מיטב צופה תשואה שלילית ריאלית של 1.6% לתעשיית קופות הגמל בחודש יוני

האפיק המט"חי הוא היחיד שהניב תשואה חיובית מהותית בסיכום חודשי, אך הוא מיוצג בשיעור נמוך בקופות הגמל ותרומתו לתשואה אינה מהותית

מדד "מיטב" לקופות הגמל וקרנות ההשתלמות ביוני 2005 מצביע, לראשונה מאז חודש יולי 2004, על תשואה שלילית נומינלית נטו משוקללת של כ-1.3% עד 1.6%, המייצגת תשואה ריאלית שלילית של כ-1.6% עד 1.9%. זאת, על רקע מדד מאי שעלה ב- 0.3%.

האחראי העיקרי לתשואה השלילית שצפויה תעשיית קופות הגמל להציג ביוני הוא שוק המניות שרשם ירידות חדות, בעיקר בחצי השני של החודש.

אפיקי ההשקעה הסולידיים רשמו תנודות קלות לשני הכיוונים, והשפעתם על התשואה צפויה להיות מעורבת מינורית, במיוחד ביחס להשפעת שוק המניות.

האפיק המט"חי הוא היחיד שהניב תשואה חיובית מהותית בסיכום חודשי, אך הוא מיוצג בשיעור נמוך בקופות הגמל ותרומתו לתשואה אינה מהותית.

להערכת כלכלני מיטב, השונות בביצועי קופות הגמל וקרנות ההשתלמות השונות צפויה להיות גבוהה יותר ביחס לחודשים הקודמים, על רקע הירידות החדות שנרשמו בשוק המניות וההבדלים הניכרים בין התשואות במדדים השונים.

הקופות הפרטיות נוטות להחזיק חלק משמעותי יותר מהרכיב המנייתי שלהן במניות השורה השנייה והשלישית, אשר ספגו ירידות חדות יותר מהמניות הכבדות.

כמו כן, הקופות הבנקאיות נוטות לרכיב צמוד מדד ממשלתי גבוה יותר, כאשר אלה רשמו בסיכומו של חודש יוני עליות קלות.

בסיכום שמאז ראשית השנה עולה, כי התשואה הריאלית הממוצעת נטו של תעשיית קופות הגמל מתחילת השנה (ינואר-יוני) הינה כ-4.2%. תשואה זו כוללת בתוכה גם את תוספת שערוך הנכסים הלא סחירים שנכללה בתשואת הקופות בחודש אפריל.

כל אפיקי ההשקעה השונים הניבו תשואות חיוביות בסיכום שמתחילת השנה ותרמו באופן חיובי לתשואת הקופות. כשליש מהתשואה החיובית בתקופה זו התבססה על עליית שוק המניות (למרות הירידות החדות ביוני) והיתר באופן שווה, פחות או יותר, מהתשואות החיוביות הנאות מאוד של האפיקים הסולידיים.