חקירת מלך השוק האפור מסתעפת: נעצר חשוד בהעלמת מס ב-36 מיליון ש' משיקים שניכה אצל רביזדה

החשוד, יעקב קריכלי, הודה כי לא דיווח על הכנסות מגביית עמלות מניכיון השיקים; שוחרר בערבות של מיליון שקל

חקירתו של מי שהיה "מלך השוק האפור", בני רביזדה, ממשיכה להניב הפתעות ובסכומים לא קטנים. במסגרת חקירת היחידה הארצית למודיעין שטח וחקירות ברשות המיסים, גילו החוקרים, כי יעקב קריכלי מנכה אצל רביזדה שיקים של לקוחותיו.

בסוף השבוע האחרון, החקירה נגדו הפכה גלויה והוא נחקר באזהרה במשרדי היחידה. לטענת החוקרים, הוא הודה שלא דיווח על הכנסות מגביית עמלות בגין ניכיון השיקים.

בחיפוש שערכו החוקרים בביתו ובמשרדי חברת "סנאבי" בראשל"צ, הפועלת בשוק האפור, נתפס כרטיס הנהלת החשבונות, ממנו עלה, כי במשך שלוש שנים הופקדו בחברה שיקים בסך 36 מיליון שקל. לדברי החוקרים, קריכלי לא דיווח, לכאורה, על הכנסות הנאמדות במאות אלפי שקלים.

בית משפט השלום בראשל"צ שיחרר את קריכלי בערבויות של מיליון שקל, והשופטת עירית וינברג-נוטוביץ' הורתה לו להפקיד את דרכונו והוציאה נגדו צו עיכוב יציאה מהארץ. בנוסף, נאסר עליו ליצור קשר עם יתר המעורבים בפרשה ועם לקוחותיו.

"סנאבי" היה למעשה בנק פרטי שפעל בסמטאות יפו, והעניק שירותים בנקאיים לכל דורש. במשטרה טוענים, כי "סנאבי" הלבין הון לכמה ממשפחות הפשע. בעלי ה"סנאבי", אשר ושלום בן-יאיר, גילגלו בו מיליארד שקל בשנה וגרפו לכיסם רווחים נאים.

לפני מספר חודשים, חשפה המשטרה את הבנק, אולם האחים בן-יאיר טענו, כי החברה פועלת באישור משרד האוצר. לטענתם, העמלה שגבו היתה בגובה 3-4 אחוז מהשווי הנקוב של השיק.

עוה"ד יעקב גולדמן וגלעד ברון מסר בשמם של חברת סנאבי ומשפחת בן-יאיר, כי "מזה מספר חודשים, הרשות החוקרת משתמשת בחקירה של משפחת בן-יאיר כמנוף לקידום אינטרסים והצהרות שלה, תוך פיזור הצהרות שלמרות הזמן שחלף והדיונים הרבים - טרם גובו בראיות".

גולדמן ברון מציינים, כי עד לרגע זה לא הוגשו כתבי אישום נגד האחים בן-יאיר, וכי רכוש שתפסה המשטרה שוחרר. לדבריהם, במסגרת מגעים שמנהלים הצדדים, הושג הסדר לפיו יטפלו סנאבי ובן-יאיר בגביית שיקים שנתפסו בהיקף של עשרות מיליוני שקלים. הם קובלים על העוול שהחקירות עושות להם, מבלי שהרשויות חושבות על הנזק שנגרם להם.

לטענתם, מאחר שגם רשויות החקירה מטפלות בתיקים המהותיים הראשונים תחת כנפי חוק איסור הלבנת הון, ראוי שהן ינקטו במשנה זהירות בטרם יפעילו את סמכויותיהן הדרקוניות וישחררו כותרות סנסציוניות, שיש בהן לפגוע בשם הטוב של האזרחים ולהחריב הישגים ופעילות של שנים רבות.

(מ 2357/05).