משפחות רייכמן, ספרא וטיש - בצד הנסיך הסעודי אל-וואליד

המיתחם שמוטט את אולימפיה ויורק ב-91' כבר נחשב להצלחה

קונסורציום משקיעים בראשות פול רייכמן, האח הבכיר במשפחה היהודית-קנדית שיזמה את פרוייקט קנארי וורף בשנות ה-80, הכולל את הנסיך הסעודי המיליארדר אל-וואליד בן-טאלאל, חברה בת של תאגיד Loews האמריקני שבשליטת משפחת טיש, קבוצת קרנות פרנקלין מארה"ב, וכמה שלוחות של חברת הבנקאות ריפבליק ניו יורק של משפחת ספרא - הוא הבעלים של מיתחם קנארי וורף, המנפיק החודש או בתחילת אפריל רבע ממניותיו לציבור. קונסורציום זה רכש את המיתחם הענקי תמורת 800 מיליון ליש"ט בלבד ב-1995, ארבע שנים אחרי פשיטת הרגל של חברת אולימפיה אנד יורק שבבעלות משפחת רייכמן. בשיאה, חברה זו היתה קבוצת הנדל"ן הגדולה בעולם, ששווייה נאמד ב-13 מיליארד דולר. פרוייקט מזח הקנארי שהיא יזמה הביא אותה לקריסה פיננסית, מאחר שהשקעתה בו, בסך 2.6 מיליארד דולר, במשך ארבע שנים, לא הניבה תפוסת דיירים ודמי שכירות (החכרה) גבוהים דיים כדי להחזיר את ההשקעה, על רקע המפולת בשוק הנדל"ן הבריטי של תחילת העשור.

קנארי וורף, הנקרא כך משום שממנו יצאו ספינות לאיים הקנאריים במאה שעברה (המייפלאואר, ספינת המייסדים של אמריקה האנגלו-סאקסונית, יצאה ממנו במאה ה-17), הועבר ב-1992 לבעלות הבנקים הנושים שלו. כיום הוא מכיל 4.7 מיליון רגל רבועה (450 אלף מטר רבוע) של שטחים משרדיים שכבר הושלמו.

מיקומו הוא במרחק 3 מייל לבד לאורך התמזה מן הסיטי של לונדון, מרכז הפיננסים המסורתי.

ברבות השנים הוא הצליח למשוך אליו חברות פיננסיות מהשורה הראשונה, שביקשו לצמצם את הוצאות התקורה שלהן: מורגן סטנלי דין וויטר, קרדיט סוויס פירסט בוסטון. כעת מתוכננים מבנים נוספים עבור השלוחה האירופית של קבוצת סיטיגרופ. במיתחם נותר עדיין מקום להקמת 4 מיליון רגל רבועה נוספים של שטח משרדי.

אחזקתו של פול רייכמן במיתחם הצטמצמה בינתיים ל-%5 והיא תדולל ב-%25 נוספים בעקבות ההנפקה. גם למשקיע הסעודי אל וואליד בן-טאלאל אחזקה זהה.

ההנפקה של רבע מהמניות מגלמת שווי של 2.2 מיליארד ליש"ט בלבד, בעוד שווי נכסי קאנארי וורף נאמד ב-3.8 מיליארד ליש"ט. גם יתר חברות הנדל"ן הבורסאיות בבריטניה נסחרות בערכים הנמוכים משווי נכסיהן. הסיבה לכך היא שהמשקיעים עדיין זוכרים היטב את מוראות התמוטטות שוק הנדל"ן המסחרי ולמגורים בתחילת שנות ה-90, ומעריכים שכל מפנה כלכלי לרעה יפחית את הביקושים לשטחים משרדיים.

לפי שעה, דמי החכרת המשרדים במיתחם הוכפלו בשלוש השנים האחרונות, לכ-35 ליש"ט לרגל רבועה (360 ליש"ט למ"ר). הארכת קו הרכבת התחתית המכונה "קו היובל" את המיתחם, שתסתיים בשנה הבאה, מבטיחה לכאורה תפוסה טובה