בני רביזדה, "מלך השוק האפור", ניהל את משרדו בקרוואן שגודלו 2 מ"ר, ללא מחשוב ובאמצעות עובד אחד

רביזדה עסק בניכיון שיקים ומיוחסת לו העלמת הכנסות בלפחות 33.2 מיליון שקל; התקשה לנהל את חשבונותיו ממשרדו

מהכרעת הדין במשפטו של בני רביזדה עולה, כי הלה בחר לנהל את משרדו בקרוואן/אוטובוס שגודלו 2 מ"ר ואשר היו בו 2 מקומות ישיבה, ללא מחשוב ובאמצעות עובד אחד נוסף. לדבריו, פעל כך מחשש שעובדים אחרים יגנבו ממנו.

רביזדה העיד במשפטו, כי ערך את כל החישובים תוך הסתייעות במחשבון בלבד. לדברי השופטת יתכן שהוא עשה כן מתוך רצון שלא לבלוט ולמשוך תשומת לב הרשויות ויתכן שבחר בדרך זו על-מנת לחסוך בהוצאות.

רביזדה עסק בין 1995-1998 בניכיון שיקים וכתב האישום ייחס לו העלמת הכנסות בסכום שאינו פחות מ-33.2 מיליון שקל אך אינו עולה על 73.6 מיליון שקל, בכך שהתכוון להתחמק ממס ולא הצהיר על הכנסות בסכום של 21.2 מיליון שקל ולא פחות מ-10.2 מיליון שקל.

ההגנה הסכימה, כי סכומי ההפקדות שהפקיד רביזדה במהלך התקופה, בחשבונות בנק על שם אחרים, משקפים פעילות עסקית בסכום העולה על 2 מיליארד שקל.

מזוודת המזומנים

מהכרעת הדין עולה, כי ברכבו של רביזדה ובמהלך חיפוש של רשויות מע"מ, באפריל 1997, נתפסה בתא המטען של רכבו מזוודה שהכילה המחאות בסכום כולל של 1.95 מיליון שקל מתוכם 345 אלף שקל בשיקים מזומנים, ו-1.6 מיליון שקל שיקים דחויים.

רביזדה הודה, כי השיקים שהיו במזוודה לא נרשמו כלל בהנהלת החשבונות. רביזדה הודה עוד בחקירתו, כי הסכום שנמצא במזוודה בשיקים ומזומן העולה על 2 מיליון שקל מהווה תקבולים שלא נרשמו בספריו.

התביעה טענה, כי הסכום המינימלי אותו העלים רביזדה בשנות המס הנ"ל מסתכם בלפחות 86.7 מיליון שקל.

רביזדה טען, כי השתמש בשם של עסק של אדם קשיש שהיה פעם בעל סופרמרקט ומאחר וחברות האשראי סירבו לכך שהוא יהיה לקוחן ויעשה שימוש בשובריהן בשוק האפור. לדבריו הקשיש הרשה לו להשתמש בשם העסק שלו.

בהכרעת הדין נאמר, כי כשלושה חודשים לאחר הודעתו של רביזדה נפטר אותו קשיש והוא המשיך להשתמש בשמו. הוא העיד, כי הפקיד 1995-1998 סכום של 50 מיליון שקל מדי חודש. לדבריו היו לו חובות אבודים בהיקף של עשרות מיליוני שקלים.

בלי תנאים

רביזדה הסביר את אי יכולתו לנהל הנהלת חשבונות מסודרת בתנאי עבודתו, שהתבטאו במשרד שניהל בקרוואן/אוטובוס שגודלו 2 מ"ר. השופטת קבעה כי אין לרביזדה אלה להלין על עצמו על כך שבחר לנהל משרדו בתנאים שכאלה ולא יכול להיבנות על מחדליו ולטעון שהמערכת שבנה אינה מסוגלת להפיק דוחות מבחינה חשבונאית.

יצר קשרים

השופטת יהודית אמסטרדם, דחתה את טענתו של רביזדה לפיה לא היתה לו כל כוונה להתחמק ממס והראיה לכך לדבריו, כי הוא פנה לרשויות המס מיוזמתו, ציין בפניהם את תחום עיסוקו בשוק האפור וניסה להגיע עמם להסדרים. לדעת פרקליטיו "הזמין" את רשויות המס לבדוק אותו. לדברי השופטת מדובר בניסיונו של רביזדה ליצור קשר עם רשויות המס שיאפשרו את סיום ההליך בהשקט וללא רישום.

עוד קבעה, כי רביזדה הודה בחקירתו בהעלמת הכנסות אלא שחלק על גובה הסכום המועלה השופטת קיבלה חלקית את טענת ההגנה וקבעה, כי ב-1998 חלוקת השיקים שנוכו היתה 90% מזומנים ו-10% דחויים. בנוגע ל-1995-1997 היא קיבלה את עמדת התביעה וקבעה, כי החלוקה היתה 75% שיקים מזומנים ו-25% שיקים דחויים.

התיק נדחה לשמיעת הטיעונים לעונש. (ת.פ 7146/01).