היום (ד') נחתם ההסכם בין נשיא הייניקן, ואן בוקסמיר, ויו"ר טמפו, ז'ק בר, להקמת חברה חדשה - טמפו משקאות בע"מ, בה מחזיקה הייניקן 40%. קבוצת בר ובורנשטיין הופכת לבעלת השליטה בטמפו תעשיות בירה (אחזקה של כ-89% ממניות החברה) והשאר בידי הציבור. בתמורה להגדלת אחזקותיה בחברה מזרימה הייניקן סכום נטו של 14.5 מיליון דולר. בנוסף תשקיע הייניקן עוד 10 מיליון דולר בשדרוג המפעל בנתניה.
לדברי בר, החברה צפויה לעבור לאיזון עד סוף השנה. בנוסף מסר כי גולדסטאר יושק מהקיץ הקרוב בארה"ב באמצעות חברת ההפצה פיניקס.
כפועל יוצא מההסכם הופכת הייניקן את טמפו לחברה-בת מן המניין בקבוצת הייניקן העולמית. במסגרת זו תקבל טמפו, בין היתר, זיכיון לייצור, שיווק, מכירה והפצה של מותג הבירה פרימיום הייניקן.
לדברי ז'ק בר, יו"ר טמפו, "ההסכם להעברת השליטה לקבוצת בעלי מניות אחת מגובשת ובעלת אינטרס זהה הוא אבן דרך משמעותית בחייה העסקיים של החברה. המהלך הינו הצבעת אמון של הייניקן בטמפו וביכולת של שני הצדדים להמשיך לפתח ולהרחיב את העסקים המשותפים שלהם בישראל". לדברי בר, לעסקה שהושלמה היום שתי השלכות עיקריות: ברמה השיווקית - ייצור מקומי של בירה הייניקן יאפשר לטמפו להציע לצרכן פתרונות מסחריים שונים ובמרכזם הייניקן בבקבוק חוזר, כאשר הבירה תיוצר במבשלות טמפו בישראל. ברמה של מבנה הבעלות מאפשרת העסקה יצירה של קבוצת שליטה מגובשת ויציבה.
במסגרת המהלך אשר הושלם היום ביצעה טמפו שינוי מבני, אשר כלל שלושה חלקים עיקריים: רכישה עצמית על-ידי החברה של מניות טמפו שבבעלות פודהורצר ומניות טמפו שבבעלות הייניקן; ביצוע פיצול אנכי פטור ממס והעברה לחברה-בת - טמפו משקאות בע"מ - של כל הנכסים וההתחייבויות של החברה, הקשורים בפעילותה בתחום המשקאות וביצוע השקעה של הייניקן בחברה-בת כנגד הקצאת מניות.
עם השלמת העסקה נכנסים לתוקף מספר הסכמים, בעניין רכישת המניות בטמפו, הקצאת מניות להיינקן בחברה, הסכם הזיכיון בעניין ייצור בירה הייניקן בישראל על-ידי טמפו והסכמים בין שתי החברות בנוגע לפיצול הפעילות. בראיון עם נשיא הייניקן העולמית, ואן בוקסמיר, הוא נשאל על כיווני ההתפתחות של השותפות:
* כיצד מתכוונת הייניקן לשפר את תוצאותיה העסקיות של טמפו?
"למרות שהתוצאות של טמפו בשנים האחרונות השופעו על-ידי נסיבות לא רצויות של השוק כמו מיתון, ירידה בתיירות והעדפה גוברת ליין ואלכוהול קל, נראה כי התנאים החדשים עשויים לאפשר שיפור בתוצאות. ההתפתחויות במצב הכלכלי והפוליטי בישראל מראות סימנים חיוביים. לטמפו מעמד מוביל בשוק הבירה ובמשקאות המאלט. הייניקן רואה הזדמנויות לשפר את המעמד של טמפו".
* מה האתגר הגדול שאתה רואה בטמפו?
"לערוך אופטימיזציה בפורטפוליו של המשקאות הקלים והמים. בקטגוריות אלה לטמפו יש מספר מותגים שאינם מספיק מושכים מבחינה צרכנית. בנוסף, עלינו להפוך את קטגוריית הבירה יורת אטרקטיבית עבור צרכנים צעירים יותר".
* האם אתם שוקלים מינוי של מנכ"ל הולנדי?
"קודם כל, לא ניקח שליטה מלאה על טמפו. נחליט על תפקידי מפתח יחד עם שותפינו המקומיים. אנחנו מאמינים שלמנהל צריכה להיות הבנה טובה של השוק המקומי, ואני חושב שבאופן כללי אפשר למצוא מנהלים מקומיים טובים".
* האם אתה מתכוון להשקיע במפעל בנתניה כדי להתאימו לסטנדרטים של הייניקן?
"טמפו עשתה תוכנית השקעה ארוכת טווח לשדרוג חלקים מסוימים בקווי הייצור של מבשלת הבירה. כמובן שהיינקן תסייע לטמפו להוציא לפועל תוכניות אלה. הייניקן תייעץ לאנשי הייצור, שלהם תהיה גישה לידע שלנו ולתהליכים הטובים ביותר. הייניקן וטמפו יגידרו אינידקיטורים ביצועיים למדידת התוצאות הן של הבירה והן של המשקאות הקלים".
* מה לגבי מיתוגה של הייניקן? האם אתם מתכוונים להמשיך לפעול בשוק המקומי באסטרטגיית נישה?
"היינקן כבר מחזיקה פה קרוב ל-7%. אי אפשר לקרוא לזה ממש נישה יותר. אבל מחקרי צרכנים בפירוש מראים שקיים פוטנציאל גידול. בכל העולם הייניקן נמכרת כבירת פרימיום מול הבירות המקומיות ומותגים בינלאומיים אחרים. כך גם במקרה של ישראל. אין כל כוונה לשנות מיצוב זה".
* האם הייניקן מתכוונת להחידר לשוק הישראלי מותגים נוספים שלה?
"היינקן בפירוש תבדוק אפשרות להחדרת מותגים ומוצרים נוספים לשוק הישראלי".
* כשטמפו ניסתה לפני כעשור להחדיר את אמסטל לשוק היא עשתה זאת בהשקעות אדירות ובקמפיין מושקע. כל זה לא עזר למותג לשרוד אפילו לא שנתיים בשוק. האם יש כוונה להחדיר עתה את אמסטל, מותג חשוב של הייניקן, לשוק הישראלי?
"לעת עתה, הייניקן לא מתכננת להחזיר את אמסטל".
* בתחילת שנות התשעים, כשנכנסו הבירות הבינלאומיות לישראל, נראה היה כאילו הקיץ הקץ על הבירות המקומיות. איך אתה מסביר את העבודה שדווקא גולדסטאר הוא המותג הנמכר ביותר, ולא אף אחד מהבינלאומיים?
"בכל העולם צרכנים תמיד מעדיפים את מותגי הבירה המקומיים, למרות שהמותגים הבינלאומיים גדלים יותר. מבשלות מקומיות, כולל טמפו, משקיעות מאמץ רב בניית מותגיהם המקומיים והצרכנים נקשרים אליהם".
* האם עשויה להישקל האפשרות להיכנס לשוק המזון, כפי שנהגה המתחרה קוקה-קולה?
"לעת עתה, הייניקן וטמפו לא דנו בזה. באופן כללי אנחנו מאמינים שאל לנו להתרחק ממה שאנחנו טובים בו: משקאות ובירה במיוחד".
* מדוע טמפו לא מצליחה להתרומם בשוק המשקאות הקלים והמים המינרלים?
"אני חושב שטמפו יכולה להשיג יתרון יחסי בגלל מערכת ההפצה החזקה שלה, אבל היא תצטרך להשקיע יותר תשומת לב בשיווק. יחד עם מיומנויות השיווק של הייניקן, טמפו תוכל להשיג יתרון בתחום זה. נקודת מיקוד נוספת היא שיפור איכות המכירות וההפצה". *
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.