ביהמ"ש: על חברה לדאוג להשבית רכבים שבבעלותה שהוחרמו מינהלית

אמצעי ההשבתה הוכח כאמצעי יעיל; המשטרה חיייבת להודיע לבעלים על ההחרמה ואינה יכולה להסתפק בהודעה לנהג

בית המשפט לתעבורה בירושלים, הורה למשטרת התנועה בבירה להשיב את רישיון הרכב של אחד מרכבי חברת ההובלות "סעדון את פדידה", שנתפס כאשר הוא מועמס ביותר מ-25% מעל המשקל המותר.

לאחר שנתפס הרכב, הודיע קצין משטרה לנהג על איסור שימוש ברכב למשך 30 יום, אולם לחברה לא נשלחה הודעה. באמצעות עו"ד תמים ג'אבר, היא ביקשה לבטל את האיסור המינהלי מסיבות שונות.

השופט ד"ר אבי טננבוים קבע, כי מאחר שהמשטרה לא הודיעה לחברה, שהיא בעלת הרכב, על החרמת הרישיון, אין להסתפק במקרה זה בהודעה לנהג. "החוק אומר ברחל בתך הקטנה, כי הודעת איסור שימוש תישלח לבעל הרכב. שליחה זו לא נעשתה במקרה שלפנינו וכל שיש בידי הוא הערה בכתב-יד, כי דווח לבעל הרכב טלפונית".

טננבוים ציין, כי הוא מודע לתוצאות החלטתו. "ייתכן שבמקרה שלפנינו ייצא חוטא נשכר, אולם הציבור בכלל ייצא נשכר אם הרשויות תפעלנה את כוחן בדיוק כפי שנדרשו לעשות. בכל מקום שבו ניתנת סמכות כה גורפת, יש לדאוג, כי ייעשה בה שימוש בצורה מדוקדקת וללא כל שינוי מכל הוראות החוק".

"המציאות הוכיחה ומוכיחה שאמצעי זה של השבתה הוא אמצעי יעיל וטוב למיגור התופעה. השימוש בהשבתה הפחית פלאים את עבירות המשקל. עובדה היא שלבעלי הרכבים יש אינטרס ויש גם את היכולת למנוע מנהגיהם לשאת משקל עודף".

את הצידוק להטלת האחריות על החברה, תלה טננבוים בכך ש"אין ספק ואין חולק כי לבעלי החברה כל הכלים והמכשירים כדי למנוע מנהגיה לנסוע במשקל עודף. אם לא עשתה כן אין לה להלין אלא על עצמה" (ב"ש 397/05).