47 בעלי קרקעות בפי גלילות עתרו לבג"ץ בבקשה לבטל הפקעה או לקבל פיצוי

טוענים כי לא נעשה שימוש בשטח, וכי הם עומדים בכל התנאים של השבת הקרקע אליהם

47 בעלים של קרקעות בפי גלילות עתרו אתמול (ב') לבג"ץ, בבקשה לבטל את ההפקעה לגבי השטח שלא נעשה בו שימוש, ולהחזיר את הקרקע לידיהם. לחילופין, מבקשים הבעלים לקבל פיצויים ריאליים עבור הקרקע שהופקעה.

בעתירה, שהוגשה באמצעות עוה"ד יורם חגבי-חגי ודוד חגי, נטען, כי בבעלות הקבוצה היו כ-500 דונם המצויים מדרום-מזרח לפי גלילות, אשר מהם שימשו לאחר ההפקעה כ-107 דונם לחוות הגז פי גלילות.

הבעלים טוענים, כי השטח שהיה בידם הופקע לצרכי ציבור, כאשר חלקם קיבלו פיצויים ואילו חלק אחר לא קיבל פיצויים, ואף חויב במס רכוש לאחר שהקרקע הופקעה מידיהם.

העתירה מציינת, כי שטח נוסף, בגודל של כ-140 דונם, הועבר לרשויות הביטחון לצורך הקמת מתקנים ביטחוניים ולצרכי כבישים ודרכים. לטענת העותרים, 190 הדונמים הנותרים נותרו ללא שימוש, וממילא נזנחה מטרת ההפקעה ביחס אליהם.

העותרים טוענים, כי במקביל לפינוי מסוף הדלק וחוות הגז, החל המינהל לקדם תכנון מתחם של 1,700 דונם באיזור, על מנת לשנות את ייעודו למגורים, מסחר ומשרדים.

לטענת העותרים, המינהל איננו מעוניין כלל בהשבת הבעלות לבעלים ההיסטוריים, למרות שזהו הצעד הראוי מבחינה משפטית. העותרים טוענים, בהסתמך על פסק דין קודם של בית המשפט העליון, כי הם ממלאים את כל הפרמטרים להשבת הקרקע אליהם, ובכלל זה אורך התקופה בה שמשה הקרקע לייעודה עד ששונה, האם נתקבלו פיצויים בעד הפקעת הקרקע, טיב הקשר שבין הבעלים לקרקע ושינויים והשבחות שנעשו בקרקע במשך שנים.

ביחס לפיצויים נטען, כי המינהל מסיבות השמורות עמו פיצה את חברת פי גלילות בסכום גבוה ולא מידתי, ולכן הוא אינו יכול לטעון כי אין לו יכולת כלכלית לפצות את בעלי הקרקע פיצוי נאות. עוד נטען, כי פעולות המינהל מעידות הלכה למעשה על חוסר תום לב ורצון לייצר הפקר וגם ליהנות ממנו.