הפשרה המסתמנת בעקבות העתירות נגד אתר הקרוואנים בניצן: הירוקים יוכלו להגיש התנגדויות בהליך קצר

השופט ברק הציע לצדדים לחכות לפסק הדין בעתירות בנושא ההתנתקות שהוגשו לבג"ץ, אשר אמור להינתן ביום חמישי

במהלך הדיון שהתקיים היום (ג') בשלוש עתירות שהוגשו לבג"ץ, למנוע את תחילת העבודות לבניית אתר קרוואנים ליד הישוב ניצן, הסתמנה אפשרות להסכם פשרה, במסגרתה, יתאפשר למתנגדים להשמיע את התנגדויותיהם ובכך, למעשה, לאפשר להם לקבל חלק מהדרישות שהעלו בבג"ץ.

העתירות הוגשו על-ידי אדם טבע ודין, החברה להגנת הטבע והוועד המקומי ניצן. בשלוש העתירות תוקפים העותרים את הכוונה להקים את אתר הקרוואנים ובו 550 יחידות דיור זמניות בצמוד לדופן הישוב ניצן.

הארגונים הירוקים טענו, כי השטח מתייחס לגבול הבנוי שבין אשקלון לאשדוד הידוע כמרחב ניצנים. הארגונים טענו, כדי הדבר נעשה ללא תוכנית מאושרת כנדרש בחוק וכי למעשה עומדים להקים במקום מאות קראוילות (קרוואן בעל אופי של וילה).

לטענתם, התקנות שפורסמו ואשר מאפשרות את ביצוע העבודות גם במקרה שהתוכנית שהופקדה בלבד ולא להמתין לאישורה - אינן חוקיות.

עוד הם טוענים, כי התקנות הוצאו בחוסר סמכות וכתוצאה מכך נשללה דה-פאקטו זכות ההתנגדות של העותרים בנוגע לבנייה במרחב ניצנים.

לטענתם, התקנות איפשרו לשר הפנים לתת פטור להיתרי בנייה באזורים כפריים, אלא שלעניין זה שני שלבים והפטור מהיתר בנייה איננו מבטל את החובה לערוך תוכניות מפורטות ולאשר התנגדויות.

במהלך הדיון רמזו כמה מהשופטים על בעיה של שיהוי, שכן העתירה היתה צריכה לבוא בחודש מארס, מיד לאחר פרסום התקנות ולא לחכות לחודש מאי, כחודשיים לאחר-מכן. עם זאת, הציע השופט חשין הצעת פשרה לפיה התוכניות יוגשו להפקדה ואז יינתן זמן להתנגדויות.

מדובר בהליך אשר אמור להיות מזורז ולקחת כשבוע בלבד. בסופו של דבר, הציע הנשיא ברק לצדדים לחכות לפסק הדין בעניין העתירות בנושא ההתנתקות שהוגשו לבג"ץ, אשר אמור להינתן ביום חמישי.

ברק ציין, כי פסק דין בעניין תוכנית ניצן יינתן לאחר פסק הדין בנושא ההתנתקות, וכי לצדדים תהיה זכות להוסיף טענות בעניין לאחר פסק הדין. עם זאת הודיע ברק בהחלטתו, כי הוא ישמח אם הצדדים יגיעו להסכמות ביחס לנושא ההתנגדויות.

ברק ציין, כי קיימות מספר הצעות, כולל הצעתו של מישאל חשין, וכי הוא יסייע ככל שיצטרך על מנת להגיע לאותן הסכמות. הוא ביקש מהצדדים לנהל מו"מ עד סוף השבוע על מנת להגיע להסכמה לגבי הנוהל של שמיעת ההשגות וההתנגדויות וכן לגבי המשך העתירה. (בג"ץ 4897/05).