הצעת חוק ממשלתית: לאסור השימוש ב"באנגים" לעישון סמים

האיסור מתייחס לייבוא הכלים, ייצורם, מכירתם ואחזקתם

משרד המשפטים הפיץ בימים האחרונים הצעת חוק לתיקון פקודת הסמים, המציעה לאסור את השימוש בכלים המיועדים לעישון סמים, המכונים "באנגים". האיסור מתייחס לייבוא הכלים, ייצורם, מכירתם ואחזקתם.

הנוסח הנוכחי של פקודת הסמים המסוכנים, אוסר על החזקת כלים המשמשים להכנת סם או לצריכתו שלא בהיתר. אם הכלים מיועדים לשימוש עצמי, העונש על החזקתם הוא שלוש שנות מאסר, ואם אינם לשימוש עצמי, מדובר בעד 20 שנות מאסר.

במשרד המשפטים אומרים, כי הבעיה המרכזית בסעיף הנוכחי היא שכאשר מדובר בכלים חדשים שאין עליהם שרידי סם, קשה להוכיח את העבירה. "בתקופה האחרונה פשה תופעה של מכירת כלים לעישון סמים, המכונים 'באנגים', בקיוסקים ובפיצוציות, שם בני נוער נמנים על קהל הקונים. כמו כן, מיובאים לישראל 'באנגים' בכמויות לא מבוטלות".

באחרונה, נטען, כי בתי המשפט נוטים לפרש בצורה מצומצמת את דרישת הסעיף שהכלים "משמשים" להכנת סם, משום שכאשר אין עליהם שרידי סם, הנאשם מזוכה בשל הספק שאולי הם שימשו להכנת טבק או סוגי סם אחרים, שלא נאסרו בחוק.

התיקון לחוק מחיל את איסור ההחזקה על כלים "המשמשים או שנועדו בעיקר להכנת סם מסוכן או צריכתו". הוא אף קובע חזקה, לפיה הכלים המופיעים בתוספת לחוק נועדו בעיקר לשם הכנת או צריכה של סם. הנאשם יוכל לסתור את החזקה, אם ייצור ספק סביר באשר לייעוד הכלים. כך למשל, "יבואן יוכל לטעון שהכלים הוזמנו ע"י חנות לחפצי נוי", ומי שמחזיק את הכלי בביתו, "יוכל לטעון שהשימוש בו היה למטרות אגרטל".

הצעת החוק מבקשת עוד להפחית את העונש החמור של 20 שנות מאסר, במקרה שהכלים אינם לשימוש עצמי. "ספק אם הענישה המחמירה אינה מעבר לנדרש, כשמדובר בעבירה משנית" הבאה "לצד האיסורים המרכזיים" שבחוק. לכן, התיקון מציע להפחית את הענישה במקרה זה לכדי חמש שנות מאסר.