היועמ"ש הורה לחקור את רב העיר צפת, שמואל אליהו, בחשד שהסית לגזענות

זאת בעקבות ראיון לתוכנית "הכל דיבורים" בקול ישראל, בה אמר הרב כי הוא קורא לא להשכיר ולא למכור דירות לערבים

היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, הורה למשטרה לפתוח בחקירה נגד הרב שמואל אליהו, רבה של העיר צפת ובנו של הרב הראשי לישראל לשעבר, מרדכי אליהו, בחשד להסתה לגזענות.

החקירה באה בעקבות תלונה שהגיש בחודש אוגוסט שעבר מרכז מוסאוא לזכויות האזרחים הערבים, בעקבות ראיון של הרב לתוכנית "הכל דיבורים" בקול ישראל, בה אמר הרב אליהו שהוא "קורא לא להשכיר דירות לערבים, לא למכור דירות לערבים".

לאחר שהמראיין חיים זיסוביץ' אמר לו כי מדובר בגזענות, השיב הרב: "תגיד את המילה גזעני 20 פעם, אני לא מתרשם מהמילים האלה. אנחנו נגד, זה גם אגב איסור הלכתי, אסור למכור דירה לערבים, אסור להשכיר דירה לערבים".

עו"ד אלחאן נחאס-דאוד ממוסאוא כתבה בתלונה שהגישה, כי "אין זו התבטאות ראשונה של הרב נגד אזרחים ערבים. הפעם, הגדיל לעשות כשתיעד את דבריו בשידור חי ברדיו, מבלי שאפילו יחשוש שייענש על-כך, וזה מדאיג כשלעצמו". לדבריהם, "אין הדעת סובלת כי המדינה תשב בחיבוק ידיים נוכח הפרת חוק בוטה של עובד בכיר בשירותה. שתיקה כזו אף עלולה להתפרש כגיבוי מצד המדינה".

במכתב התשובה שהתקבל במוסאוא מלשכת היועץ, נאמר כי "יש להורות למשטרה לחקור את ההתבטאויות המתוארות בפנייתכם. המשטרה התבקשה ליתן דחיפות לטיפול בנושא, על מנת שניתן יהיה לקבל החלטה, באשר להמשך הטיפול, בהקדם האפשרי".

בעבר, חתם הרב אליהו - יחד עם רבנים נוספים - על גילוי דעת, הקורא שלא להעסיק פועלים ערבים, לא לבוא עימם במשא ומתן, וכן להעדיף לסחור עם מי שאינו מעסיק ערבים ואינו מוכר תוצרת ערבית. סגן שר החוץ דאז, הרב מיכאל מלכיאור, דרש בשעתו מהיועמ"ש לפתוח בחקירה בחשד לגזענות, אולם דרישתו נענתה בשלילה.

הרב אליהו נחקר בעבר בגין שתי התבטאויות שלו. בשנת 2002, לאחר הפיגוע באוטובוס אגד במירון, בו עלה החשד שהסטודנטית הערביה יאסרה בכרי, שלמדה במכללת צפת, לא הזהירה מפני הפיגוע, קרא הרב אליהו לגרש מהמכללה את הסטודנטים הערבים.

באוגוסט האחרון הגיש תושב עכברה, אחת השכונות הערביות בצפת, תלונה נגד הרב בגין הסתה לכאורה נגד תושבי השכונה. זאת, לאחר שברחובות העיר נתלו כרוזים אנונימיים, בהם נטען כי "עשר בנות יהודיות שבויות בידי ערבים בכפר עכברה", והן נתונות להשפלות ואלימות.

לאחר פרסום הכרוזים, אמר הרב בראיון לעיתון מקומי, כי מדובר ב"עוד סוג של מלחמה שהפלשתינים נלחמים בנו, ואנחנו חייבים לדעת כיצד להתגונן. מדובר בבחורות יהודיות שפותו בידי ערבים צעירים... במרבית המקרים מדובר בגברים ערבים הנשואים לנשים ערביות, ואותן בחורות יהודיות נלקחות כמעין שפחות, והן אינן יכולות לברוח". בחקירותיו, הכחיש הרב כל קשר לכרוזים, וטען כי דבריו אינם בגדר הסתה.