סוחר הקומודיטיס היהודי-אמריקני מארק ריץ' שוב בכותרות

העיתון "ביזנסוויק" מעלה חשדות לפיהם סוחר הקומודיטיס היהודי-אמריקני ממשיך למלא תפקיד מאחורי הקלעים בסחר נפט עם משטרים מפוקפקים * מקורביו מכחישים זאת בתוקף

מארק ריץ' הקים רשת בלתי פורמלית אך רבת עוצמה, של סרסורי נפט שסוחרים עם מדינות שחברות הנפט הגדולות נמנעות מלבוא במגע עמן - כך נטען בתחקיר שמתפרסם בגיליון החדש של "ביזנסוויק". ריץ', סוחר הקומודיטיס האמריקני ועבריין מורשע קיבל בעבר חנינה מהנשיא לשעבר ביל קלינטון.

התחקיר חושף הוכחות לכאורה שלפיהן ריץ' רכש נפט מעיראק. מומחה אנרגיה שמצוטט בתחקיר טוען כי ריץ נהנה מאמון רב במיניסטריון הנפט העיראקי.

העלמות מס

ריץ', יהודי-אמריקני, הורשע ב-1983 בהעלמות מס בסך עשרות מיליוני דולרים ובסחר עם איראן, בניגוד לחוק האמריקני. הוא נמלט לשווייץ ומאז לא דרכה כף רגלו על אדמת ארה"ב. גם החנינה שקיבל מקלינטון, ביום האחרון לכהונתו, ב-2001, לא הניעה אותו לחזור. הונו נאמד בכ-8 מיליארד דולר.

קשרי ריץ' בישראל היו כנראה בין הגורמים ששיכנעו את הנשיא לשעבר להעניק לו חנינה. ריץ' תרם ביד רחבה לעשרות מוסדות בישראל וקנה לו מאות ידידים בצמרת הפוליטית והכלכלית שלה. ידידים אלה, בכללם אהוד ברק, הציפו את הבית הלבן במכתבים שהפצירו בקלינטון לחון את המיליארדר בגלל נדבנותו ותרומתו לביטחון ישראל.

"ביזנסוויק" מתאר את קבוצת תלמידיו לשעבר של ריץ' כ"רשת אולטרא-חשאית", שכמה מחבריה - בנג'מין פולנר, דייוויד ביי צ'אלמרס ופטריק מוגאין - כמו גם ריץ' עצמו, חשודים ברכישת נפט מסדאם חוסיין, במסגרת תוכנית "מזון תמורת נפט" של האו"ם, למרות הכחשותיהם.

"במשך השנים הינחה ריץ' סוחרי קומודיטיס רבים", נאמר בתחקיר. "למרות שימי הזוהר שלו בזירה העסקית כבר נמצאים מאחוריו, בני חסותו מוסיפים לשגשג".

"אפשר לכנות זאת האוניברסיטה של מארק ריץ''', אמר ל"ביזנסוויק" חוקר של ועדה בסנאט, שמנסה למצוא מי הרוויח כמה בעסקות שנבעו מתוכנית "מזון תמורת נפט".

לא מעט ממשלות ורשויות לאכיפת חוק חושדות זה מכבר בכמה מ"בחורי ריץ'", מדווח התחקיר. חבר מושבעים גדול בבית משפט פדרלי בניו-יורק בודק עדיין, האם כספים שריץ' וסוחרי קומודיטיס אחרים הזרימו לכאורה לסדאם, משמשים למימון פעולות טרור.

רשת לא חוקית

ריץ' הקים את הרשת הבלתי-חוקית באמצעות מימון חברות סטארט-אפ וחברות בנות במשך עשרות שנים. במקביל הוא הדריך עשרות סוחרי קומודיטיס שפרשו כנפיים והקימו חברות משלהם. אם כי לריץ' כבר אין אחזקות ברוב החברות האלה, הוא סייע בהקמת רשת אדירה הרבה יותר מהחברה שהוא עצמו ניהל, בשנות ה-70 וה-80, שנחשבה בזמנה לחברת סחר הקומודיטיס הגדולה בעולם.

ריץ' לימד את תלמידיו לנצל הזדמנויות במדינות מזרח אירופה ובעולם השלישי. משנתו היתה להלוות כספים לחברות שנתונות במצוקת אשראי במדינות אלה וכך לקבל מהן זכויות לקנות את הקומודיטיס שלהן. כך למשל חברת גלנקור, לשעבר בשליטתו של ריץ', הלוותה 40 מיליון דולר לחברת וולקאן מינרה, בעלת מכרות האבץ השנייה בגודלה בפרו. וולקאן הסכימה למכור לגלנקור אבץ ומינרלים אחרים בין 2004 ל-2010.

שנויות במחלוקת

הפעילויות השנויות במחלוקת של "בחורי ריץ'" נמצאות בסימן עלייה, גורס התחקיר. הם קונים נפט מהמדינות המעורערות ביותר על פני כדור הארץ, כגון סודאן, שחברות הנפט הגדולות חוששות לעשות עימן עסקים. שמות כמה מ"בחורי ריץ'" השתרבבו לשערוריות בניגריה ובוונצואלה. הם אף מוכרים נפט ממדינות מנודות לבתי-זיקוק בארה"ב. "ביזנסוויק" משווה אותם לדמויות בסרט "גולדפינגר" בסדרת ג'יימס בונד.

במארס 2005 העיד ריץ' בכתב בפני ועדה של בית הנבחרים, שחוקרת את תוכנית "מזון תמורת נפט", כי לא היה לו שום קשר לתוכנית. אך לפי "ביזנסוויק", קיימים מסמכים של תנועת מטעני הנפט, שלפיהם ריץ' קנה נפט עיראקי ב-2001 באמצעות חברות קש חודש אחד בלבד לאחר שקיבל את החנינה מקלינטון.

הסי.איי.איי, הסנט וגורמים אחרים הגיעו למסקנה שבין ספטמבר 2000 לספטמבר 2002 נאלצו כל רוכשי הנפט העיראקי בתוכנית "מזון תמורת נפט" לשלם היטלים בלתי חוקיים לסדאם - 50 סנט לחבית - ושליט עיראק השתמש בכספים לקניית נשק. "ביזנסוויק" מדגיש, כי אין שום מסמך שמראה שריץ' שילם לסדאם תשלומים כאלה. כמה חוקרים מאמינים, שהכספים ששילמו רוכשי הנפט בתחילת העשור מממנים עתה את הטרוריסטים בעיראק.

תומאס פרוטיג, מנכ"ל חברת האחזקות העיקרית של ריץ', מארק ריץ' אנד קומפני, הכחיש, בשיחה ל"ביזנסוויק", כל קשר לתוכנית "מזון תמורת נפט", אך נמנע מלהתייחס לטענות אחרות. סוחר הקומודיטיס קלייד מלצר, שהיה אחד משותפי ריץ' בשנות ה-70, אומר כי "מארק הוא האדם ההגון ביותר שניתן לפגוש ואין זה נכון שהוא עשה משהו בלתי ישר".