פורום ה-CFO: אין דבר כזה "תכנון מס אגרסיבי"

טוען: מטרת המונח "תכנון מס אגרסיבי" היא לזרוע פחד בקרב החברות והנישומים, תוך איום בנקיטת צעדים פליליים נגד מתכנני המס, שנועד לעיתים ללחוץ להגיע לפשרות

פורום ה-CFO יוצא בחריפות נגד כוונת רשות המיסים לפתוח בחזית נגד תכנוני המס האגרסיביים, במסגרת התוכנית הכלכלית. בפורום, המאגד את סמנכ"לי הכספים של החברות הגדולות במשק, טוענים כי יש להילחם בתופעה של העלמות מס, אולם אין משמעות למונח "תכנון מס אגרסיבי" וכל מטרתו היא לזרוע פחד בקרב החברות והנישומים, תוך איום בנקיטת צעדים פליליים נגד מתכנני המס, שנועד לעיתים ללחוץ להגיע לפשרות.

לטענת הפורום, גם בית המשפט קבע כי שאיפתם הלגיטימית של אנשי עסקים בעולם כולו היא להפחית מחבות המס, ולעיתים היבטי המס נמנים עם השיקולים המכריעים לביצוע עסקאות מסחריות. לדבריהם, הפעלת ה"שוט הפלילי" נגד תכנוני מס, ובכללם "תכנונים אגרסיביים" אינה חוקית.

יו"ר הפורום, נגה קינן, אומרת כי או שהתכנון נעשה לפי החוק או שהוא אינו חוקי ואסור. "השימוש במונח 'תכנון אגרסיבי' הוא ניסיון לייצר נורמות חדשות, לפיהן ישנו תכנון מס שהוא גם חוקי וגם לא חוקי כאחד. בכך, מגדילה רשות המיסים את השטח האפור במקום לצמצם אותו".

בפורום סבורים, כי הניסיון לייעל את גביית המס ולהרתיע בעזרת "השוט הפלילי" אינו קביל וכנראה שגם לא יעיל לאורך זמן. לטענתם, יש לאמץ את הנהוג בארה"ב ובאנגליה, שם מוגשים כתבי אישום נגד עברייני מס רק במקרים קיצוניים, במטרה להרתיע.

"למרבה הצער", אומרת קינן, "במשך השנים בהן נמשכים 'מאמצי הרתעה נגד עבריינות מס', התפתחה הגישה שכל אזרח הוא מעלים הכנסה פוטנציאלי או אפילו פעיל שטרם נתפס, ונעשה שימוש-יתר בהרתעה פלילית. המציאות מראה כי ריבוי משפטים פליליים אינו מקטין את ההשתמטות מתשלום מס. באנגליה למשל, מוגשים רק כ-20 כתבי אישום בשנה בתחום הפיסקלי מתוך סברה כי ריבוי משפטים על עבירות מס מחליש את השפעת הענישה וגורם למחיקת הדימוי השלילי של עבריין המס".

הפורום סבור, כי בדומה לנעשה בעולם, הטיפול בתכנוני מס בלתי חוקיים צריך להתמקד במישור השומתי בלבד. זאת, באמצעות שימוש בסנקציות אזרחיות כמו קנסות לנישומים שביצעו עסקאות מלאכותיות נעדרות כל בסיס כלכלי, על-פי קריטריונים שקופים שתקבע רשות המיסים. דרך טיפול זו, נאמר בנייר העמדה של הפורום, תהיה אפקטיבית ובעלת השפעה גדולה יותר על המשתמטים מתשלום מס.

בפורום ה-CFO דורשים מרשות המיסים הדדיות והגינות דו-צדדית, שתחייב גם את רשויות המס, "המוציאות לעיתים שומות מס חסרות כל הגיון כלכלי, גם כאשר לא נוצר לחברה רווח אמיתי", לקחת על עצמן סייגים.