עוד מכה לפניציה: הפיכת המכתש הגדול לשמורת טבע תמנע אספקת חול

חול הוא חומר גלם מרכזי לזכוכית * פניציה משתמשת ב-270-290 טונות חול כל יום; טירה: סימני שאלה לגבי עתיד המפעל בישראל

התוכנית להפיכת המכתש הגדול לשמורת טבע תמנע אספקת חול מהמקום, חומר הגלם המרכזי בייצור זכוכית. כך נודע ל"גלובס".

פניציה פנתה באחרונה לוועדה המחוזית מרכז ולראש העיר באר-שבע, יעקב טרנר, בדרישה לדחות את התוכנית. פניציה מבקשת לאפשר את אספקת החול למפעל נגב מינרלים, ספק החול שלה.

בהתנגדותה טוענת פניציה, כי אישור התוכנית להפיכת המכתש הגדול לשמורת טבע יהפוך את עתודות החול לבלתי נגישות. מפעל פניציה הוא המפעל היחידי בישראל המייצר זכוכית גולמית. פניציה רוכשת מנגב מינרלים 270-290 טונות חול ביום.

פניציה, באמצעות עו"ד יאיר רפאל, טענה בפני הוועדה כי אין לה תחליף לחול שנכרה במכתש הגדול. לדבריה, בישראל אין מקור חול חלופי למרות ניסיונות של עשרות שנים לאתר חומר גלם זה.

לטענתה, התוכנית להפיכת המכתש הגדול לשמורת טבע תביא לסגירת שערי המפעל. פניציה ישראל מייצא מדי שנה 85% מהתוצרת, 65 מיליון דולר. המפעל מעסיק 300 עובדים קבועים.

נשיא החברה, עודד טירה, אמר ל"גלובס" כי בעיית אספקת החול מתווספת למכות נוספות שנחתו על פניציה בזמן האחרון, כמו עלייה דרמטית במחירי המזוט, והחלטת בז"ן לא לייצר גז שמהווה מרכיב חיוני בהליך ייצור הזכוכית.

לדבריו, כל המגבלות והקשיים מעלים סימני שאלה לגבי עתיד המפעל בישראל. לדברי טירה, לא מדובר באיום סרק, אלא בכשלים שלא יאפשרו את הפעילות בישראל.