ולתמרץ את הרחבת הפעילות העסקית, תוך הגדלת תפוקת החברות, מחד, והתעסוקה, מאידך. צעד זה, כבר, נבחן על בוריו במסגרת הרפורמה האחרונה, והחלטה להקדים את מועד יישומו (כפי שנעשה לאחרונה, גם, בפרכות אחרות ברפורמה) צפויה להתקבל בברכה.

לעומת זאת, הפחתות במיסוי הנדל"ן צריכות להיבחן לגופן. ראשית, הרפורמה שנערכה במיסוי הנדל"ן לא זכתה להוביל את הצמיחה הצפויה בשוק הנדל"ן. אף לאחר כניסת הרפורמה לתוקף, בשנת 2001, המשיך שוק הנדל"ן לדשדש זמן רב, ומיתרונות הרפורמה נהנה מגזר מצומצם יחסית במשק. יש להניח שאין קשר ישר בין אותה רפורמה לבין השיפור הריאלי בהכנסות ממיסוי מקרקעין מתחילת שנה זו.

שנית, לאחרונה נערך תיקון מקיף בחוק מיסוי מקרקעין, ומן הראוי ששינויים נוספים במיסוי שוק הנדל"ן ייערכו תוך התאמתם לתיקונים הרבים שנעשו בשנים האחרונות בחוק זה, ובתקווה - תוך התאמתם למיסוי רווחי ההון בפקודת מס הכנסה.

עוד יש לקוות שבמסגרת אותם צעדים תישקל האפשרות להרחבת התרתן השוטפת בניכוי של הוצאות מימון, שנדרשו לרכישת מקרקעין (כמו גם הרחבת המגמה להתרתן השוטפת בניכוי של הוצאות מימון ככלל). חקיקה כזו תתיישב עם מגמה כלכלית ופיסקלית ראויה, אשר תהווה זרז, המתיישב עם הפעילות העסקית בארץ ובעולם, פעילות המתבססת בחלקים רבים על מינופה ממקורות מימון זרים. אי התחשבות באותן הוצאות במסגרת הפעילות השוטפת מנוגדת למהלך העסקים הטבעי ופוגעת בו.

במידה שתאומצנה המלצות להפחתות מס בשוק הנדל"ן, שאלה היא, אם לא "נזכה", שוב, גם לסעיפים "עונשיים" כאלו ואחרים, אשר, משום מה, תיקוני החקיקה, בתחום זה, עתירים בהם.

הפחתת שיעור המע"מ מהווה, אף היא, צעד חיובי. ככל שהדבר נוגע להגברת פעילות עסקית, יש להניח שחלק לא מבוטל מהפחתת שיעור המס יתבטא בהפחתת מחירים, הצפויה להוביל להגדלת ביקושים. ככל שהדבר נוגע לרגרסיביות הפחתות המס, הרי שמע"מ הוא, כידוע, מס רגרסיבי, והפחתתו צפויה להקל על השכבות החלשות באוכלוסייה. נימוק אחרון זה, מן הראוי שיזכה למשקל מכריע.

בשולי הדברים מוזכרת הכוונה להגדיל את שיעורי מס רווח ההון על ניירות ערך הנסחרים בבורסה. ייתכן, כי במקביל תישקל, גם, האפשרות להעלאת שיעורי המס על הפרשי הצמדה וריבית על תוכניות חיסכון וכיו"ב. ספק רב אם צעדים מעין אלו "יממנו" את הפחתות המס הנזכרות. אך, נודה ונתוודה, אם, אכן, תתממש כוונה זו, במלואה או בחלקה, נתקשה לומר שהופתענו. רבים מאתנו ציפו לשמוע הכרזות מעין אלו, בחלוף פרק זמן מינימלי מאז ההחלטה למסות את הבורסה ושוק ההון (בשיעורי מס "נמוכים"), ונראה כי איננו מתבדים. שילובן של "עזים" מעין אלו במסגרת "גזרים" המסופקים לאוכלוסייה הכללית, אף הוא אינו מפתיע.

מכל מקום, בהנחה שניתן יהיה להעלות, אכן, את שיעורי המס בשוק ההון והבורסה (צעד שצפוי להיתקל בהתנגדות בלתי מבוטלת), יש לקוות שאין משמעות הדבר להעלאה בעתיד של שיעור מס רווח ההון ככלל.

סיכומו של דבר, הרצון לבחון הפחתות מס נוספות בשנה זו מהווה צעד חיובי, ויש לקוות שיזכה ליישום. אך, במידה שבמסגרת אותן הפחתות מס נזכה למצוא "עזים", המשוטטות להן בשדה הבר (ומבקשות להגדיל את שיעור המס במקרים "שוליים", כאלו ואחרים), נקווה שיימצא, גם, "רועה", שיידע להובילן בסך, מבלי שתסטינה לדרכים בלתי ידועות (ובלתי רצויות).

* הכותב הוא ממשרד עו"ד ד. פוטשבוצקי.