אנגל משאבים תמכור רבע מקבצי הדיור שבבעלותה למשקיע זר; תרשום רווח הון של 27 מ' ש'

בסוף מאי בוטלה עיסקה למכירת קבצי הדיור של אנגל משאבים שהיתה אמורה להניב לה רווח הון של 90 מ' ש'

השבועיים האחרונים היו מוצלחים לקבוצת חברות הבנייה שבשליטת יעקב אנגל. בשלהי יוני דיווחה חברת אנגל אירופה על השלמת מכירה של שטח מחסנים לוגיסטיים בהונגריה, ברווח הון של 20 מיליון שקל, לפני מס.

היום דיווחה חברה זן על רווח הון נוסף, הפעם של 24 מיליון שקל, ממכירת נכסים ע"י החברה-הבת, אנגל משאבים . אנגל משאבים מכרה כרבע מרשת מקבצי הדיור שבבעלותה בישראל, תמורת 107.5 מיליון שקל בתוספת מע"מ.

רווח ההון הצפוי למוכרת הוא כ-27 מיליון שקל לפני מס. הרוכש בעסקה, פרדריק אמר, יהודי צרפתי המתגורר בז'נבה, עומד בראש קבוצת משקיעים שמפתחת פעילות נדל"ן בישראל. אמר יוצג בעסקה ע"י רו"ח דוד אביקם, ממשרד אביקם-בייטנר ועוה"ד נחמיה פוזנר ומשה לוי.

במסגרת העסקה מכרה אנגל משאבים שני מקבצי דיור בכרמיאל המכילים 362 יח"ד (והמאוכלסים לתקופה של 10 שנים). רשת מקבצי הדיור של החברה מנתה ערב העסקה כ-1,420 יח"ד ב-9 מקבצים הפזורים ברחבי הארץ.

כעת נותרו בידיה כ-1,058 יח"ד. מכירת שני המקבצים בכרמיאל, ממתיקה את הגלולה המרה שנאלצה אנגל משאבים לבלוע בתחילת יוני, עת הודיעה על ביטול מסמך עקרונות למכירת כל מקבצי דיור שבבעלות החברה, לאחר שהרוכש המיועד הודיע, כי החליט שלא לממש את העסקה, שאמורה הייתה להותיר באנגל משאבים רווח של כ-90 מיליון שקל.

תקטין ההתחייבויות מיקבצי הדיור של אנגל נבנו בעקבות גל העלייה ממדינות חבר העמים בתחילת שנות ה-90. על פי הסכם עם המשרד לקליטת עלייה, המקבצים מושכרים לעמידר לתקופות ארוכות של חמש עד עשר שנים. אנגל משאבים מדווחת, כי היא תמשיך ותנהל את המקבצים שנמכרו בכרמיאל למשך חמש שנים, תמורת כ-650 אלף שקל לשנה, צמוד למדד המחירים לצרכן.

מנכ"ל קבוצת אנגל, רו"ח מתי דב, טען היום כי המכירה הנוכחית "פטרה לאנגל משאבים את בעיית היחסים הפיננסיים שממנה סבלה החברה, שכן היא תגדיל את ההון העצמי של החברה ותקטין את התחייבויותיה".

בדו"חות 2004, שבהם דיווחה אנגל משאבים על הפסד שנתי של 8.7 מיליון שקל (בעקבות הפסד כבד בפרויקט "המשתלה" בת"א), התברר כי החברה הפרה אמות מידה פיננסיות, קובננטס שאימצה בפני בעלי האג"ח שלה, במסגרת עסקת בעלי עניין משנת 2003 בה רכשה את מניות השליטה בחברה היזמית אנגל ג'נרל תמורת כ-114 מיליון שקל.

המניות נרכשו מידי יעקב אנגל עצמו, מחברת לגנא הולדינגס שבשליטתו (החברה-האם של אנגל אירופה) ומזוהר לוי (לשעבר סמנכ"ל הכספים של קבוצת אנגל). בשל הפרת אמות המידה הפיננסיות, נאלצה לגנא הולדינגס להזרים ברבעון הראשון של 2005 כ-7 מיליון שקל לקופתה של אנגל משאבים.

בסוף החודש שעבר, הזרימה אנגל אירופה כ-20 מיליון שקל נוספים לידי אנגל משאבים, לצורך פירעון התחייבויות לבנקים ושיפור היחסים הפיננסיים של החברה-הבת. הזרמה זו התאפשרה, לאחר שאנגל אירופה השלימה עסקה למכירת חלקה במתחם מחסנים לוגיסטיים בבודפשט, הונגריה, תמורת כ-43 מיליון שקל, וברווח של כ-20 מיליון שקל.

בקבוצת אנגל פועלים כעת במשנה מרץ להנפקת חברה המרכזת את פעילותה הבינלאומית של הקבוצה בתחום הבנייה היזמית למגורים בחו"ל ומתמקדת במדינות צ'כיה, הונגריה, גרמניה, פולין, בולגריה וקנדה. היקף הפרויקטים בהם מעורבת חברה זו (שהיא חברה-נכדה של אנגל משאבים) מסתכם בכ-9,000 יח"ד בהיקף מכירות צפוי של כ-4.4 מיליארד שקל.

בכוונת החברה הנ"ל להנפיק את מניותיה בבורסת ה-AIM בלונדון, בתוך חודשיים-שלושה, לפי שווי של כ-330 מיליון שקל (כפול משווייה של אנגל משאבים) ולגייס 120-160 מיליון שקל. בחלק מהפרויקטים בהם מעורבת המנפיקה, בקנדה, שותף בנק ההשקעות האמריקני ליהמן ברדרס. בחלק אחר, פרויקטים המתבצעים במדינות מזרח אירופה, שותפה קרן ההשקעות הבינלאומית הייטמן.

אם ההנפקה או בלעדיה, העריך היום דב כי בשנה הקרובה תעבור קבוצת אנגל להציג רווחים. לדבריו, בכוונת החברה לשנות את הסטיגמה שדבקה בה, של חברה מפסידה המיטיבה בעיקר עם בעליה, ולפעול להצגת עוד ועוד רווחים בזמן הקרוב.