מחקר: עברייני מס אוהבים סיכונים - ולכן חומרת הענישה אינה מרתיעה

לעומת זאת, הסיכוי להיתפס והוודאות של עברני המס שאם ייתפסו הם ייענשו - הם הגורמים המשפיעים על הפחתת רמת הפשיעה בתחום

מחקר שנערך באוניברסיטת בר-אילן מצא, כי מעלימי מס אינם נרתעים מחומרת העונש הצפוי להם. לעומת זאת, הסיכוי להיתפס והוודאות שאם ייתפסו הם ייענשו, היו הגורמים המשפיעים על הפחתת רמת הפשיעה בתחום.

את המחקר ערך ד"ר חיים גבאי, פקיד השומה של חולון, במסגרת עבודת הדוקטורט בפקולטה למשפטים בבר-אילן, בנושא "אפקטיביות האכיפה של דיני המס באמצעות החוק הפלילי". המחקר הוצג למנהל רשות המיסים, איתן רוב, ומסקנותיו זכו לתמיכתו הגורפת.

במסגרת העבודה, בחן גבאי את כלל התיקים שטופלו ע"י שלטונות מס הכנסה בשנים 1991-2000, במטרה לבדוק את מידת נכונותם של העבריינים לשתף פעולה עם רשויות המס, כלומר: לשלם מס אמת על הכנסותיהם.

גבאי הופתע לגלות, כי חשודים שנפתחו נגדם תיקים פליליים והיו צפויים לעונש חמור - לא הזדרזו לחזור בהם ממעשיהם ולהגיע להסדר עם רשויות המס. לטענתו, בניגוד לתפיסה המקובלת בחברה, לפיה עונש כבד מרתיע את הפושע, הרי שעבריינים הם לעיתים קרובות חובבי סיכון ולכן החמרת העונש משפיעה עליהם פחות מהגדלת ההסתברות להיענש.

המחקר בדק את הנתונים הן על תיקי חשודים שהועמדו לדין והן לגבי אלה שעניינם הסתיים בכופר, ולדבריו התוצאות היו זהות. סכומי הכופר שהוטלו על עבריינים אחדים לא הרתיעו אותם, ואילו הסיכוי לתפיסתם הוא שהיווה את הגורם המרתיע. גבאי הגדיר את עברייני המס כקטגורית פושעים ייחודית, הכוללת הן מאפיינים של הפשיעה הרגילה והן מאפיינים המיוחסים לעברייני הצווארון הלבן, והמליץ על פתרונות ייחודיים עבורם.

לדעתו, יש להגביר את פעולות האכיפה, במקביל להחמרת הענישה, במטרה להגדיל את הוודאות להיתפש במקרה של עבירה. כמו כן, יש לפרסם בכלי התקשורת את הגברת פעולות רשויות האכיפה. "יישומן של המלצות אלו ירתיע את עברייני המס ויאלץ אותם לשפר את דרכם ולדווח דיווח אמת על הכנסתם", אמר.