GOV.IL - הדרך הקלה לשירותי הממשלה

מהפכת שיפור השירות לאזרח עולה מדרגה עם השקת אתר "GOV.il" שמאפשר לחדש רישיון נהיגה ורכב, לשלם לביטוח הלאומי, להשוות תעריפי ביטוח חובה, לחדש דרכון, לברר ציוני בגרות ועוד

הציבור בישראל עומד לחוות את אחת המהפכות המשמעותיות בכל הנוגע לשירותים שהוא מקבל מהממשלה עם השקת אתר GOV.IL. האתר, שעלה בכתובת www.gov.il מספק לציבור דרך קלה וידידותית יותר לכל שירותי הממשלה.

האתר, אותו מתפעל משרד האוצר, הנו חלק מפרויקט "ממשל זמין" ומטרתו לרכז את כל השירותים המקוונים באינטרנט והמידע שמספקים משרדי הממשלה ורשויותיה באופן מסודר ובמקום אחד. לשם המחשה, האתר מאפשר לחדש רישיון נהיגה ורכב, להשוות תעריפי דמי לידה, לברר ציוני בגרות ושירותים מקוונים רבים נוספים. עוד באתר טפסים רבים הניתנים למילוי או הורדה שניתן לחפש במנוע חיפוש קל ונוח.

כחלק מתפישת השירות של צוות האתר, הוחלט להעלות לרשת גם שורה של מדריכים מקוונים על פי נושאים שיסייעו לאזרח בצמתים שונים בחייו בהם הוא נזקק לשירות ממשלתי זה או אחר. באתר ניתן למצוא מדריך להיריון ולידה, מדריך לפתיחת עסק, מדריך לרכישת דירה, מדריך למתחתנים ולמתגרשים, מדריך למקרה פטירה, מדריך לנשים נפגעות אלימות ומדריכים רבים נוספים. התפישה מאחורי שירות זה שלעתים אנו זקוקים בנושא אחד שירות החוצה משרדים.

המידע באתר מסווג תחת מספר קטגוריות עיקריות בכדי לאפשר לכל אזרח לאתר את השירות הנחוץ לו במהירות וביעילות. הדרך הישירה והקלה: אפשר לאתר כל מידע או שירות על פי אלפון הנותן פירוט מלא של כל האינפורמציה המצויה באתר. כן, ניתן לאתר מידע באתר על פי חלוקה למשרדים ורשויות, על פי נושא כגון חינוך והשכלה, ביטחון, חירום והצלה, חקלאות ואיכות הסביבה, מיסוי כלכלה וכספים ונושאים רבים נוספים. בנוסף, ניתן לאתר שירותים לפי קהל יעד - גמלאים וגיל הזהב, כוחות ההצלה, משרתים במילואים, הורים, עולים חדשים, נשים, סטודנטים, תלמידים, ילדים ונוער וקהלי יעד רבים נוספים.

"אני רוצה שהממשלה תהיה המחוברת ביותר בעולם לאזרחיה דרך האינטרנט, ושזה ישמש דוגמה למדינות אחרות", אמר שר האוצר, בנימין נתניהו. " לא עוד האזרחים משרתים את הממשלה, אלא הממשלה משרתת את האזרחים", הדגיש נתניהו והביע את שאיפתו כי בתוך חמש שנים תזנק ישראל לראש הרשימה של המדינות המתקדמות בעולם, ותהיה הכתובת העולמית לשירותי ממשל זמין.

החשב הכללי, ד"ר ירון זליכה, הדגיש כי אתר זה הוא חוליה חשובה בשיפור השירות לציבור וציין כי המגמה של אימוץ נורמות עסקיות וסטנדרטים בינלאומיים מקובלים גם בתחום הממשל היא חשובה במיוחד בכדי להביא לשקיפות, יעילות ,אפקטיביות, מהירות פעולה, אמינות, זמינות ומעל לכל שירות טוב לציבור.

"כל מה שהממשלה עושה הוא בגדר שירות לאזרח, ולכן המטרה חייבת להיות שקיפות מלאה בין הממשלה לאזרחים", אמר איציק כהן, סגן בכיר לחשב הכללי באוצר והאחראי על מחשוב הממשלה. כהן הדגיש כי מהפכת השירות רק בתחילתה ובקרוב גם כל אזרח בישראל יוכל לקבל פורטל אישי באתר הממשלה, שבו יתקבל כל המידע בפעילותו מול הממשלה. שירות זה יאפשר למעשה לכל אזרח לקבל , ישירות אליו, הודעות אישיות מהממשלה, לחתום על טפסים, לבצע פעולות ואפילו לקבל התראות ישירות למכשיר הטלפון הנייד שלו.