טחנות הצדק טוחנות לאט: ביהמ"ש פסק 12 מיליון ש' פיצויים לנאשמי פרשת מע"צ שהורשעו ב-1980

הררי, גולברי, רחימי ובלדוט הורשעו בתכנון לרצוח שופטים ונדונו לעונשי מאסר ארוכים; ב-1994 התוודה חוקר במשטרה כי הודאתם הוצאה בכוח תוך התעללות וזיוף עדויות

בית המשפט המחוזי בתל-אביב פסק היום (ד') פיצויים בסך 12 מיליון שקל לנאשמי פרשת מע"צ.

בית המשפט פסק לגדעון הררי פיצוי של 4.56 מיליון שקל; לאורי גולברי - כ-3.64 מיליון שקל, ליוסף רחימי - כ-2.2 מיליון שקל וליעקב בלדוט - כ-1.78 מיליון שקל.

הררי, בלדוט, גולברי ורחימי, הואשמו בזמנו בביצוע עבירות חמורות ביותר, שכללו תכנון לרצוח שופטים, קציני משטרה והצתות. הארבעה הורשעו בדין בעבירות בחלק גדול מהאישומים ונידונו לעונשי מאסר.

"פרשת מע"צ" עוררה לפני כ-25 שנים סערה ציבורית גדולה ובמשטרה טענו, כי היא בוצעה על רקע נסיונות לפגוע "במימסד". בתום הליכים משפטיים מתוקשרים נידון הררי ל-64 חודשי מאסר בפועל, גולברי ל-51 חודשי מאסר, בלדוט ל-25 חודשים ורחימי ל-24 חודשים.

בשנת 1994, כ-14 שנים לאחר גזר הדין, התוודה אחד הקצינים שנטלו חלק בחקירה, כי ההודאה של הנאשמים בפני חוקרי משטרה הוצאה מהם בכוח ובנסיבות קשות ביותר של התעללויות ועינויים ואף זיוף עדויות ובידויין.

בעקבות כך, המדינה הגיעה לכלל מסקנה, לפיה חל כרסום של ממש בראיות נגד הנאשמים, באופן המצדיק קיום משפט חוזר. בית המשפט העליון הורה על קיום משפט חוזר, אולם במהלך הדיון בבית המשפט הודיעה המדינה כי היא חוזרת בה מכתב האישום המתוקן וכי לשיטתה, יש לראות את הנאשמים כמי שלא הורשעו מעולם בדין.

בית המשפט המחוזי קבע, כי על המדינה לפצות את הנאשמים. בעקבות כך הם הגישו תביעות פיצוים נגד המדינה והצדדים הסמיכו את בית המשפט לפסוק פיצויים בסכום בסיסי שבין 11.2 ל-12.2 מיליון שקל.

השופט הרשם שמואל ברוך פסק לתובעים את הפיצויים המגיעים להם לאחר ששמע את טענות הצדדים ולאחר שעיין בחומר החסוי שהועמד לרשותו על-ידי המדינה, תוך שהוא מציין, כי לחומר זה השפעה מסויימת על פסיקת הפיצויים לחובת המדינה. (ת.א. 1168/01).