טבע משכה את הבורסה לירידות: צנחה כ-8% בעקבות אזהרת הרווח

[ לפורום הבורסה בת"א; לפורטל הפיננסי ] אי.די.אחזקות הוסיפה 1.2% * פועלים איבדה 0.9% * כיל עלתה 0.8% * בזק הוסיפה 0.5%

שבוע המסחר בבורסה של ת"א נפתח בירידות שערים במדדים, כשמעל השוק ריחפה היום אזהרת הרווח של ענקית התרופות המקומית טבע . המסחר עצמו נפתח היום בירידות קלות, גם ללא ההודעה של טבע, שפורסמה מעט לאחר הפתיחה. עם זאת, לאחר ההודעה נגררו המדדים לירידות של עד 1%, כשמרבית המניות הכבדות נסחרו דווקא באווירה מעורבת.

מרבית הפעילים בשוק היו עסוקים היום בהערכות לגבי אופן תגובת המשקיעים האמריקניים לגבי אזהרת הרווח של טבע. לגבי המסחר באופן כללי, הסוחרים ציינו כי מדובר ביום ראשון אופייני בו הפעילות בשוק המניות דלילה יחסית, כשברקע המסחר השלילי בסופ"ש בבורסות ניו-יורק שלבטח לא תמך את השוק.

כך או כך, הערכות הפעילים, כפי שבאו לידי ביטוי גם בסקירות הבנקים הגדולים בסופ"ש, הן שלמרות הבשורה הכואבת שנחתה היום על השוק נראה, כי המגמה החיובית בטווח הארוך צפויה להימשך. בנוסף, הפעילים ממשיכים לציין כי התנודתיות בשוק צפויה להתגבר עם הקרבה למימוש תוכנית ההתנתקות, כשבגם בהערכה זו אין בעצם כל חדש.

למרות האופטימיות בקרב מרבית הפעילים, בחרנו להביא מדבריו של אחד ממנהלי ההשקעות, שבניגוד לחבריו דווקא נשמע קצת פחות אופטימי לגבי כיוונו של השוק. "המחירים לפיהן נסחרות המניות הגדולות היום הם די מלאים ולבטח אינם זולים, ולכן אני לא רואה סיבה להמשך המגמה החיובית בשוק. בנוסף, להערכתי שוק המניות מתמחר היום מצב שתוכנית ההתנתקות עוברת בשקט יחסי, כשבפועל לגמרי לא ברור כיצד יתפתחו העניינים.

"באשר לדיבורים על הרפורמות אותן מתכנן האוצר, אני חושב שצריך להתייחס לדברים בעירבון מוגבל, לאור העובדה שיציבות הממשלה נמצאת בספק ולא ברור אם בהינתן קואליציה או ממשלה כזו או אחרת ייושמו הרפורמות המדוברות", ציין מנהל השקעות והוסיף, כי מבחינתו בשוק אמנם לא שוררת בועה, אך לבטח זה לא שוק שמזמין קונים.

בסוף היום ננעל מדד המעו"ף בירידה של 0.6%, כאשר תרומתה המשוקללת של טבע לירידה הנ"ל היא כ-0.8% (לאור משקלה במעו"ף העומד על 10% - ר.מ), כך שניתן לומר שבאופן תיאורטי מניות המעו"ף, ללא טבע, סיימו בעליות קלות.

מדד ת"א 100 ננעל בירידה של 1%, כשגם במקרה זה ניתן לומר שבנטרול ההשפעה של טבע מדובר בירידות קלות בלבד, ומדד התל-טק 15 איבד 1.1%, כאמור, בעיקר לאור הירידות בוול-סטריט בסופ"ש. מחזור המסחר עמד על כ-843 מיליון שקל שמניית טבע לבדה ריכזה מחזור של 354 מיליון שקל.

שורט על ת"א

המהלכים לשכלול שוק ההון המקומי נמשכים במלוא המרץ מצד הגופים המקומיים, כשהיום התבשרנו על שדרוג נוסף שעומד לעבור ענף תעודות הסל עם השקת סלים המאפשרים לבצע 'שורט' על המדדים המובילים. שני הגופים שהשיקו את התעודות האמורות הם מבט תעודות סל, מקבוצת כלל פיננסים, וקסם מקבוצת אקסלנס נשואה, כשהמטרה של השניים היא ללא ספק להוות אלטרנטיבה לשוק נגזרי המעו"ף, תוך קריצה בנושא לציבור הרחב.

המצב הנתון בשוק ההון הוא שמי שרוצה כיום לבצע שורט על מדדים או מניות (קרי למכור בחסר - ר.מ) יכול לעשות זאת באמצעות נגזרי המעו"ף, המשמשים לרוב את המשקיעים המנוסים יותר, ובאמצעות קרן נאמנות בודדת של אילנות דיסקונט, שמייצרת חשיפה לירידת מדד המעו"ף. משמעות ה'שורט' היא שהתעודה, שהונפקה בחסר, מתנהגת באופן הופכי למדד הרלוונטי בו היא משקיעה. כלומר משקיע המאמין כי צפויות ירידות שערים בבורסה ירשום תשואה חיובית אם הוא רכש תעודה בחסר על המדד הרלוונטי.

כך או כך, השקת סלי השורט של כלל פיננסים ואקסלנס, צפויות להפוך את התחום לנגיש יותר דווקא לציבור הרחב, שנמנע עד עתה לעשות כך לאור הסיכון והמיומנות הרבים הנדרשים ממשקיעי הנגזרים, כשהמשקיעים 'הפשוטים' יוכלו לנצל את התעודות החדשות לא רק ל'הימור' על כיוון המדד אלא גם ל'ביטוח' ההשקעות שביצעו.

בין המדדים שעליהם ניתן יהיה לבצע 'שורט' ע"י תעודות סל של כלל ואקסלנס יהיו מדד המעו"ף, מדד ת"א 100 ומדד הנאסד"ק. אקסנלס תשיק גם תעודות שייסחרו בחסר על מדד ת"א 75 ומדד ה-S&P500.

בשוק המניות עצמו עסקו היום כולם באזהרת הרווח של טבע, כששאר המניות נסחרו דווקא באווירה רגועה יחסית. במניות הבנקים נרשמה מגמה מעורבת כשפועלים ירדה 0.9%, לאומי הוסיפה 0.1%, המזרחי עלתה 0.2% ודיסקונט ירדה 1.2%. גם מניות הכימיה נסחרו היום במגמה מעורבת, כשכי"ל טיפסה עוד 0.8% ומכתשים אגן השילה 0.9%. בזק נסחרה בעלייה של 0.5% ואפריקה ישראל המשיכה לתקן כלפי מעלה, מאז הפצת המניות ע"י בעלי השליטה, והוסיפה עוד 0.7%.

במניות קבוצת אי.די.בי נרשם גם היום מסחר ער, כשברקע רכישות מאסיביות נוספות שמבצעים בעלי השליטה בקונצרן, נוחי דנקנר, אחותו שלי ברגמן ומשפחות לבנת ומנור, לצורך הגדלת האחזקה בחברות הגג, אי.די.בי פיתוח ואי.די.בי אחזקות . בסוף היום עלתה אי.די.בי אחזקות 1.2%, אי.די.בי פיתוח עלתה 0.1%, שתיהן במחזורים ערים.

שורט על טבע?

מרבית הפעילים בשוק עסקו היום, כאמור, בבשורת ה"איוב" ששיגרה טבע. "מניית העם" סיפקה היום אזהרת רווח ראשונה מאז שנת 1998, כשדיווחה על צפי לירידה של כ-4 סנט ברווח שתרשום ברבעון השני של השנה. בחברה עצמה אמנם מיהרו להדגיש היום, כי לא מדובר ב"אזהרת רווח" במלוא מובן המילה, לאור העובדה שייתכן והחברה עוד תעמוד בטווח תחזית הרווח של הרבעון השני (36-41 סנט למניה - ר.מ), אך השוק בכל זאת 'אמר היום את דברו' ושלח את המניה לירידה כואבת של 8%.

למרות הירידות החדות היום בטבע, מרבית הסוחרים ציינו כי 'גורל' המניה בטווח הקצר נמצא בידיהם של המשקיעים האמריקניים ש"יביעו את דעתם" רק מחר, עם פתיחת המסחר בבורסות ניו-יורק. כך או כך, בהתייחסותם לנושא, נחצו היום הסוחרים המקומיים לשתי קבוצות עיקריות: האחת פסימית, והשנייה שראתה באירוע מעידה ותו לא.

הפסימיים ציינו, כי הפסיקה נגד טבע בגין תרופת ה- Biaxin(צו המניעה האוסר על טבע לשווק את גרסתה הגנרית למוצר, שמכירותיו במונחי מקור מוערכות בכמיליארד דולר - ר.מ), שהצטיירה בשוק כסיבה לאזהרת הרווח מצד החברה, אינה התמונה המלאה.

"אני לא בטוח שהפגיעה שנוצרה לחברה בגין אי מכירת התרופה מתומחרת ב-4 סנט למניה בשורת הרווח הנקי, וכמו כן אני לא משוכנע שהיא הסיבה היחידה לאזהרת הרווח", ציין אחד הפעילים הפסימיים שהביע חשש מתגובת המשקיעים האמריקניים לבשורה, והוסיף כי לא מן הנמנע שהחברה צופה עוד אי אלו "פנצ'רים" במהלך 2005.

פעילים אחרים דווקא התבוננו באירוע דרך משקפיים 'ורודות יותר' וציינו, כי לא מדובר ברעידת אדמה מבחינת טבע, לאור העובדה שהחברה הותירה את התחזית השנתית על כנה, וסה"כ היה ברור לכולם ש-2005 הולכת להיות שנה מאתגרת לטבע בפרט ולתעשייה הגנרית כולה. "אני ממשיך להאמין בטבע ובאנשים שמובילים אותה, ויותר מכך אני משוכנע שכאשר הם חושבים שתהיה פגיעה של 3 סנט ברווח הנקי הם מדווחים על פגיעה של 4 סנט, על מנת לייצור טווח ביטחון. בכל מקרה, אני משוכנע שבטווח הארוך טבע תמשיך לייצר ערך רב עבור המשקיעים", סיכם אחד ממנהלי ההשקעות.

מבין שאר המניות שבלטו היום נציין את אורמת , שהוסיפה 1.8% לאחר המלצה חיובית של בית ההשקעות ליהמן ברדרס על החברה-הבת אורמת טכנולוגיות; גרנית הכרמל , שהוסיפה 1.9% לאחר הפרסום לגבי הנפקתה הצפויה של החברה-הבת טמבור אקולוגיה; ואלביט הדמיה שהמשיכה להיחלש לאחר הדו"ח החלש שפרסמה בסוף השבוע שעבר ואיבדה 2.1%.

מבין המניות הקטנות בלטה היות אלספק בירידה חדה של 5.9% שהתפרשה ע"י הסוחרים כמימוש רווחים, ליטו גרופ (לשעבר קיש קרור) עלתה 7.3% לאחר שדיווחה על רכישת הפעילות של אלקטרה בתום מיזוג הרכב ב-13 מיליון שקל, וחברת גילאון , העוסקת בשירותים פיננסיים, עלתה 0.1%, לאחר שדיווחה על כניסתו של אילן בן-דב, בעל השליטה בסאני, כמשקיע לחברה, לאחר שרכש מניותיה ב-4.2 מיליון שקל תוך אופציה להגיע לאחזקה של כ-25% בה.

בשוק הסולידי המשיכו האג"ח הארוכות לרשום ירידות שערים, כשהפעילים ממשיכים לציין את התחזקות הדולר כמניע המרכזי לכך. האג"ח השקליות מסוג שחר רשמו היום ירידות של 0.1%-0.2% והאג"ח הצמודות רשמו ירידות של 0.2% באפיקים הארוכים. *