ביהמ"ש: להשיב ל-94 תושבי צור-הדסה 25% מסכום היטל הביוב שבו חויבו

ועדת הערר: המועצה האיזורית מטה יהודה לא כללה בדרישות לתשלום ההיטל את הפרטים ששימשו יסוד לחישובו

שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים יהודית צור הורתה למועצה האיזורית מטה יהודה להשיב ל-94 תושבים המתגוררים ביישוב צור-הדסה 25% מסכום היטל הביוב שבו חויבו.

מדובר במתקן ביוב אשר הותקן בצור-הדסה ב-1995 והיה בשימוש עד 1999. ועדת הערר שבחנה את הנושא קבעה, כי מעשי המועצה לקו בהפרה מהותית חלקית בכך שהמועצה לא כללה בדרישות לתשלום ההיטל את הפרטים ששימשו יסוד לחישובו.

הוועדה קבעה, כי על פי החוק היה על המועצה לכלול בדרישות התשלום את העלות האמיתית של מתקן הביוב לאחר ניכוי סכום המענק שקיבלה המועצה. ועדת הערר הורתה להשבה של 20% מסכום ההיטל בו חוייבו התושבים.

עוד קבעה הוועדה, כי על המועצה לבטל את דרישת התשלום של היטל הביוב ל-13 מהתושבים וחייבה אותה להשיב להם את הכסף ששילמו. על החלטה זו הוגש ערעור של התושבים וערעור שכנגד.

התושבים טענו, כי יש לחייב את המועצה בהשבת סכום ההיטל במלואו ואילו המועצה טענה, כי 13 התושבים שזכו בהחזר הכספים נהנו בפועל מתן המתקן ולכן עליהם לשאת בחלקם היחסי בהוצאה הציבורית.

עוד טענה המועצה, כי אין להשיב לתושבים כספים בשל המענק שזכתה בו להקמת המתקן. לטענת המועצה המענק מיועד לקופת הציבור ולא להשבה וחלוקה חזרה אל התושבים.

השופטת פסקה על דרך של פשרה, ביטלה את חיוב המועצה בהשבת סכום ההיטל ל-13 מהתושבים אך חייבה את המועצה בהשבה של 25% מתשלום ההיטל לכל התושבים. (עמ"נ 239/04).