הסוף לספקולציות: קרנות הפנסיה הוותיקות מוכרות את חלקן באמות השקעות

לטענת קרנות הפנסיה, בכוונתן לנצל את זכות הסירוב הראשונה לרכישת מניות אמות (16.3%) שנמכרו לפני חודש לנכסי אזורים ע"י גמול השקעות תמורת 125 מ' ש'

עכשיו זה רשמי - 6 קרנות הפנסיה הוותיקות של מבטחים, מקפת וקג"מ מממשות את חלקן (63.7%) בחברת אמות השקעות, לפי שווי חברה של 818 מיליון שקל.

לצורך המכירה, הוקמה ועדת היגוי שבראשה עומד המנהל המיוחד של קג"מ, שלום זינגר. הוועדה נעזרת גם ביועצים מקצועיים, ביניהם בנקאי ההשקעות דן טהורי והיועצים המשפטיים של קרנות הפנסיה, עו"הד גיורא ארדינסט ואורי נוי.

קרנות הפנסיה פנו לציבור בבקשה לקבל הצעות לרכישת מניותיהן באמות. לטענת קרנות הפנסיה, בכוונתן לנצל את זכות הסירוב הראשונה שיש להן לרכישת מניות אמות בשיעור של 16.3% שנמכרו לפני חודש לנכסי אזורים על-ידי גמול השקעות תמורת 125 מיליון שקל. כדי למכור את השליטה במקשה אחת מציעות הקרנות לרכוש את מניות גמול באמות תמורת 130 מיליון שקל.

בנכסי אזורים לא מסתירים את האכזבה, ומנכ"ל הקבוצה, עמיר בירן טוען כי ברכישת מניות גמול הקרנות עוברות על החוק. "תקנות האוצר אוסרות על גופים מוסדיים להחזיק ביותר מ-20% מחברה מסוימת, ולא כל שכן להגדיל האחזקות.

בירן גם מאיים באופן סמוי כי המהלך עלול להביא להפסקת השקעות הקבוצה בארץ. "אנו קבוצה שעיקר הונה הוא כסף זר שנכנס לארץ, וחבל שדווקא קרנות הפנסיה מכשילות פעילות זו, המטיבה עם כלכלת המדינה".

זינגר מצידו טוען, כי הקרנות קיבלו את כל האישורים הדרושים לרכישת מניות גמול.

מכירת המניות תהא כפופה לזכות ההצטרפות של בנק הפועלים, המחזיק כיום בכ-20% מהזכויות בחברה.

הקרב על השליטה באמות יוכרע תוך חודש בהליך התמחרות מזורז, לאחר הגשת ההצעות הנקבע לסוף חודש יולי.

חברת אמות נחשבת לאחת מחברות הנדל"ן הגדולות בישראל. בבעלותה 90 נכסים בארץ ובחו"ל, בהם בית אמות משפט וקניון רחובות. הונה העצמי בסוף 2004 עמד על 700 מיליון שקל.

לדברי זינגר, המהלך נועד בכדי לצמצם את הגירעונות של הקרנות. "לאחר שמכרנו את קרנות הפנסיה החדשות בכמיליארד שקל, אנו עוברים כעת למימוש הנכס הגדול הבא שלנו. כמנהלי הקרנות אנו פועלים למיקסום רווחי העמיתים תוך יצירת תחרות הוגנת. לשם כך, נאלצנו להשתמש בזכות הסירוב שניתנה לנו ולמעשה לנקות את השטח ממתחרים בעלי יתרון יחסי כלשהו, במטרה לקבל את ההצעה הטובה ביותר עבור מניותינו בחברה".

זינגר הוסיף, כי הצעות מתחת לשווי החברה שקבעה ועדת המכירה - 818 מיליון שקל - לא ידונו כלל. "גופים רבים מהמובילים במשק כבר מגלים עניין רב ברכישת השליטה באמות", אמר זינגר.