הסכסוך באפרופו: נחי לאור ישלם 520 אלף שקל לאיתן אטינגר

הבורר, חיים אילת, קבע כי לאור לא קיים הסכם למינויו של אטינגר כמנכ"ל הרשת וחייב אותו בפיצוי המוסכם בחוזה

איש העסקים נחי לאור, בעליה של רשת "אפרופו", ישלם פיצוי בסך 520 אלף שקל, לאיתן אטינגר, בעליה של רשת "למה לא", ומי שהיה בעבר זכיין של אפרופו. כך קבע הבורר בסכסוך שהתגלע בין השניים, השופט (בדימ') חיים אילת, בפסק שהוגש היום לאישורו של בית המשפט המחוזי בת"א.

פסק הבורר מסיים את ההליכים בתביעה שהגיש אטינגר, באמצעות עו"ד יהושע באום, נגד לאור ורשת אפרופו, בה טען כי לאחר שהרשת נקלעה לקשיים כלכליים בסוף שנות ה-90, הוא גייס משקיע שבעזרתו אמור היה לקנות את הרשת, והכל בהסכמתו של לאור. ואולם, לאור הפציר בו להסיר את הצעת הרכישה, תמורת הבטחה שימונה למנכ"ל הרשת בתוך שנתיים.

בספטמבר 2001 חתמו השניים על הסכם המעגן את ההבטחה על המינוי, ולטענת אטינגר לאור התחמק מהתחייבותו למנותו למנכ"ל, ואף רוקן את הרשת מנכסיה, מכר את קונדיטוריית לאור, את המלונית בתל השומר ואת חלקו בסניף אפרופו שבקניון איילון. אטינגר תבע את הפיצוי המוסכם הקבוע בחוזה, בסך חצי מיליון שקל.

לאור טען מנגד, כי התנהגותו של אטינגר הביאה לסגירת סניפי הרשת בקניון עזריאלי, מפרץ חיפה והטיילת בת"א. כשראה אטינגר שאינו מצליח להשתלט על הרשת, הוסיף לאור, הוא המריד כמה מהזכיינים ורק כדי להרגיע את הרוחות, נחתם ההסכם האמור, אולם בבוא העת, אטינגר עצמו סירב להתמנות למנכ"ל הרשת, בנימוק ש"אין לו ראש לרשת", ומשכך הוא אינו זכאי לפיצוי לפי ההסכם.

השופט (בדימ') אילת קבע, כי בהתנהגותו של אטינגר "לא היה דבר וחצי דבר המצביע על רצונו בביטול ההסכם או על אי-רצונו להתמנות כמנכ"ל". סירובו של אטינגר בא רק לאחר שתמה תקופת השנתיים שנקבעה בהסכם למינויו.

אילת הוסיף, כי "דווקא לאור התנהג כמי שאינו רוצה לקיים את ההסכם, והדוגמא המובהקת לכך (היא) שלא הפקיד את שטר הביטחון שהיה צריך להבטחת קיום ההסכם, וזאת משום שמזכירתו, כך העיד, שכחה לקנות שטר ביטחון (!!!). אי אפשר להתייחס ברצינות לדברים כאלה והם מצביעים על מגמה".

"הכל מצטרף לתמונה ומסקנה ברורה וחד-משמעית", קבע השופט אילת, "והיא שבתקופה של 24 חודשים (בהם אמור היה אטינגר להתמנות למנכ"ל), לאור לא עשה דבר למינוי התובע כמנכ"ל, וכנראה בעצם לא התכוון כלל למנותו בגלל סיבות רבות".

לאור חוייב בפיצוי המוסכם בסך חצי מיליון שקל, בתוספת 20 אלף שקל שכר-טרחת עו"ד ובורר. אטינגר אמר בתגובה לפסק הבורר: "אין לי ספק, כי לו מוניתי למנכ"ל, הרשת לא היתה מגיעה למצבה הנוכחי".

עוד לפני הפרשה האמורה, לא שכנה אחווה רבה בין השניים. בשנת 98' הגיש לאור תביעת דיבה בסך 1.1 מיליון שקל נגד אטינגר, בה טען כי האחרון הפיץ בין כל הזכיינים מכתב המשמיץ אותו. במכתב נאמר, כי לאור הפגין שפלות, וכי מדובר באדם המוכן להרוס משפחות כדי להציל כבוד מפוקפק.

לשניים נדרשו חודשיים בלבד כדי לחתום על הסכם פשרה, בו התחייב אטינגר להתנצל על פרסום המכתב. בהסכם הפשרה, שאושר ע"י בית המשפט המחוזי בת"א, נאמר נוסח ההתנצלות יהיה: "במכתב הגלוי שהופץ על ידי לזכייני רשת אפרופו, נאמרו על ידי דברים קשים עליך (נחי לאור), ועל פעילותך העיסקית. הדברים הקשים אינם נכונים, ואני מצטער ומתנצל בפניך ובפני רשת אפרופו על הפירסום ועל הפגיעה בשמכם הטוב".