אגוד: בנק ישראל עשוי להעלות הריבית כשהדולר יגיע ל-4.7 ש'

אם בנק ישראל לא יעלה הריבית בחודש-חודשיים הקרובים, יתכן פיחות זוחל אף לרמות של 4.7 עד 4.8 שקל לדולר

בנק אגוד עדכן היום את תחזית הריבית שלו כמו גם את תחזית האינפלציה לישראל וזאת על רקע ירידת פער הריביות מול ארצות הברית לרמת שפל ועליית שער הדולר ביחס למטבע המקומי.

אמיר חייק, מנהל מחלקת המחקר בבנק אגוד, מציין היום כי העלאת ריבית ה"פד" בארה"ב לפני מספר ימים בעוד רבע אחוז ל-3.25% הביאה את פער הריביות בין הריבית השיקלית הקצרה לריבית הפד ל-0.25% בלבד. לדבריו, עד לאחרונה הפרשי הריבית המצטמצמים כמעט לא השפיעו על שער השקל דולר והוא הושפע יותר מהתנהגות הדולר כלפי סל המטבעות כך שיש לייחס את עיקר התחזקות הדולר מול השקל להתחזקותו גם בעולם בעיקר מול האירו.

חייק מוסיף עם זאת כי פער ריביות כה קטן מול השקל לדולר על רקע הקרבה להתנתקות יגרום להמשך התחזקות הדולר מול השקל גם אם הדולר לא ימשיך להתחזק מול מטבעות הסל.

חייק מעריך כי רק שינוי מגמה משמעותי בדולר, מול האירו בעיקר, קרי היחלשות משמעותית שלו, צפוי לעצור את הפיחות הזוחל שאנו בעיצומו מול השקל.

חייק מוסיף ומציין כי עד עתה בנק ישראל מרוצה מעליית הדולר שכן חלק גדול מהייצוא גם לגוש האירו הוא בדולרים.

לכן להערכת בנק אגוד, במידה ובנק ישראל לא יעלה את הריבית בעוד חודש או חודשיים ויאותת בכך שתהליך הפחת הריבית הסתיים. אז יתכן פיחות זוחל אף לרמות של 4.7 עד 4.8 שקל לדולר.

חייק מוסיף כי אין להוציא אפשרות שאכן נראה עליית ריבית כזו ברמות סביב 4.7 שקל לדולר. לפיכך באגוד ממליצים להמשיך להחזיק כ-20% מהתיק במט"ח, בעיקר בדולר, ולא למהר ולמכור גם ברמות אלו של 4.59 שקל לדולר.

להערכת הבנק הריבית בישראל תעמוד בסוף השנה על 4%.

באגוד מוסיפים כי עליית הדולר ומחירי הדלקים תאיץ את האינפלציה ביולי אוגוסט וזאת למרות ירידה חדה במחירי ירקות והפירות. לפיכך, בבנק צופים כעת כי מדד חודש יוני צפוי להסתכם ב-0.1%, מדד יולי ב-0.6% ומדד אוגוסט ב-0.3%.

לפי הערכת אגוד, האינפלציה ב-12 חודשים הקרובים תסתכם ב-2.6% ובשנת 2005 תסתכם האינפלציה ב-2%.