נשיונל ג'יאוגרפיק: "אנחנו מאוכזבים שאין באפשרותנו לתת לערוץ אופי מקומי"

מנכ"ל ערוץ נשיונל ג'יאוגרפיק באירופה ואוסטרליה, ג'רי גלובר, הגיע אתמול כדי לנסות לפתור את הבעייה של חברות הכבלים עם מועצת הכבלים, שלא מתירה להן לשדר את הערוץ עם כתוביות תרגום

"האסטרטגיה שלנו היא לעשות לוקאליזציה בערוץ במדינות שונות, כי אנחנו ערוץ מדע. חשוב לנו שאנשים יהנו ויבינו את מה שהם רואים. הערוץ עובר טוב יותר אם הוא לוקאלי; הרי חלק מהמשימה של נשיונל ג'יאוגרפיק היא להפיץ ידע", כך אומר ג'רי גלובר, מנכ"ל ערוץ נשיונל ג'יאוגרפיק באירופה ואוסטרליה, שהגיע אתמול (מוצ"ש) לארץ ממטה הערוץ בלונדון.

גלבר בא לרגל תחילת שידור נשיונל ג'יאוגרפיק בחברות הכבלים תבל וערוצי זהב. ביקורו הוא חלק ממסע יחסי הציבור של הערוץ בארץ, ולא פחות מכך הוא נועד לנסות ולפתור את הבעייה של חברות הכבלים עם מועצת הכבלים, סביב מידת הלוקאליות שיעבור הערוץ.

חברות הכבלים מבקשות לשדר את הערוץ בליווי כתוביות בעברית. מועצת הכבלים מתנגדת, ומציעה שתי חלופות: שידור הערוץ כמות שהוא (AS-IS) באנגלית, ללא כתוביות או דיבוב, או לוקלאליזציה מלאה - כתוביות והפקות מקור, בתוספת הכרה של המועצה בערוץ חובה.

"אנחנו חשים אכזבה על כך שאין באפשרותנו לתת לערוץ אופי מקומי, כפי שעשינו ברוב ארצות אירופה. אנחנו משדרים בשפות שונות ברחבי העולם, ומעולם לא נתקלנו בהתנגדות מצד הרשויות לשידורי הערוץ בתרגום לשפת המקום", אומר גלובר.

הבוקר (א') נפגש גלובר עם יו"ר מועצת הכבלים, עו"ד צבי האוזר. לדברי גלובר, "בטווח הקצר אני רוצה לשבץ כתוביות בעברית, כמו שאנחנו עושים במדינות רבות אחרות, זה יביא ללוקליזציה מלאה בעתיד".

בעייה נוספת בה ניסה גלובר לסייע היא הבעייה של חברת הכבלים מת"ב, שמנועה בשלב זה מלשדר את הנשיונל ג'יאוגרפיק בגלל הבעלות הצולבת של "מעריב" על מת"ב ועל המגזין נשיונל ג'יאוגרפיק, שיוצא לאור בעברית באמצעות החברה-האחות הד ארצי.

ערוץ הטלוויזיה נשיונל ג'יאוגרפיק נמצא בבעלות חברת הטלוויזיה של רופרט מרדוק NBC ,(50%) BSKYB (%‏25), וחברת נשיונל ג'יאוגרפיק מוושינגטון (%25), המוציאה לאור של המגזין.

גלובר: "גם בבריטניה אסור קידום צולב של הערוץ והמגזין, והדבר באמת לא משפיע. מאז שהחל ערוץ הטלוויזיה, בספטמבר 97', לא השתנה מספר המנויים על המגזין".

לדבריו, קיבל הבטחה מהאוזר כי הנושא נמצא בבדיקה מתקדמת, ובקרוב תקבל גם מת"ב אישור.

האוזר אמר בתגובה: "אנחנו מנסים למצוא פתרון שיאפשר העלאת שידורים גם במת"ב"