מתנתקים מהתיק הישן

עו"ד רון גזית, יו"ר ועדת המיחשוב הארצית: "כל עו"ד יוכל להיכנס לכל תיק"

"המיחשוב בבית המשפט בלתי נמנע. אין ספק שעו"ד שלא ייכנס למסלול הזה, יהיה נחות מיתר חבריו. ברור לכולם שבעתיד הדיון יהיה אלקטרוני, שלכל אחד מעורכי הדין יהיה במשרדו מסך שטוח דרכו הוא יוכל לעקוב אחר הפרוטוקול בזמן אמת", כך אמר אתמול עו"ד רון גזית, יו"ר ועדת המיחשוב הארצית, במושב שעסק במיחשוב בתי המשפט במהלך הכנס השנתי של עורכי הדין באילת. הרעיון המרכזי העומד מאחורי מערכת מיחשוב בתי המשפט, הוא שבמסגרתה ניתן יהיה לפתוח תיקים באמצעות האינטרנט, ללא צורך להגיע לבית המשפט.

גזית ציין עוד כי "כל עו"ד יוכל להיכנס לכל תיק, מה שנבצר ממנו לעשות כיום. לבד מתיקים שיוגדרו מראש בעת הגשתם כי לא ניתן לעיין בהם, כל היתר ייפתחו. אנו נסדיר זאת בחקיקה".

במהלך המושב הציג ירדן ירדני, מנהל פרויקט מיחשוב בתי המשפט, את התוכנה החדשה שנחשפת בימים אלו בבתי המשפט השונים ברחבי הארץ ולשופטים. התוכנה מהווה, לדבריו, קפיצה בזמן של מערכת בתי המשפט והתנתקות מ"בית המשפט הישן". המערכת מבוססת על תיק אלקטרוני ללא נייר ותהליך העבודה נשלט על ידי שרשרת רצופה של משימות המלוות את התיק מהגשתו. העקרונות הבולטים המלווים את התוכנה הם תחליף לערימת התיקים, שהפכה כבר מזמן לרהיט בלתי נמנע ובלתי רצוי בבתי המשפט ובחדרם של השופטים וכן לחלוקה מושכלת של המשימות באמצעות יומן דיונים המבוסס על תוכנת ה-OUTLOCK. התוכנה גם מסייעת לשקיפות מלאה בין השופטים, עורכי הדין והמזכירות. "המטרה הגדולה היא להימנע מאותם ארכיבים שהפכו לנוף מכוער בבתי המשפט", אמר ירדני. "למדנו שיותר מחמישים אחוז מהתיקים האזרחיים כלל לא מגיעים לשופט. סביבת העבודה של השופט ושל בתי המשפט תשתנה לחלוטין".

בין אבני היסוד של המערכת נמצא התיק האלקטרוני שבעקבותיו תשונה גם שיטת המספור המקובלת. בכל חודש יחל מספור חדש והוא יכלול שלוש סדרות: סדרה ראשונה היא של בית המשפט, סדרה שנייה היא של בית המשפט לתעבורה והשלישית היא של ההוצאה לפועל.

כל שלב בתהליך העבודה יוגדר כמשימה. כל משימה שכזו, עם תאריך יעד בראשה, תשויך לאחד מעובדי המערכת. שרשרת המשימות אמורה לצפות את התהליך מתחילתו ועד סופו. דרך אותן משימות ניתן יהיה לקבל דו"חות ניהוליים לגביי מצבו של התיק. כתבי הטענות, טוען ירדני, יכנסו לתיקיות (פולדרים) מוגדרות שיסודרו בסדר כרונולוגי.