בניגוד להסכמים: חברת החשמל קיזזה 70 מיליון שקל מהתשלום לנתיבי הגז הטבעי

החשכ"ל דרש להפסיק הקיזוז ולהשיב לחברת הגז את הסכומים שכבר קוזזו; חברת החשמל: בבירור

חברת החשמל קיזזה על דעת עצמה 70 מיליון שקל מדמי ההולכה שהיתה אמורה לשלם לחברת נתיבי הגז הטבעי, בניגוד להסכמים ובניגוד לחוק. כך נודע ל"גלובס".

בין חברת החשמל, למדינת ישראל וחברת הגז הטבעי, נחתם הסכם משולש בנובמבר 2004, לפיו תקים חברת החשמל את מערכת הולכת הגז בחלקה הימי, כקבלן עבור חברת נתיבי הגז.

על-פי ההסכם, חברת החשמל רשאית לקבל את התשלום עבור הוצאותיה בגין הקמת הפרויקט רק בתום העבודות. חברת החשמל, למרות שלא השלימה את חובותיה בהתאם להסכם, קיזזה תשלומים שאמורה היתה לשלם בגין דמי ההולכה של גז לתחנות חברת החשמל.

למרות פניות של מנכ"ל חברת נתיבי הגז, דן ורדי, להפסיק את הקיזוז, חברת החשמל המשיכה לקזז את הכספים. חברת נתיבי הגז פנתה לאגף החשב הכללי באוצר בבקשה להתערב ולהורות לחברת החשמל להפסיק את הקיזוז החד-צדדי. אגף החשכ"ל דרש מחברת החשמל להפסיק מייד את הקיזוז וכן להשיב לחברת הגז את כל הסכומים שקוזזו בניגוד להסכם.

בנוסף דרש סגן החשכ"ל, חגי מילר, מהמנכ"ל ורדי דו"ח מקיף אודות הפרויקט כדי לעקוב אחר ביצועו הטכני, המשפטי והתקציבי.

חברת החשמל הודיעה אתמול לחשכ"ל שתפסיק לקזז כספים, אך לא התחייבה להשיב את הכספים שכבר קוזזו.

פרויקט המקטע הימי מתחיל באשדוד והוא עובר דרך רדינג, חדרה, חוף דור וחיבור לתחנת הכוח חגית. את הפרויקט, 90 ק"מ, מבצעת חברת החשמל ועלותו 250 מיליון דולר. הפרויקט החל באפריל 2004. הקטע הראשון - אשדוד-רדינג הוקם והקטע הצפוני צפוי להסתיים במהלך 2006.

חברת החשמל מסרה בתגובה, כי "חברת החשמל מקימה את צינור ההולכה הימי של הגז הטבעי והקטע היבשתי דור-חגית. כדי לקדם את הפרויקט ולקצר לוחות זמנים להגעת הגז הטבעי לתחנות הכוח שלה, החברה לקחה על עצמה את האחריות למימון ולניהול הפרויקט. לאחרונה נוצרה אי-בהירות לגבי מועד הקיזוז. הנושא נמצא בדין ודברים מול משרד האוצר, משרד התשתיות וחברת נתיבי גז".