אחרי 35 שנה: משרד הביטחון הכיר בחייל כנכה צה"ל

בגיל 18 פרק חייל נח"ל את כתפו באימון צבאי. רק בהגיעו לגיל 54 שוכנע קצין התגמולים להכיר בו כנכה

טחנות הצדק טוחנות לאט. את הקלישאה הזו חווה על בשרו טוראי ברוך, שפרק את כתפו במהלך תרגיל צליחת נהרות בקיץ 69'. בראשית שנות ה-70 הוא פנה למשרד הביטחון, בבקשה להעניק לו אחוזי נכות, אולם בקשתו נדחתה בנימוק שפגיעתו אינה קשורה לשירותו הצבאי. כעת, 35 שנה אחרי, מודה קצין התגמולים במשרד הביטחון כי ההחלטה שניתנה אז בטעות יסודה, ובאופן תקדימי הוא מכיר בו כנכה צה"ל.

בהיותו בן 18, התגייס ברוך לצבא כשהוא בריא לגמרי ונשלח לטירונות נח"ל. במהלך אימון "פרט", הוא ביצע תרגיל פזצט"א (פול, זחל, צפה, טווח, אש), ובעת הזינוק פרק את כתפו הימנית. הוא נשלח לבית החולים וכתפו היתה מקובעת במשך 3 שבועות. לאחר שהחלים, כמו כל חייל מורעל, הוא נשלח לקורס מ"כים (מפקדי כיתות).

באחד מימי חודש יולי 69', בתחילת הכשרתו בקורס מ"כים, ישב טוראי ברוך על סירה בכנרת, כאשר גבו מופנה אל המים. מטרת התרגיל היתה, לקפוץ למים אחורנית, תוך כדי שייט מהיר. החייל הצעיר, שכבר הספיק לפרוק את כתפו הימנית במהלך שירותו הצבאי, חש בעת הנפילה למים כאבים עזים, הפעם בכתפו השמאלית.

הוא פונה לקבלת טיפול רפואי בבית החולים "פוריה" בטבריה, שם התברר כי פרק את כתף שמאל. הכתף הושבה למקומה וברוך אושפז למשך שלושה שבועות.

למרות הפציעה, ברוך "הפך את העולם", כדבריו, בתחינה שיתנו לו להשלים את קורס המ"כים, וכך אכן היה. בהמשך שירותו, הוא שב ופרק את שתי הכתפיים כמה פעמים, ולאחר שחרורו מהצבא הוא נותח בכתפו הימנית וטופל בפיזיותרפיה. אולם שנים ספורות אחר כך, הוא פנה לקצין התגמולים במשרד הביטחון, וביקש לקבוע לו אחוזי נכות בעקבות הכאבים בכתפו השמאלית, שלדבריו השפיעו על תפקודו. משרד הביטחון דחה את הבקשה, וקבע כי אין קשר בין הפציעה ובין שירותי הצבאי.

ברוך לא התייאש, גם בהיותו בן 54. לאחר שנתיים בהן החמירו הכאבים, הוא הגיש בחודש ספטמבר שעבר, באמצעות עו"ד אלי סבן, בקשה לעיון חוזר בהחלטת קצין התגמולים. לבקשה צורפה חוות דעת רפואית של ד"ר מוריס עזריה, כירורג מומחה שהיה במשך 13 שנים מנהל מחלקת שיקום אורטופדי בבית החולים "שיבא" בתל השומר.

ד"ר עזריה קבע, כי "על סמך התיעוד הרפואי, אין לי ספק שצריך להעניק לברוך נכות צמיתה, בשל נקע כתף דו-צדדי אשר התרחשה בעת שירותו הצבאי". לדבריו, יש לקבוע לו 28% נכות צמיתה בגין נקיעת שתי הכתפיים.

חוק הנכים (תגמולים ושיקום) קובע, כי קצין התגמולים רשאי לתת החלטה חדשה בכל בקשה, אף אם ניתנה בה כבר החלטה סופית, בין היתר במקרה ש"נתגלה על סמך ראיות חדשות שלא היו בפני נותן ההחלטה הקודמת, כי אותה החלטה בטעות יסודה". בית המשפט העליון פירש סעיף זה, בכמה פסקי דין עקביים, כך שעובדות שאירעו לאחר ההחלטה הראשונה, אינן בגדר "ראיה חדשה". כדי שאפשר יהיה לתת החלטה חוזרת, צריך שהראיה תהיה עובדה שקרתה לפני שניתנה ההחלטה הקודמת, אלא שהיא התגלתה בשלב מאוחר יותר.

למעשה, בסעיף יש סטייה מהעיקרון של "מעשה בית דין" במתן האפשרות לנכה להביא ראיות חדשות, כדי לתת החלטה חדשה בבקשה שמבוססת על אותה עילה שנפסקה כבר, וחלפה ההזדמנות לערור עליה לוועדת הערעורים.

ד"ר ארנן גרינטל, מומחה לכירורגיה אורטופדית מטעם קצין התגמולים, בחן את הבקשה ואת חוות הדעת שצורפה אליה, וקבע כי "יש מקום להכיר בקשר של גרימה בין חוסר יציבות בכתף שמאל, שהחלה באירוע נפילה מסירה בנסיעה מהירה, עם ציוד ובזמן תרגיל, לשירות הצבאי". המומחה הוסיף, כי לא ניתן לקבוע קשר כזה ביחס לכתף הימנית.

באורח תקדימי, נעתר קצין התגמולים לבקשה. "לאחר עיון בתביעתך", נאמר בהודעתו, "החלטתי לראות בחוות הדעת הרפואית שהוגשה מטעמך משום 'ראיה חדשה'. בבדיקה עניינית ובהסתמך על תוצאות הבדיקות והנימוקים המצויינים בחוות הדעת שניתנה ע"י המומחה מטעמנו, הגעתי למסקנה כי מדובר בחוסר יציבות בכתף שמאל שנגרם עקב תנאי שירותך הצבאי או האירוע מחודש יולי 69'". כעת, יזומן ברוך לוועדה שתקבע את דרגת נכותו הרפואית בכתף שמאל, ואחרי 35 שנה הוא יוכר, סוף סוף, כנכה צה"ל.

עו"ד אלי סבן אומר, כי "גם אם בעבר הרחוק דחה קצין התגמולים תביעה של חייל או שוטר להכיר בו כנכה, עדיין ניתן לפתוח את התיק אם תובא ראיה חדשה, שתראה כי נפלה טעות בהחלטת קצין התגמולים. עד כה, הדבר נעשה במקרים נדירים ביותר בלבד". בדרך כלל, הוא אומר, "חוות דעת רפואית של מומחה תוכל להוות ראיה חדשה".