בעקבות הריסת קרוואנים ביצהר - המטה למען ארץ ישראל הגיש תביעות אישיות נגד אלוף הפיקוד והמח"ט

טוען: יש לחייב את הקצינים באופן אישי, נוכח סעיף 7 לפקודת הנזיקין, לפיו "עובד ציבורי אחראי לכל עוולה שעשה, ואם ייתבע לדין על כך, ייתבע אישית"

המטה למען ארץ-ישראל הגיש לבית משפט השלום בנתניה, תביעת פיצויים בסך 280 אלף שקל, נגד אלוף פיקוד המרכז לשעבר, משה קפלינסקי, מפקד חטיבת השומרון, אל"מ יובל בזק, ונגד קצינים ושוטרים שהיו אחראים על הריסת שני קרוואנים של העמותה ביישוב יצהר שבשומרון.

בתביעה, שהוגשה באמצעות עוה"ד יעקב מנקין ושלמה שמלה, נטען, כי בחודש ינואר השנה הגיעו חיילים ושוטרים רבים למאחז גבעת להבה שביצהר, במטרה להרוס שני קרוואנים שהועברו לשם באופן זמני. לפני העברתם, הקרוואנים עמדו בנקודה אחרת ביישוב במשך כחצי שנה.

לטענת המטה, הקרוואנים לא היו מחוברים לקרקע בחיבור של קבע, היו חדשים לחלוטין והועברו לשם כדי לזוודם ולהכינם להעברה למגורי משפחות באתר אחר. לדבריהם, גם מח"ט שומרון היה מודע לכך שהקראוונים לא היו מיועדים למגורים או לשימוש באותו מקום, אלא היו ב"תחנת ביניים".

בין אנשי הביטחון שהגיעו למקום, היו גם המח"ט בזק, רס"ן עמית לזובר, שפיקד על כוח המשטרה הצבאית, ורפ"ק משה צוברי, שפיקד על כוחות המשטרה במקום. בתביעה נטען, כי לא רק שלקראוונים לא הוצא צו הריסה כחוק, אלא שאלוף הפיקוד לא הודיע לבעלים או למחזיקים בהם על הכוונה להרוס ולא קיים שימוע, כנדרש.

לטענת התובעים, למרות התנגדותם של נציגי המטה והתושבים במקום, החלו כוחות הביטחון בהריסה ידנית של המגורונים, ואז ניתנה האות לדחפורים להשלים את המלאכה.

עוד נטען, כי "בהוראת הנתבעים, או מי מהם, או לכל הפחות בידיעתם, היכו השוטרים והחיילים מכוח ההריסה את נציגי המטה, כמו גם מתיישבים שניסו להגן על הפגיעה הגסה בזכות הקניינית של התובעת, וזאת בניגוד לחוק". מעבר לכך, נטען כי השוטרים והמג"בניקים שהיו במקום, לא נשאו תגי זיהוי כנדרש וסירבו להזדהות בפני המתיישבים.

עוה"ד מנקין ושמלה טוענים, כי שווי הקרוואנים ותכולתם הוא כ-260 אלף שקל, ועלות פינוי ההריסות והשברים שנותרו הסתכמה ב-20 אלף שקל. לדבריהם, יש לחייב את הקצינים באופן אישי, נוכח הוראת סעיף 7 לפקודת הנזיקין, לפיה "עובד ציבורי אחראי לכל עוולה שעשה, ואם ייתבע לדין על כך, ייתבע אישית", משום שהם ידעו או שהיה עליהם לדעת שהפעולה אינה חוקית.

טרם הוגש כתב הגנה. (ת.א. 3451/05).