ביום חמישי הבא: דירקטוריון חברת החשמל יאשר את עיסקת הגז עם מצרים

בעקבות ההסכם צפויה חברת החשמל לחסוך 300 מיליון דולר בשנה; שווי העיסקה 2.5 מיליארד דולר

דירקטוריון חברת החשמל יתכנס ביום חמישי הבא לאשר את עיסקת הגז הטבעי בין EMG לחברת החשמל שנחתמה אתמול בקהיר. EMG תספק לחברת החשמל 1.7 מטר מעוקב גז טבעי לשנה לתקופה של 15 שנה. העיסקה כוללת גם אופציה ל-5 שנים נוספות. שווי העיסקה הוא כ-2.5 מיליארד דולר. EMG היא שותפות בין חברת הגז המצרית (10%) יוסי מימן (25%), ואיש העסקים המצרי, חוסיין סאלם (65%). EMG מנהלת מגעים עם גורמים תעשייתיים-מקומיים נוספים למכירת הגז הטבעי בישראל. כתוצאה ממימוש ההסכם צפויה לחסוך חברת החשמל לפחות 300 מיליון דולר בשנה.

על-פי ההערכות, דירקטוריון חברת החשמל יאשר העיסקה משתי סיבות. האחרת, המחיר שהשיגה חברת החשמל הוא הנמוך ביותר שניתן להשיג כיום בעולם. הסיבה השנייה היא שמדובר בהסכם אסטרטגי מבחינת היקף הגז ורציפות האספקה ולא רק מהבחינה המדינית. כיום חתומה חברת החשמל מול תטיס לאספקת גז. אך מדובר בכמות מוגבלת, מכיוון שמקור הגז של ים תטיס הוא מבאר אחת.

אתמול בקהיר גיבשו נציגי חברת החשמל בראשות המנכ"ל ד"ר יעקב רזון, סמנכ"ל הכספים, יוסף דביר הממונה על הגז הטבעי בחברת החשמל שמשון דורמן ונציגי EMG את הסיכומים הסופיים לקראת החתימה על ההסכם. מדובר במו"מ שנמשך יותר משנה וחצי, ורק אתמול כאמור נחתם בראשי תיבות.

בחברת החשמל אומרים כי מדובר באחד מהחוזים הקשים ביותר עליו היא חתמה, מכיוון שהגז הוא מוצר שונה מכל מוצרי הדלק, שכן הוא אינו ניתן לאגירה.

אספקת הגז כפי שהתחייבה EMG בחוזה מתוכננת לרבעון השני בשנת 2007. בין התחייבויותיה של EMG הקמת צינור הגז מאל עריש לאשקלון ובנוסף להתקין מתקן קבלת הגז אליו תתחבר מערכת ההולכה שמקימה חברת נתיבי הגז.

בחברת החשמל מציינים, כי עם קבלת הגז, תחנות הכוח צפית וגזר ייצרו חשמל בגז טבעי ובשלב השני רמת חובב. לאחר מכן יחוברו תחנות אלון תבור וחיפה. "לוחות הזמנים", אומרים בחברת החשמל, "אינה באחריותנו, אלא תלויה באספקת הגז וביצירת מערכת ההולכה".

יו"ר דירקטוריון חברת החשמל, שלמה רוטמן אמר: "לעיסקת הגז חשיבות ראשונה במעלה, מכיוון שייצור חשמל באמצעות גז טבעי מקטין את העלויות". רוטמן הוסיף כי הדירקטוריון צפוי בקרוב לאשר את ההסכם.