15 חודשי מאסר בפועל ליבואן דגים שהתחמק מהגשת דו"חות מס

ביהמ"ש: מצב כלכלי, הסתבכות בעסקים ובעיות רפואיות ומשפחתיות - אינם יכולים לשמש מגן או להוות מחסום מפני ענישה ראויה

בית משפט השלום בת"א גזר 15 חודשי מאסר בפועל על יוסף דידי, מנהל החברות "בית הקרפיון", "מלך האמנונים יבוא ושיווק" ו"דגי עדן", שהורשע על-פי הודאתו באי הגשת דו"חות למס הכנסה ומע"מ.

מחקירה שערכו משרדי החקירות של מס הכנסה ומע"מ ת"א עלה, כי דידי לא הגיש עשרה דו"חות רווח והפסד של החברות במשך שנתיים. רק לאחרונה הגיש דידי שלושה דו"חות ולמרות שקיבל דחיות רבות, יתר הדו"חות טרם הוגשו.

בכתב האישום, שהוגש על-ידי עו"ד תהילה מורן, נטען כי מאחר שהחברות ניהלו עסקים בהיקף כספי גדול יחסית (14.5 מיליון שקל בשנה ו-2.3 מיליון), נמנעה מהמדינה האפשרות לגבות ממנו מיסים בהיקף לא מבוטל.

בשלב הטיעונים לעונש, דרשה מורן לגזור עליו מאסר בפועל, שירוצה בדרך של עבודות שירות, בין היתר נוכח גיליון ההרשעות הקודם שלו, הכולל עבירות בתחום האלימות, סמים, רכוש, מירמה ותעבורה.

דידי טען, כי לאחר שנכנס לשוק הדגים, הוא כשל בעסקיו, הסתבך כספית ודירתו עומדת למכירה. עוד הסביר, כי לפני זמן לא רב הוא שוחרר ממאסר, מה שמנע ממנו להגיש דו"חות בזמן, והוא מנסה לשקם היום את משפחתו. דידי גייס לעזרתו את רו"ח דוד גולדברג, המסייע לו כעת להגיש את הדו"חות החסרים.

השופטת זיוה הדסי-הרמן, ציינה בגזר הדין, כי "אין מדובר במעידה חד-פעמית, אלא בהתחמקות שיטתית מהגשת דו"חות, ובצד זה אי תשלום המיסים המתחייבים מאותם דו"חות שאינם מוגשים".

היא הדגישה, כי "מצב כלכלי קשה, הסתבכות בעסקים, כמו גם בעיות רפואיות ומשפחתיות, אינם יכולים לשמש מגן או להוות מחסום מפני ענישה ראויה, שמטרתה לעקור מהשורש את התופעה של השתמטות מתשלומי מס ולשמש אות אזהרה וגורם הרתעה לנאשם ולאחרים שכמותו".

השופטת דחתה גם את טענת המאסר וציינה, כי "אין מדובר במחדל שהתהווה בשנה האחרונה ובקודמת לה". היא גזרה עליו 15 חודשי מאסר בפועל, שנת מאסר על-תנאי וקנס של 10,000 שקל. על שלושת החברות נגזר קנס כולל של 12,000 שקל. (ת.פ 10158/03).